Hallo,
Niet alleen het dashboard licht flikkert, maar alle lichten van mijn cx zijn ‘instabiel’. Inclusief de voorlampen, flikkeren alle lichtjes. SOms is het stabiel en dan flikkert het weer snel (1 a 2 /seconde) en onregelmatig.
Lijkt me iets met de spanningsregelaar. Meet een fluctuerende spanning van 12 tot 14 volt op de accu. Iemand een idee?
Paul
Meten is weten. Wat heel goed mogelijk is, is dat de spanningsregelaar niet meer goed werkt. Dus te hoog voltage.
die cx’n hebben toch gewoon de spanningsregelaar op de dynamo geschroefd met 2 boutjes vast :
denk dat de koolborsteltjes op zijn.
een nieuwe spanningsregelaar zal je ook geen vermogen kosten.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik denk aan slechte massaverbindingen.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: flikker licht / spanningsregelaar
palm schreef:Hallo,
Niet alleen het dashboard licht flikkert, maar alle lichten van mijn cx zijn ‘instabiel’. Inclusief de voorlampen, flikkeren alle lichtjes. SOms is het stabiel en dan flikkert het weer snel (1 a 2 /seconde) en onregelmatig.
Lijkt me iets met de spanningsregelaar. Meet een fluctuerende spanning van 12 tot 14 volt op de accu. Iemand een idee?Paul
Het helpt als je even het model en vooral het bouwjaar vermeld als je een technische vraag stelt. Dat maakt het antwoorden véél makkelijker!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Helemaal waar Yuri, want de eerste CX-en hebben een losse spanningsregelaar, bijvoorbeeld.
Ja klopt, was ik vergeten. CX 2400 pallas, 77, met inderdaad een losse spanningsregelaar. Die slechte massa ga ik eens proberen. Daarna de spannigsregelaar, die er los in ligt. Wel aangesloten natuurlijk maar nergens aan de carrosserie bevestigd.
Imiddels weer een paar probeersels verder en een bijna oplossing.
Ik heb de spanningsregelaar vervangen door een nieuwe en elektronische regelaar. Het probleem leek gelijk voorbij. Een paar daagjes valt me wel op dat het licht toch nog wel knippert maar met een hogere frequentie. Je ziet het dus minder. Je hoort het trouwens ook op de radio. Misschien toch ook de dynamo? Waarvan de koolborstels trouwens goed zijn.














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Beste Palm,
In dit topic zul je alle antwoorden vinden om jouw ( bekende) probleem goedkoop én vlot op te lossen!
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=185080&highlight;=
Veel succes en laat ons horen of het je gelukt is!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zo dat is weer even geleden. Heb gisteren het relais ingebouwd zoals bij de topic die je aangeeft. Het daar gepresenteerde schema kan ik niet helemaal volgen maar ik begrijp wel wat de bedoeling is. Tenminste… Het gaat erom om stroom van de spanningsregelaar niet meer via het contactslot aan de accu te schakelen maar via een relais. Het relais schakel je dan natuurlijk wel met het contactslot. De stroom van de regelaar loopt dan niet meer via dat contactslot (wat blijkbaar na verloop van tijd van allerlei storingen, het geflikker, kan op leveren), maar direct naar de accu. Dus…. Ik verbreek de (blauwe) kabel aan de spanningsregelaar en heb die nu via het relais aan de accu geschakeld. 30 cm kabel ipv enkele meters.
Gevolg het licht flikkert niet meer! Maar.. De laadspanningmeter in het dashboard geeft over het algemeen een goede spanning, maar kan opeens omhoogschieten tot in het rood van de plus. De lichten gaan dan ook feller branden. Na een paar minuten is alles weer normaal. Wat is dat dan nou weer? Trouwens als de lichten fel branden (relatief dan) dan vind ik dat de lichtopbrengst pas is zoals zou moeten.