Airbag lampje brandt bij sturen naar rechts
Lekkere Kwal
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11

Gepost: 26 november 2008 01:18 PM

Mijn 2.0 TCT automaat heeft het volgende probleem:

Al een geruime tijd (meer dan een half jaar) brandt het rode lampje rechts van de airbag als ik met het stuur naar rechts draai. En alleen dan, dus bij rechtuit rijden of naar links draaien niet. Na een bocht naar links weer terugdraaien laat hem wel branden, dus het is echt puur de beweging met de klok mee.

Andere verschijnselen zijn dat soms ABS lampje brandt na ingeschakeld contact (laatste tijd minder) en dat ik het idee heb dat Hydractive niet altijd goed werkt, soms gaat hij stiekem in sport-stand (hobbelend over oneffenheden) en juist bij scherpe bochten blijft hij zacht en helt dus ver over. Wellicht dat de stuurhoeksensor niet goed werkt en dat het lampje en de wisselende standen verklaart? Ik had altijd begrepen dat Hydractive o.a. de stuurhoek gebruikt om te bepalen of hij hard moet zijn voor het betere bochtenwerk.

Het veerdiagnose-lampje gaat trouwens niet aan bij het contact dus er is geen algmene Hydractive storing. Bij stilstand is zowel voor als achter zacht (als je er op duwt).

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 26 november 2008 01:47 PM
  [ # 1 ]

Het veerdiagnose-lampje gaat trouwens niet aan bij het contact dus er is geen algmene Hydractive storing

Dat betekent juist dat er wel een storing is. Heb je ‘m al uitgelezen? Dan weet je ook of ‘t de stuursensor is.

Het kan best zijn dat de sleepring in de stuurnaaf een beetje gammel is, daar moet een draadje van de airbag doorheen. Even stuur eraf en goed kijken of er iets raars aan te zien is.

Profiel  

Lekkere Kwal
< 100 berichten
Rank

Gepost: 26 november 2008 02:22 PM
  [ # 2 ]

Dat lampje heeft al vanaf dat ik een XM op het oog had tot enorme discussies geleid. Ik kreeg van een via-via kennis en XM verzamelaar Lucas (volgens mij hier ook op forum actief en betrokken bij het cabrio-project) juist als tip dat het uit hoorde te blijven. Bij de autohandelaar brandde het lampje wel en garage Mooyman waar de handelaar mee samenwerkte hield bij hoog en laag vol dat dit hoorde dus ben ik er uiteindelijk mee akkoord gegaan.

Mijn eigen garage Civer (die overigens geen oplossing wist voor dit airbag-lampje-probleem) ontdekte dat de hydractive-klep achter kapot was en de auto ook vrolijk altijd hard was achter, iets wat zowel Mooyman als de ANWB waar de auto gekeurd is (op mijn kosten) over het hoofd hebben gezien. Juist nadat die klep vervangen was brandde het lampje niet meer na contact maken. Ik ga er op die manier vanuit dat bij mijn type (let wel: Type 2 maar qua veeronderdelen gedeeltelijk nog Type 1 vanwege fabricage gedurende ‘94) het lampje dus uit hoort te zijn óf er een inverter-poort voor mijn lampje zit.

Maar goed ik zal hem eens uitlezen. Is dat stuur door mij zelf veilig los te halen zonder de airbag te laten ploffen?

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 26 november 2008 02:26 PM
  [ # 3 ]

Het lampje moet bij het op contact zetten eventjes gaan branden, en dan weer uitgaan. Als ie altijd blijft branden, staat ie gewoon in de sportstand lijkt me.

Voor de zekerheid moet je even de accu losmaken, kwartiertje wachten en dan kun je zeker veilig het stuur eraf halen.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 26 november 2008 02:40 PM
  [ # 4 ]

Dat lampje hoort bij het op contact zetten en meteen na het starten te branden, zo niet dan heb je een storing, en zal de vering op hard staan.
Als je een type twee hebt met bouwjaar ‘94 (modeljaar ‘95 dus) heb je nog wel de oude pomp en een debietregelaar, de anti-sinkbol weet ik niet.
Het kan zijn dat bij het vervangen van de hydractive klep achter de computer eenmalig een fout van de klep achter heeft gekregen en daardoor nu in storing blijft staan. VC even (laten) uitlezen (goede kans dat fout 32: Back electrovalve firm/soft suspension verschijnt) en resetten.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6344

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 26 november 2008 02:48 PM
  [ # 5 ]
Lekkere Kwal schreef:

Dat lampje heeft al vanaf dat ik een XM op het oog had tot enorme discussies geleid. Ik kreeg van een via-via kennis en XM verzamelaar Lucas (volgens mij hier ook op forum actief en betrokken bij het cabrio-project) juist als tip dat het uit hoorde te blijven. Bij de autohandelaar brandde het lampje wel en garage Mooyman waar de handelaar mee samenwerkte hield bij hoog en laag vol dat dit hoorde dus ben ik er uiteindelijk mee akkoord gegaan.

Dan ben ik waarschijnlijk op de een of andere wijze verkeerd begrepen. Het lampje moet bij contact aan even aan gaan en dan uit blijven. Als het lampje niet aan gaat bij contact aan is er zoals hierboven gepost een storing in het Hydractive systeem.

Groet,

L

Profiel  

Lekkere Kwal
< 100 berichten
Rank

Gepost: 26 november 2008 04:37 PM
  [ # 6 ]
Brian schreef:

Dat lampje hoort bij het op contact zetten en meteen na het starten te branden, zo niet dan heb je een storing, en zal de vering op hard staan.

Dat is dus het vage, hij is gewoon zacht, moet dus juist sport gebruiken voor rotondes waar normaal gesproken hij vanzelf sport werd.

Een algemene uitleesvraag: in het Engelse pdfje waar naartoe gelinkt wordt in het uitleeskastje-topic staat dat het verbinden van de diagnostische pin (dus E2 voor hydractive) het uitlezen mogelijk maakt via het diaglampje op het dashboard. Klopt dit ook echt? Want ik heb wel het schakelingetje op een printplaatje zitten maar nog geen aansteker->12V verloopkabeltje bij de hand.

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten

Gepost: 26 november 2008 04:46 PM
  [ # 7 ]

Ach mijn lampje gaat ook al weken niet meer aan na het starten, maar ik merk er niks van in de vering.

Volgens mij moet je voor de hydractive pin E3 hebben en staat dat niet goed in de manual. Uitlezen met het lampje op het dash werkt alleen voor de ABS en motorcomputer.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 26 november 2008 06:27 PM
  [ # 8 ]
Lekkere Kwal schreef:
Brian schreef:

Dat is dus het vage, hij is gewoon zacht, moet dus juist sport gebruiken voor rotondes waar normaal gesproken hij vanzelf sport werd.

Voor én achter? Zo ja, dan lijkt het erop dat de kleppen continu opengestuurd worden: probleempje met de bedrading ergens of een VC die continu openstuurt. Misschien even een andere VC proberen?
Zo nee, dan lijkt het op een defect aan de desbetreffende hydractief klep, waardoor die niet meer sluit, ook niet zonder open-signaal. Een mechanisch defect dus.

Lekkere Kwal schreef:

Een algemene uitleesvraag: in het Engelse pdfje waar naartoe gelinkt wordt in het uitleeskastje-topic staat dat het verbinden van de diagnostische pin (dus E2 voor hydractive) het uitlezen mogelijk maakt via het diaglampje op het dashboard. Klopt dit ook echt? Want ik heb wel het schakelingetje op een printplaatje zitten maar nog geen aansteker->12V verloopkabeltje bij de hand.

E2 klopt wel, maar niet uitlezen via diagnoselampje op het dashboard, maar op het uitleeskastje, zaols geneomd in dat topic.

Profiel  

Lekkere Kwal
< 100 berichten
Rank

Gepost: 27 november 2008 12:54 PM
  [ # 9 ]
Brian schreef:

Voor én achter? Zo ja, dan lijkt het erop dat de kleppen continu opengestuurd worden: probleempje met de bedrading ergens of een VC die continu openstuurt. Misschien even een andere VC proberen?
Zo nee, dan lijkt het op een defect aan de desbetreffende hydractief klep, waardoor die niet meer sluit, ook niet zonder open-signaal. Een mechanisch defect dus.

Tja hij kan wel netjes hard zijn dmv de sport-stand dus de kleppen luisteren wel. Wellicht dus dat de VC gaar is?

E2 klopt wel, maar niet uitlezen via diagnoselampje op het dashboard, maar op het uitleeskastje, zaols geneomd in dat topic.

Ok duidelijk, ik ontvang één dezer dagen een aansteker->12V verloop en dan kan ik hem als het goed is uitlezen met m’n zelfbouw printplaatje.

Iedereen dank voor de input tot zover!

Profiel  

Lekkere Kwal
< 100 berichten
Rank

Gepost: 04 december 2008 03:04 PM
  [ # 10 ]

Heb hem net uitgelezen, kwam zo ongeveer elke code uit (o.a. stuurwielsensor). Ik heb hem gereset (15 seconden ingedrukt houden) maar werkt dat ook als wellicht nog niet alle codes uitgelezen zijn? Er kwam een tijdje niks na steeds 5 seconden knopje ingedrukt te houden maar code 11 was ook nog niet geweest.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 04 december 2008 06:39 PM
  [ # 11 ]

Het schijnt dat je alle codes eerst moet uitlezen voor je hem kan resetten. Of dat echt zo is weet ik niet. Het is wel handig alles uit te lezen en op te schrijven, en in het vervolg bij te houden welke fouten terug komen.

Ik had de eerste keer ook heel wat (ook stuurwielsensor), maar nu komt alleen ‘fout 25, hoogte sensor’ af en toe terug. Blijkbaar waren die andere al heel oud en waren die problemen al lang opgelost.

Volgens mij moet je 3-5 seconden indrukken, ik weet niet wat er gebeurt als je iets langer dan 5 seconden indrukt. Ik mik altijd op 4seconden en dat gaat altijd goed, maar soms kan het even duren voor een foutcode verschijnt. (Even is naar mijn ervaring 5-10 sec.)

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook