











































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De poelietrekker gebruik je pas als je de tripoide van de as gaat halen. Zoals S.A. schreef: twee kruiskopjes ( als ze er nog zijn) lossen achter het wiel en je kan het geheel naar buiten trekken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Allemaal hartstikke bedankt, had het niet helemaal meteen begrepen wat er stond maar ben eruit gekomen.
Ik heb eerst de ‘makkelijkste’ kant gedaan vanmiddag, dat leek mij aan de bijrijderskant.
Het wiellager heb ik dan wel gewoon laten zitten. Die paar schroefjes die er horen te zitten zijn er niet meer overigens.. kan dat kwaad?
Wat dus blijkbaar het tripoïde was moest dus met de poelietrekker eraf. Ik was eerst even vergeten de borgring vergeten weg te halen(alles vet) dus de tripoïde ging niet los:)
Nouja uiteindelijk alles uit elkaar gehaald en goed schoongemaakt (alles vette zwarte meuk).
Nieuwe hoes erheen met een metaal tie-wrap en weer glimmend in elkaar gezet met een paar flinke handen lagervet erin.
Het zag er allemaal nog goed uit. je kon zien dat waaarschijnlijk de vorige eigenaar er het één en ander aan gedaan had.
Als het mee zit morgen de andere kant fixen
Groeten,
Nick












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed bezig Nick!
Nee , kan geen kwaad. Je wiel drukt em aan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nee dat leek me al sterk..
Mijn dank is groot
Even voor mijn beleving. Is een tripoide hetzelfde wat bij een “ordinaire” auto de homokineet is?
Heeft iemand daar een afbeelding van?













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Even voor mijn beleving. Is een tripoide hetzelfde wat bij een “ordinaire” auto de homokineet is?
Heeft iemand daar een afbeelding van?
Kijk even in mijn topic bij de laatste foto’s.
Bij een aandrijfas van een “ordinaire” auto zit aan de wielkant de homokineet en bij een echte auto (“DS”) zit daar de kruiskoppeling.
De tripoide zit aan de bakkkant.
Peter.
Heb dat klusje vorig jaar ook gedaan op straat. Ik ben alleen in staat geweest die oude hoes eraf te knippen (da’s vrij makkelijk…..) en de nieuwe na een nachtje op te rekken thuis, over de tripoide te trekken. Wel een geklooi, maar ging achteraf toch vrij gemakkelijk (< 1 uur). Hoeft je niks te poelieen!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019
Dank je Peter.
Wat zijn de symptonen als je tripoide versleten is?
En een ander vraagje. Wat hebben je aandrijfassen ongeveer gekost?
En sleutelen op straat. Ik heb daar zo’n hekel aan…maar soms moet het….
Groet,
Harold













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
De symptonen waren bij mij een geknikker gebonk in de bochten en op een hobbelige weg.
Het tripoidehuis was ingesleten,zie de afbeelding
Dit is de lange rechter aandrijfas, de linker was achteraf nog vrij goed.
Die heb ik nog liggen voor en liefhebber
De aandrijfassen heb ik nieuw bij Cypharse gekocht, dan ben je rond de 500 euro kwijt.
Peter.