Salut medeforummers,
even een anekdote om te delen, ter leering ende vermaeck.
Drie weken geleden met een 79er CX pallas 2500 diesel van Z Frankrijk naar Nederland gereden, om hier van NL kenteken te voorzien en te koop aan te bieden. Rit ging voorspoedig,slechts 1 panne onderweg. Contactslot stuk, sleutel was er met geen mogelijkheid meer in te krijgen. Uiteindelijk na een uur freubelen bood een hamer uitkomst
Rest vd rit voorspoedig, uiteraard sleutel er niet meer uitgehaald.
In NL nieuw contactslot gemonteerd, rondom nieuwe veerbolletjes en even naar RDW voor nwe kentekenkeuring. So far, so good. Daarna APK keuring, leek eitje, slechts fuseekogel rechtsboven en aandrijfashoes links.
Heb 15 jaar DS gesleuteld, maar CX klussen is voor mij een geheel nieuwe ervaring (lees uitdaging incl mijn scala aan scheldkanonnades). Nieuwe fusee besteld, ai….die zitten geperst.
Hier bood de kofferbak van de CX uitkomst; vol met reserveonderdelen, inclusief een setje draagarmen met perfecte fusees. Ombouwen die hap dan maar, ook links blijkt de fusee wat speling te hebben.
Jezus wat een !@#$%!!! klus. (als je ‘t voor de eerste keer doet. ) Nou ja, alles goedgekomen, nwe draagarmen erop, nw aandrijfashoesje ,wielen er weer op, auto laten zakken…...????????????????? Jee, wat staat die kar vreemd op z’n wielen, als een vrouw met plasnood. Dat spoort niet! Flinstone effect.
Na van de verbazing bekomen te zijn de oude en de “nieuwe"draagarmen maar eens opgemeten, en ja hoor…2 cm verschil…
Langzaam begint me iets te dagen over smal-en breedspoor bij een CX..
Ik troost me met de gedachte dat ik vast niet de eerste ben die dit overkomt, haha, wat een eikel voel ik me. ops:
Intussen bij de oude draagarm de fusee eruit geperst. De nieuwe gaat er echter wel heeeel makkelijk en los in. Dat durf ik zo niet te monteren. Pasvorm van nieuwe fusees niet perfect? Iemand hier ervaring mee?
Tevens andere vraag: de rechter spoorstang heeft ook wat speling, geen APK afkeur, maar nu ik toch bezig ben. De speling zit niet in de kogel maar in het armpje onder stuurhuishoes. Tips?
Wordt vervolgd
groet
Ton












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het gebeurt iedereen! Daarom is er ookeen topic voor:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
@rudi2cv: bedankt voor de tips, heb gelijk een nieuw armpje besteld.
Wat betreft de fusee: merk weet ik zo niet, ben pas maandag weer bij de auto. De klempassing van de nieuwe kogel lijkt echter beduidend kleiner, want je schuift ‘m er zo in… De oude die er uitkomt niet. Zal maandag de leverancier (de Graaf) even bellen)
@Bogaard: yep, je bent een rund als je met draagarmen stunt
bij mijn weten levert de graaf lemforderer, en die passen normaal.
ik kan me twee dingen voorstellen:
1 je hebt domweg een misdruk gekregen.
2 de kogel die je hebt is niet voor jouw auto bestemd.
De kogels zitten normaal niet enorm vast, maar toch echt wel met 10 of zo.
wat betreft die stuurkogel, weet je echt zeker dat die stuk is? probeer ook eens met draaiende motor.
succes
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v



Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007
- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Over die perspassing: ik heb laatst mijn fusees laten vervangen door Jan Weijer (zag het niet zitten het zelf te doen) en dat heeft bijzonder lang geduurd, omdat hij telkens een setje kreeg dat niet paste; sommige waren te groot, andere te klein (en dan ging het om meer dan tienden van millimeters!). Jan heeft bij de vierde set eindelijk de juiste maat gekregen!
‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.