In de FAQ van de CX club wordt mij geadviseerd 98 loodvrij te tanken.
Volgens de gebruiksaanwijzing van mijn CX 20 RE wordt geadviseerd “Essence Super” te tanken. De conclusie die ik hieraan verbind is dat mijn CX het beste zou moeten rijden op 98 mét loodvervanger, nu Super niet meer bestaat
Het spreekt elkaar een beetje tegen. Wie weet wat ik nou wel moet tanken.
Ik rij nu op 95 met loodvervanger, maar als ik moet overschakelen dan moet dat maar. Die 95 rijdt overigens prima.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Daar word ik niet zoveel wijzer van ben ik bang.
Er wordt ook niet gezegd of er nou loodvervanger bij moet ofzo.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik tankte altijd 95 met mijn 2400 uit 78. Daar deed ik af en toe loodvervanger bij. Meer voor de vorm eigenlijk. Er staat ergens wel heel duidelijk dat een CX gewoon op 95 kan rijden. Probleemloos.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Een gewone ‘atmosferische’ CX (dus zonder turbo) kan prima op Euro95 draaien, vaak zónder aanpassingen.
Mocht je bijvoorbeeld veel met een caravan of aanhanger onderweg zijn en de motor vertoont pingelneigingen, dan kun je eventueel de ontsteking iets later (laten) stellen.
Tot een graad of 5 is vaak al voldoende, of wat later overschakelen…
Loodvervanger is (in een FdM- / Douvrinmotor) al helemaal niet nodig, misschien in een serie I (de oude geupgrade DS-motor) wel maar dat weet ik zo niet.
‘Spirit of avant-garde’
Je kunt dus gewoon op ‘95 rijden zonder loodvervanger!
Dat geloof ik ook. Ik durf het alleen niet.
Het blijft een auto die ooit gebouwd is voor super benzine.
Dat is hoog octaangetal en met lood namelijk.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Nou, dan tank je toch lekker duur?
Iedereen zegt, dat 95 kan, als je nog steeds niet durft, dan had je de vraag niet hoeven stellen.
Sorry. ops:
Dat is het niet hoor. Ik schakel best weer over op 95, maar ik probeer gewoon informatie in te winnen bij verschillende partijen.
Ook omdat CX-club een andere mening is toegedaan…
voor wat het waard is: ik tank met mijn 20RE (ook uit 1988) gewoon euro 95.
Ik heb ook 98 geprobeerd, maar geen merkbare verbetering in het lopen of het verbruik opgemerkt. Voor mij dus gewoon euro 95.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Ik durfde het ook nooit, totdat ik ineens voor het blok stond omdat mijn vaste pomp (Total) geen 98 meer leverde.
Ik heb het gewoon maar eens geprobeerd en na een paar tanks leeg gereden te hebben, kan ik je zeggen dat je probleemloos ‘95 kunt tanken.
Probeer het maar gewoon eens. Vind je het niks, kun je altijd je tank weer vullen met ‘98.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
nbohemen schreef:Dat is het niet hoor. Ik schakel best weer over op 95, maar ik probeer gewoon informatie in te winnen bij verschillende partijen.
Ook omdat CX-club een andere mening is toegedaan…
Niet om de CX-club onderuit te halen, maar denk je niet, dat de meningen van gebruikers die hier gewoon vertellen wat ze ervaren meer biedt dan een CX-club?
Alle informatie is voor mij altijd welkom.
Op de CX-club FAQ maken ze ook onderscheid tussen CX’en tot ‘87 en daarna, dus voor mij zijn het allemaal tegenstrijdige berichten.
In mijn notice d’emploi is voor duitsland “verbleit oder unverbleit Super” geschikt, maar in Frankrijk moet het weer super zijn.
Dus jullie begrijpen dat ik louter tegenstrijdige verhalen hoor en het dan ook niet meer weet.
Maar probeer nu gewoon eens een tank ‘95 en ondervindt het zelf!!!!





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Er zijn er altijd die dingen beweren die zouden moeten:
- het oliefilter móet een “Purflux” zijn (?),
- LPG is om te koken, diesel hoort in een trekker,
- een Cit móet op Michelin’s te staan,
- .....(vul zelf maar in).
Zelf ben ik van mening dat elke oudere française gewoon met gele pitten zou moeten rijden (in ieder geval géén VauWeeh..! of andere blije figuren), maar da’s weer een ander verhaal.
In de tijd dat de CX (en zelfs de serie II) op papier werd gezet was (semi) synthetische olie iets uit de racerij: duur en totaal niet van toepassing op laagvermogende weg-motoren.
Intussen weten we allemaal dat een semisyntheet prima in een motor gedondert kan worden die voor mineraal is ontworpen, en vaak de fabrieksspecificatie overschrijdt…
Lang verhaal kort: gooi dat er in waar jij je prettig bij voelt of dat nu Super98 of Euro95 is mèt of zonder loodvervanger en mineraalolie of een semisyntheet.
‘Spirit of avant-garde’



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
nbohemen schreef:Alle informatie is voor mij altijd welkom.
Op de CX-club FAQ maken ze ook onderscheid tussen CX’en tot ‘87 en daarna, dus voor mij zijn het allemaal tegenstrijdige berichten.
In mijn notice d’emploi is voor duitsland “verbleit oder unverbleit Super” geschikt, maar in Frankrijk moet het weer super zijn.
Dus jullie begrijpen dat ik louter tegenstrijdige verhalen hoor en het dan ook niet meer weet.
In die jaren was er in Frankrijk nog nauwelijks loodvrije benzine te koop. In Duitsland wel. Vandaar het verschil.
Hup gewoon die 95 erin.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!