1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Lage hydrauliekdruk bij kou
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 01 december 2008 03:36 PM

Vorige winter had ik er al last van maar ik hoopte dat het nu niet meer zou gebeuren, nadat in september Chyparse:
-alle bollen heeft gecontroleerd en waar nodig bijgevuld,
-Spoelolie erin heeft gedaan om het vieze systeem schoon te krijgen,
-de hogedrukregelaar heeft vervangen (vanwege het vaak sissen en tikken in het vooronder)
en in november:
-LHM in plaats van spoelolie
-debietregelaar vervangen.

Maar nu toch weer bij kou (maar nog wel boven nul, het is dus niet zo dat iets vastvriest) de volgende problemen:
Systeem komt langzaam/niet op druk, dit merk in vooral aan het niet bekrachtigd worden van het stuur, en in mindere mate slecht (hard) veergedrag.
STOP lamp gaat branden en in het linker display verschijnen de gebruikelijke waarschuwingen: ‘Lage hydrauliekdruk’ en ‘Let op remdruk’ o.i.d.
Over het algemeen is het probleem na een paar minuten rijden weg.
Gisteren (en een week of twee geleden ook al een keer) was het wat ernstiger. De XM kwam niet volledig op rijhoogte en bekrachtiging bleef helemaal achterwege. Na een minuut of tien rijden ben ik gestopt (ik was waar ik moest zijn) en heb nog geprobeerd de auto wat te laten gymmen. Geen resultaat, tenminste niet naar boven toe, naar beneden wel, maar daarna niet meer omhoog.
Na drie kwartier was ik weer terug bij de auto, starten, en ze komt vlot omhoog naar de rijstand, helemaal omhoog ook zonder problemen, en ik ben gewoon terug naar huis gereden.

Ik heb de debietregelaar verdacht, omdat het probleem zich eerst vooral bij de stuurbekrachtiging voordeed, maar nu het veersysteem ook problemen heeft begin ik daar aan te twijfelen. Remmen blijft trouwens goed gaan, daar merk ik geen verschil.

Wat zou dit kunnen zijn?

Zoals gezegd:
systeem is weer behoorlijk schoon,
hogedrukregelaar en debietregelaar vervangen (door gereviseerde van Chyparse)
voldoende LHM,
bollen goed,
alleen bij kou.

Misschien toch de hogedrukregelaar die ik er in heb gekregen niet helemaal goed? Het sissen en tikken is er nog steeds.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 01 december 2008 05:39 PM
  [ # 1 ]

Bij mij gaat het lampje na het starten bijna gelijk uit, ook als de wagen volgens mij nog niet op hoogte is, ik wacht altijd heel eventjes, en dan rijd ik gewoon rustig weg, soms nog niet helemaal op rijhoogte, maar zodra je rijdt is je toerental hoger en komt de wagen sneller hoog. Heb wel af en toe dat op een rotonde ofzo of bij manoeuvreren dat het lijkt of de stuurbekrachtiging niet helemaal bij de les is.. Remmen gaat altijd prima maar heb soms ook wel last van hard veergedrag, vooral achter volgens mij Rolling Eyes

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 01 december 2008 06:00 PM
  [ # 2 ]

Brain? Welk bouwjaar is de XM ‘94/‘95? Het sissen komt meestal van een interne lekkage van het stuurhuis, ik heb laast mijn hdpomp zelf vervangen en dat was wel nodig ook wat een verbetering in rijden is dat, alles is beter op druk!! (misschien een tip voor jou om te doen?)
Ik heb bij Chyparse ook een andere debietregelaar er op laten zetten, die het ook niet 100% was en ik heb toen een week zonder stuurbekrachtiging gereden, na demontage van de dbregelaar bleek er een miniscuul braampje te zitten op de plunjer, die er dus voor zorgde dat de stuurbekrachtiging uitviel, met een andere dbregelaar was het probleem opgelost. Gym je wel regelmatig? wil ook nog wel eens helpen het veersysteem fit tehouden.

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 02 december 2008 02:36 PM
  [ # 3 ]
eXpelliarMus schreef:

Brain? Welk bouwjaar is de XM ‘94/‘95?

Ja, november ‘94

eXpelliarMus schreef:

Het sissen komt meestal van een interne lekkage van het stuurhuis

Dat gesis heb ik ook, maar ik heb ook vaak een heel regelmatige ssst-TIK…..ssst-TIK…..ssst-TIK Volgens mij komt dat doordat de HD-regelaar steeds open en dicht gaat, en er dus druk op het systeem komt. Je ziet dan ook dat er spanning/druk komt te staan op een slang die met een lus achter de radiator loopt.

eXpelliarMus schreef:

ik heb laast mijn hdpomp zelf vervangen en dat was wel nodig ook wat een verbetering in rijden is dat, alles is beter op druk!! (misschien een tip voor jou om te doen?)

Moeilijk? Veel werk? En wat kost zo’n pomp, anders dan nieuw bij Citroën voor €2000?

eXpelliarMus schreef:

Ik heb bij Chyparse ook een andere debietregelaar er op laten zetten, die het ook niet 100% was en ik heb toen een week zonder stuurbekrachtiging gereden, na demontage van de dbregelaar bleek er een miniscuul braampje te zitten op de plunjer, die er dus voor zorgde dat de stuurbekrachtiging uitviel, met een andere dbregelaar was het probleem opgelost.

Zou het kunnen dat door de lekkage in het stuurhuis, het systeem zoveel druk verliest dat de hd-regelaar steeds open gaat? Of de HD-pomp die maar net genoeg druk levert om het hele systeem werkend te krijgen onder normale omstandigheden, maar tekort komt bij veel sturen, kou (dikkere olie) lekkage stuurhuis enz.?

eXpelliarMus schreef:

Gym je wel regelmatig? wil ook nog wel eens helpen het veersysteem fit tehouden.

Als het zo uitkomt, zoals vanochtend in de file op de A1. Meer dan een kwartier echt stil gestaan en toen ben ik maar wat gaan gymmen. Wat zullen de anderen wel niet gedacht hebben?
(Hoogteregalaar achter ook niet meer helemaal fris. Van hoogste stand naar laagste stand, blijft de achterkant soms even hangen, en schiet dan in één keer door naar beneden.)

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 02 december 2008 02:52 PM
  [ # 4 ]
Brian schreef:

...

(Hoogteregalaar achter ook niet meer helemaal fris. Van hoogste stand naar laagste stand, blijft de achterkant soms even hangen, en schiet dan in één keer door naar beneden.)

Dat heb ik ook, ook bij omhoog komen soms.. Dat komt dus door de hoogteregelaar?

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 02 december 2008 03:00 PM
  [ # 5 ]

Dan zou het dus nog een type 1 moeten zijn??

Wat een hdpomp nieuw kost? Geen idee, even rond neuzen bellen/internet?

Ze vraagt ergens dus om extra druk!?

Is dat ssst-TIK…..ssst-TIK…..ssst-TIK tijdens het stilstaan in de parkeerstand/stationairdraaiend? Of heb je het alleen tijdens het stilstaan met de voet op de rem bij een stoplicht? (zet haar eens in N bij het stoplicht en geen voet op de rem, kijk eens of ze het dan nog steeds doet.) Heb je comfortbollen die zakken bij wegrijden wel eens in alla DS en dan moet ze ook bij pompen?

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 02 december 2008 03:06 PM
  [ # 6 ]
sjorsh schreef:
Brian schreef:

...

(Hoogteregalaar achter ook niet meer helemaal fris. Van hoogste stand naar laagste stand, blijft de achterkant soms even hangen, en schiet dan in één keer door naar beneden.)

Dat heb ik ook, ook bij omhoog komen soms.. Dat komt dus door de hoogteregelaar?

En vuil in de regelaar, gymen en of het veersysteem spoelen via de rem-nippels kan een hoop schelen en het veersysteem goed houden.

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 02 december 2008 04:47 PM
  [ # 7 ]
eXpelliarMus schreef:

Dan zou het dus nog een type 1 moeten zijn??

Nee, al wel modeljaar ‘95/Type 2

eXpelliarMus schreef:

Wat een hdpomp nieuw kost? Geen idee, even rond neuzen bellen/internet?

Ik hoopte dat jij dat wist, aangezien je zelf je hd-pomp hebt vervangen

eXpelliarMus schreef:

Ze vraagt ergens dus om extra druk!?

Ik dacht door de interne lekkage in het stuurhuis

eXpelliarMus schreef:

Is dat ssst-TIK…..ssst-TIK…..ssst-TIK tijdens het stilstaan in de parkeerstand/stationairdraaiend? Of heb je het alleen tijdens het stilstaan met de voet op de rem bij een stoplicht? (zet haar eens in N bij het stoplicht en geen voet op de rem, kijk eens of ze het dan nog steeds doet.) Heb je comfortbollen die zakken bij wegrijden wel eens in alla DS en dan moet ze ook bij pompen?

Stilstaand en rijdend, ik ben er nog niet achter of er een relatie met de sis in het stuurhuis is. Nee geen comfort bollen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 02 december 2008 04:58 PM
  [ # 8 ]
Brian schreef:
eXpelliarMus schreef:

Wat een hdpomp nieuw kost? Geen idee, even rond neuzen bellen/internet?

Ik hoopte dat jij dat wist, aangezien je zelf je hd-pomp hebt vervangen

Ik mijn type 1 hd pomp vervangen door één uit een slopert, heb hem niet hoeven te betalen Cool , vandaar dat ik de nieuwprijs niet weet. ( HD-pomp komt trouwens uit een type 2 tct ‘95)

ssst-TIK…..ssst-TIK…..ssst-TIK kan ook komen van de hooftdrukbol die misschien toch niet goed op druk staat?

Een type 2 met een lekkend stuurhuis?? Meestal zijn dat juist de type 1 xm’s!? Maar goed je hebt een debbietregelaar dan zou het weer wel kunnen kloppen, mmmm moeilijk moeilijk. Confused

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 02 december 2008 07:16 PM
  [ # 9 ]
eXpelliarMus schreef:
Brian schreef:
eXpelliarMus schreef:

Wat een hdpomp nieuw kost? Geen idee, even rond neuzen bellen/internet?

Ik hoopte dat jij dat wist, aangezien je zelf je hd-pomp hebt vervangen

Ik mijn type 1 hd pomp vervangen door één uit een slopert, heb hem niet hoeven te betalen Cool , vandaar dat ik de nieuwprijs niet weet. ( HD-pomp komt trouwens uit een type 2 tct ‘95)

ssst-TIK…..ssst-TIK…..ssst-TIK kan ook komen van de hooftdrukbol die misschien toch niet goed op druk staat?

Een type 2 met een lekkend stuurhuis?? Meestal zijn dat juist de type 1 xm’s!? Maar goed je hebt een debbietregelaar dan zou het weer wel kunnen kloppen, mmmm moeilijk moeilijk. Confused

modeljaar ‘95 had nog de oude pomp en een debietregelaar, dus wie weet is de stuurhuis ook nog van een ouder type.
Is het veel werk, de hd-pomp vervangen? Kan ik het, met bijna geen sleutelervaring bij garage ‘t Stoepje?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 december 2008 07:21 PM
  [ # 10 ]

Als je nog nooit aan het hydraulische systeem gewerkt hebt moet je mischien eerst eens met iemand samen zoiets doen. het monteren van de leidingen enz kan best wel moeilijk gaan. De pomp zelf eraf en erop is niet zo moeilijk..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 02 december 2008 08:00 PM
  [ # 11 ]
bogaard77 schreef:

Als je nog nooit aan het hydraulische systeem gewerkt hebt moet je mischien eerst eens met iemand samen zoiets doen. het monteren van de leidingen enz kan best wel moeilijk gaan. De pomp zelf eraf en erop is niet zo moeilijk..

Nou voor iemand die dat nog nooit gedaan heeft, niet doen, afblijven!!!!
Ik wil je wel komen helpen?  Ik kan op de donder en zaterdagen, als je het nodig acht pb me maar. Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 03 december 2008 09:39 PM
  [ # 12 ]

‘t Is niet mijn topic, maar denk dat het ‘t zelfde probleem is..:

Ik was net aan ‘t fileparkeren, enige vakje dichtbij nog dat nog vrij was, eigenlijk te krap voor een XM, maar ja goed, lui Razz dus paar keer steken. Wat me opviel was dat het sturen met 1 hand best wel zwaar ging, bij beetje gas geven werd ‘t weer normaal, maar naar een slag aan het stuur draaien werd het sturen weer zwaar.. Ik heb ook last van het sissen trouwens bij stationair draaien. Als ik gas geef houdt het op, bij 1500 ongeveer. Als je aan het stuurdraait is het bijna helemaal weg, ook bij stationair toerental, bij loslaten gelijk weer sissen.

Lijkt me ook dat de druk te laag is of niet? Ik heb verder geen boordcomputer dus hij geeft niets aan, gaan ook geen lampjes branden, en na het starten is het stop lampje ook bijna gelijk uit, zelfs als ze behoorlijk naar beneden ligt.

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 03 december 2008 10:04 PM
  [ # 13 ]
sjorsh schreef:

‘t Is niet mijn topic, maar denk dat het ‘t zelfde probleem is..:

Ik was net aan ‘t fileparkeren, enige vakje dichtbij nog dat nog vrij was, eigenlijk te krap voor een XM, maar ja goed, lui Razz dus paar keer steken. Wat me opviel was dat het sturen met 1 hand best wel zwaar ging, bij beetje gas geven werd ‘t weer normaal, maar naar een slag aan het stuur draaien werd het sturen weer zwaar.. Ik heb ook last van het sissen trouwens bij stationair draaien. Als ik gas geef houdt het op, bij 1500 ongeveer. Als je aan het stuurdraait is het bijna helemaal weg, ook bij stationair toerental, bij loslaten gelijk weer sissen.

Lijkt me ook dat de druk te laag is of niet? Ik heb verder geen boordcomputer dus hij geeft niets aan, gaan ook geen lampjes branden, en na het starten is het stop lampje ook bijna gelijk uit, zelfs als ze behoorlijk naar beneden ligt.

Het is een bekent type 1 probleem, maar je hebt een type 2 zie ik ??

Wat bij jou en eigelijk wel bij alle xm’s zo nu en dan nodig is, is het veersysteem spoelen via de remontluchtings nippels.

Vuil in het veersyteem kan heel vervelend zijn!! Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 03 december 2008 10:50 PM
  [ # 14 ]

Wat is nou precies het onderdeel waar de lekkage in optreedt? Met het exacte onderdeelnummer kunnen we kijken of type 1 en vroege type 2’s wellicht hetzelfde onderdeel hebben en hetzelfde probleem.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 03 december 2008 11:16 PM
  [ # 15 ]

Waar de lekage precies zit weet ik niet helemaal zeker, maar waarschijnlijk in het stuurhuis zelf, de stuurhuizen van de type 1 (2.0i) en 2 (2.0 16v) zijn gelijk, met dit verschil dat de aansturing van een type 2 direct van de hd pomp komt en dat de bevestiging aan het subframe verbeterd is.

Als er een type 1 hdpomp en een debietregelaar op een type 2 XM zijn gemonteerd kunje er van uit gaan dat het een overgangs type is en dus ook die kwaaltjes kan hebben!?

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook