ok bedankt
kijk ook eens op http://www.motorclub-rhoon.nl





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ik zou naar het clubmagazijn gaan: Scherpe prijzen en goed advies…
Citroen!
Een paar afbeeldingen, ze staat nu lekker warm en we kunnen aan de slag!
kijk ook eens op http://www.motorclub-rhoon.nl













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Dat ziet er inderdaad nog heel goed uit, en wat een mooie ruimte heb jij om er aan te werken.
Veel succes met de reparatie.
Groeten Peter.
langeveld schreef:Alex bedankt, ook op de motor? je weet : een wens komt altijd uit.
John
Nee helaas niet, maar met een oude Jag ops: Ga het zeker nog eens doen met de motor
Prachtige DS heb je overigens
Gr. Alex
De kop is er letterlijk en figuurlijk af! De tweede cilinder stond vol met koelvloeistof. Lekke koppakking. Nu volgezet met kruipolie, morgen eens kijken of hij los wil komen.
Tips altijd welkom!
John
kijk ook eens op http://www.motorclub-rhoon.nl












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
langeveld schreef:De kop is er letterlijk en figuurlijk af! De tweede cilinder stond vol met koelvloeistof. Lekke koppakking. Nu volgezet met kruipolie, morgen eens kijken of hij los wil komen.
Tips altijd welkom!John
De cylinder heetstoken! Zet de cylinders wel vast of je kan ook de voetpakkingen vervangen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mooi ding, ook in levende lijve. heb hem vorige week zien staan toen ik daar langs kwam (oude pand vn Wijngaarden) Veel plezier/succes! )
ZX 1.4 break ‘95
Inmiddels is de motor weer “los”, alleen de wand van de cilinder is wel wat ingevreten. Niet heel erg maar toch. De overige cilinders zien er perfect uit. Wat is nu wijsheid, de ene bus vervangen door en nieuwe en nieuwe zuigerveren/zuiger plaatsen of de gehele motor reviseren of…... er op gokken en de cilinder ophohnen?
John :
kijk ook eens op http://www.motorclub-rhoon.nl
ik vind het moeilijk om daar een oordeel over te vellen daar ik niet in jouw portemonee kan kijken…....ofterwel: hebt je het geld dan laat je ‘m reviseren en kun je weer jaren vooruit of je laat (low budget) je bussen honen en zet op alle 4 zuigers nieuwe olie en compressieveren.
maar de bus niet honen vind ik geen optie dat daar wellicht je compresie veer door knapt/breekt….....
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik dacht eraan om een bus, de ingevreten bus, te vervangen met nieuwe zuigerveren. De overige bussen zijn nog perfect. Kun je die dan niet laten zitten? If it ain’t broke don’t fix it?
John :
kijk ook eens op http://www.motorclub-rhoon.nl
langeveld schreef:Ik dacht eraan om een bus, de ingevreten bus, te vervangen met nieuwe zuigerveren. De overige bussen zijn nog perfect. Kun je die dan niet laten zitten? If it ain’t broke don’t fix it?
John
:
Dat is ook nog een optie .......
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
langeveld schreef:Ik dacht eraan om een bus, de ingevreten bus, te vervangen met nieuwe zuigerveren. De overige bussen zijn nog perfect. Kun je die dan niet laten zitten? If it ain’t broke don’t fix it?
John
:
Gezien jullie sleutel-kwaliteiten zou ik voor deze optie kiezen, blok er weer in en eerst twee jaar gaan rijden, dan lange termijn bekijken!












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het is jammer dat je niet compressie kan meten op die drie goeie. Zet je nu 1 perfecte cylinder samen met 3 matige dan krijg je toch onregelmatige loop en trillingen…Ik zou een goede gebruikte zetten, of de veren op de andere drie ook vernieuwen. Het is nu toch open dus vervang dan ook de voetpakkingen maar!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het vervangen van 1 zuiger en één bus moet ik toch écht afraden. Haal de motor uit de auto, haal alle zuigers er uit en bestel een set nieuwe zuigers en bussen.
Als je één zuiger gaat vervangen heb je grote kans op compressieverschillen, en op vibraties. Vooral dat laatste is belangrijk. De zuigers moeten namelijk van gelijk gewicht zijn, om vibraties te voorkomen.
Wat je nog zou kunnen doen:
Motor geheel demonteren, 1 andere bus nemen, alle 4 de bussen laten honen, en op alle zuigers nieuwe veren. Mocht je écht alleen één zuiger willen vervangen, maak de vervangende zuiger dan van het zelfde gewicht als de andere 3. Maar goed, ‘t blijft een “net niet” oplossing.
De opmerking van Bogaard over de voetpakkingen is zéér belangrijk: Zorg ervoor dat de randen waar de bussen met de voetpakkingen op komen te staan perfect schoon zijn en monteer altijd nieuwe voetpakkingen. Zorg er voor dat je de bussen fixeerd met bouten en ringen, want als de krukas gedraaid wordt en de bussen komen omhoog kun je weer opnieuw beginnen….
Daarbij is de 2300 motor bekend om het lek gaan van voetpakkingen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste