





















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Klopt het dat het deel met de inwendige lekkage is de KLEP met onderdeelnummer 4048 XX, waarbij XX staat voor een letter-cijfer combinatie? Nummer 1 op het plaatje:
Dan heb ik in mijn XM dezelfde als de meeste oudere XM’s en de V6-en, de 4048 G9, en dan klopt het (inwendig) lekkende stuurhuis dus wel.
@sjorsh: jij hebt waarschijnlijk een ander type.
Volg je hart, gebruik je hoofd.




Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Brian schreef:...
@sjorsh: jij hebt waarschijnlijk een ander type.
Dus waarschijnlijk ook een ander probleem? Of is bij beide types die klep een gevoelig onderdeel? Of zit er iets vergelijkbaars in mijn stuurhuis?






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Geen idee. Ik heb alleen even gekeken naar de onderdeelnummers bij jouw type/modeljaar XM en bij mij.
Volg je hart, gebruik je hoofd.























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
sjorsh schreef:Brian schreef:...
@sjorsh: jij hebt waarschijnlijk een ander type.Dus waarschijnlijk ook een ander probleem? Of is bij beide types die klep een gevoelig onderdeel? Of zit er iets vergelijkbaars in mijn stuurhuis?
Ik denk dat het bij die van jou vuil is en bij die van Brain ordinaire slijtage, maar ik kan het mis hebben.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Brain, jij moet haast wel een diras stuurhuis hebben net als ik dat heb, V zessen hebben diravi, (met uitzonderring van de latere V zessen, die van eind ‘97?)
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Heb je helemaal gelijk in, maar service.citroen.com geeft aan dat de ZPJ en ZPJ4 motoren hetzelfde onderdeelnr. voor onderdeel 1 uit het plaatje hebben als bij mijn (en jouw) XM. Dat zal dus wel hetzelfde zijn, maar ik weet dus niet of daar het inwendige lek zit.
Vanochtend trad weer het oorspronkelijke probleem op. Na bij het starten vlot omhoog gekomen te zijn, ging aan het eind van de straat weer de stop lamp branden en de melding dat de hydrauliekdruk laag was. Ook geen stuurbekrachtiging meer. Ik ben er nu achter gekomen dat alleen achter de wagen dan niet meer op hoogte wordt gehouden. Ik heb een stukje achterover hangend over de snelweg gereden, tegelijkertijd hydrauliekdruk laag en hard verend achter. Na een paar minuten verdwenen alle drie de verschijnselen tegelijkertijd.
Dus óf een probleem met de achterste hoogteregelaar veroorzaakt het wegvallen van de druk, óf door te lage druk komt achter niet meer omhoog, terwijl er voor niets aan de hand is.
Mij lijkt het laatste het waarschijnlijkst, mee eens?
Volg je hart, gebruik je hoofd.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En als je in zo’n geval de auto even laat stijgen en weer zakken naar rijstand? Helpt dat?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
bogaard77 schreef:En als je in zo’n geval de auto even laat stijgen en weer zakken naar rijstand? Helpt dat?
Met 120 km/h?
Bij aankomst op mijn werk wel even gedaan. Vanuit rijstand omhoog ging OK, terug naar helemaal beneden ook, weer naar helemaal omhoog ging weer moeilijk: STOP, piep, lage hydrauliekdruk. Achter kwam uiteindelijk langzaam omhoog. Blijft de vraag: Komt die achter moeilijk omhoog door lage hydrauliekdruk, of blijft de hydrauliekdruk laag door problemen met de vering achter.
En het gekke is dus dat vanochtend bij het van huis wegrijden, zowel voor als achter vlot vanuit de slaapstand in rijstand kwam. Of is dat door druk in de voorraadbol, die vervolgens op is en de pomp het bij lage temperaturen niet meer goed opgebouwd krijgt?
Volg je hart, gebruik je hoofd.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
het leek op een hangende achter hoogte regelaar maar daar twijfel ik nu aan…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
bogaard77 schreef:het leek op een hangende achter hoogte regelaar maar daar twijfel ik nu aan…
Wat bedoel je met een hangende hoogteregelaar? Dat die af en toe vast blijft zitten? Dat doet die ook wel eens ja. Dan gaat voor wel omhoog of naar beneden, maar achter gebeurt er dan even niets, en dan ineens schiet ze achter ook door. Maar hoe kan dat rijdend gebeuren? En hoe kan daardoor de hydrauliekdruk te laag worden?
Ik heb trouwens ook het idee dat de afstelling van de hoogte achter niet helemaal OK is. Te hoog in de tussenstand. Er zit namelijk (bijna) geen verschil in tussenstand en de hoogste stand achter. Of hoort dat zo bij een Break? In de rijstand vind ik haar op het oog achter ook wat hoog.
Volg je hart, gebruik je hoofd.























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Ik denk aan een vuilveersysteem, de meest simpele oplossing zou zijn spoelolie er in daar een paarmaden mee rijden wel veel gymmen en kijken wat dat op leverd!? Of toch het veersysteem spoelen via de remontluchtingsnippels!?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
eXpelliarMus schreef:Ik denk aan een vuilveersysteem, de meest simpele oplossing zou zijn spoelolie er in daar een paarmaden mee rijden wel veel gymmen en kijken wat dat op leverd!? Of toch het veersysteem spoelen via de remontluchtingsnippels!?
Vuil was het zeker, maar van september tot november heb ik 3000km met spoelolie gereden en gegymd. Zou nu toch redelijk schoon moeten zijn.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ik rij nu helaas al bijna 6k met die spoelhandel… Wat ik heb begrepen is dat als je er te lang mee blijft rijden de troep weer loskomt in het systeem.
Het effect was heel snel merkbaar, en nu word het helaas weer minder.
Brain, als jij van rijstand naar de hoogste gaat en dan weer naar de rijstand.
Wat gebeurt er dan met de kont? Zakt die mij gelijkmatig of geeft die wat bokkensprongen plots en zakt dan.
Ik heb momenteel het laatste en heb het idee dat dat komt door de klep in het achtersta hydra blok die losspringt en daardoor de druk plots veranderd.
Ik heb overigens ook nog een reserve HD pomp liggen die op de mijne past.
Ik moet alleen nog ff Wes zover zien te krijgen dat hij met zijn expertise me bijstaat























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Dan toch nog een keertje spoelen via de remontluchtingsnippels als dat niet werkt kunje altijd nog denken aan wat anders, het probleem zou toch ook wel eens in je debietregelaar kunnen zitten!! Er zit een stelschroef/moer op de debietregelaar, die zou je kunnen verdraaien om te zien of de druk naar alle fucties wel kloppen. Tis wel een delicaat klusje, ik heb het nog niet eerder gedaan, tis me een keer uit gelegd bij Chyparse.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
gompy58 schreef:Ik rij nu helaas al bijna 6k met die spoelhandel… Wat ik heb begrepen is dat als je er te lang mee blijft rijden de troep weer loskomt in het systeem.
Heb ik ook begrepen: de oplosmiddelen vallen op een gegeven moment weer uit elkaar, zodat alle troep ook weer in het systeem vrij komt. Daarom heb ik er na 2 maanden/3000km weer LHM in laten doen.
gompy58 schreef:Het effect was heel snel merkbaar, en nu word het helaas weer minder.
Brain, als jij van rijstand naar de hoogste gaat en dan weer naar de rijstand.
Wat gebeurt er dan met de kont? Zakt die mij gelijkmatig of geeft die wat bokkensprongen plots en zakt dan.
Meestal gelijkmatig, soms met een enkele bokkensprong.
gompy58 schreef:Ik heb momenteel het laatste en heb het idee dat dat komt door de klep in het achtersta hydra blok die losspringt en daardoor de druk plots veranderd.
Dit zou te testen moeten zijn, met een VC in storing. Dan staat die klep altijd dicht, en zouden er dus geen bokkensprongen moeten optreden. Zodra mijn VC weer eens in storing valt ga ik kijken of het dan beter wordt.
gompy58 schreef:Ik heb overigens ook nog een reserve HD pomp liggen die op de mijne past.
Ik moet alleen nog ff Wes zover zien te krijgen dat hij met zijn expertise me bijstaat
Misschien een keer samen bij Wes langs?
Volg je hart, gebruik je hoofd.