Autofan schreef:Er zijn 2 verschillende startmotoren btw
Ik heb er nu 1 en weet niet of ik de goede heb
Denk dat ik zaterdag maar 1 ga bijhalen als blijkt dat ik de verkeerde heb en dan deze volgende week weer inlever.
*Ahum*
PrutsyLJ schreef:Je kan zo’n beetje elke startmotor pakken die op een XU blok zit. Dat is allemaal 1 pot nat. De nieuwere types zijn alleen een stuk kleiner, ze passen echter wel gewoon prima.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Dat weet ik. Dat is ook niet mijn probleem. Er zijn alleen 2 verschillende rondsels. Het ene rondsel heeft meer tandjes dan het andere en als ik dus daarvan de verkeerde heb gaat het alsnog niet lukken.
Net even bij dat bedrijfje geweest en nagevraagd. Schijnt dat airco variant meer tandjes heeft dan de niet-airco variant. Dus dan weet ik ook gelijk dat ik de goede startmotor heb. Misschien dat die ik nu heb gehaald krachtiger is dan dat er nu op zit maar dat maakt niet zoveel uit.

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Krachtiger is fijner, dan jankt die motor in eens aan.
En krachtiger zal ie zeker zijn, want krachtiger dan niks is altijd krachtiger
Maar is het nog gelukt met de montage? zal wel he!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Morgen wordt hij gemonteerd Dan heb ik een brug tot mijn beschikking, een warme plaats en proffesioneel gereedschap
Als ik hem hier voor de deur moet gaan monteren ben ik veel te lang bezig en bevries ik halverwege. Dan wacht ik liever en doe het als ik het in een werkplaats kan doen.
Mietje

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Das zeker waar.
Toen ik laatst de startmotor van de zwarte 16V verving was dat ook op straat, en daar moet sowieso het inlaatspruitstuk van los dus dat was wel even een paar uurtjes kleumen.
Wel leuk dat je dan altijd weer van dat volk krijgt dat even een praatje komt maken terwijl je met een bak onderdelen op straat staat te klooien
Maar succes in ieder geval dan alvast, en hopelijk komt de goedheiligman vanavond nog even een werkplaats+brug+prof. gereedschap brengen zodat je het in het vervolg ook gewoon thuis kunt
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Als je ziet wat voor gereedschap ik hier thuis heb. Torx heb ik (nog) niet, dus die startmotor kreeg ik waarschijnlijk toch niet los. En buiten in de regen sleutelen is ook niet echt een pretje
Mechuccio schreef:Wel leuk dat je dan altijd weer van dat volk krijgt dat even een praatje komt maken terwijl je met een bak onderdelen op straat staat te klooien
Erg herkenbaar idd. Dat gebeurd ook 9 van de 10 keer als mijn pa of ik hier op de oprit bezig zijn.
Mja, Snieklaas hoeft geen sleutelplek of gereedschap te geven. Zal wel mooi zijn en als het dan ook allemaal lekker verwarmd is dan is het helemaal mooi. Maar ik kan tot nu toe gewoon altijd wel ergens terecht als er iets moet gebeuren. Het is wel een heel eind rijden uit de buurt, maar toch wel lekker dat ik ergens mijn auto kan repareren.
Als we een carport hadden ofzo dan had ik het misschien ook wel gewoon thuis kunnen doen.
Nou vandaag startmotor vervangen. Alles gecontroleerd gemeten. Spanning op grijze draad naar startrelais. Loopt er nog 1 of andere gele draad heen. Die schijnt van mijn standverlichting te zijn om die uit te schakelen bij het starten, daar staat bij contact aan constant 12v. Alles aangesloten. Startmotor erin. Starten en lopen als een zonnetje. Dichtgebouwd, na motor te hebben afgezet. Toen naar huis. Dus starten en mooi lopen. Ben bijna thuis ik kijk even op mijn dash en zie dat de verlichting niet aanstaat Vreemd
Thuis aangekomen even stationair afgesteld, liep een beetje hoog. En even gekeken naar dat stekkertje, maar die zit er gewoon aan. Dus ik zet me motor af en voel er ff aan. Zet dan het contact aan en wil weer starten om hem te parkeren.
Geen enkele reactie
Dus op zijn plaats geduwd en even gekeken. Geen spanning meer op de grijze draad. Wat ik voorheen wel had
Al verbind je het relais constant met + van accu krijg je geen reactie. Relais dus dood. Afgefikt????? Niks gemerkt ofzo dat de startmotor meegedraaid heeft en anders was die tijdens het rijden al afgefikt. Maar daar hebben we niks van gemerkt. Contactslot werkt volgens mij ook nog gewoon. Mijn vader en ik weten het even niet meer. Nu zijn we op zoek naar een schema van het hele verhaal.
Het zou kunnen dat er sluiting is geweest, de draadjes waren kaal van het startrelais. Maar dat was ons niet opgevallen bij montage van de startmotor anders hadden we dat wel getaped. Dus ik denk dat dat tijdens montage is gebeurd oid.
Het wordt nu ook een hele nieuwe carterventilatie/vulslang bestellen. Want die slang is kapotgegaan toen we er achter kwamen dat hij het weer niet deed en we hem los moesten halen om bij de startmotor te komen.
Ik word er niet goed van Maar kwijt wil ik haar in geen geval. Want als ze het doet zit ik met een grote glimlach op mijn gezicht achter het stuur. En ik ben helemaal aan deze auto gehecht.
Wie kan mij helpen door informatie hier neer te zetten? Alvast heel erg bedankt!

Totaal aantal Berichten: 1986
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Toen ik bij mijn 16v dacht dat de startmotor stuk was, was het ook alleen het contact slot, dus hoe weet je zeker dat die het niet is? Ik kon toevallig die uit de TZi lenen. En anders je draden naar startmotor checken en meten weer.
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Ik heb een constante + draad naar het startrelais getrokken en toen gaf hij geen reactie. Alleen veel vonken.

Totaal aantal Berichten: 1986
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Verbondt je wel de 2 pootjes met elkaar? kan je eens proberen met een schroevendraaier ofzo dus contstante + op allebij (let wel op je massa)
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Dat kan ik nog eens proberen, maar als ik een draad op het relais houd moet je het rondsel toch uit horen slaan? Of het relais horen tikken, dat gebeurde namelijk niet…