13 van de 18
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
   
japv’s BX Chic - Verkocht!
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 28 november 2008 09:28 PM
  [ # 181 ]
Mighel schreef:

Zou je geruilde lambda-sonde misschien rot zijn?

Wellicht, binnenkort eens naar kijken.

Dinges schreef:

Heeft je motorblok wel een goeie massa???

Gecheckt en in orde bevonden.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 02 december 2008 01:08 AM
  [ # 182 ]

Na een avondje meten kwamen we het volgende tegen:

Een Chic heeft geen verdelerkap met rotor maar een dubbele bobine. In het schema daarvan staat een condensator naar massa getekend. En die konden we niet vinden. En niet meten. En dat is volgens mij best verdacht.

Volgens mij lopen motoren met een slechte kondensatoren in de onsteking erg rot, geven een slechte vonk, en roken als de hel. Met veel roet. Precies de klacht die deze auto heeft.

Morgen post ik een schema van de ontsteking.
In de tussentijd: wie heeft er zo;n dubbele bobine over om eens aan te meten en even om te ruilen?

Groeten, Rob

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 02 december 2008 01:56 AM
  [ # 183 ]

En als aanvulling op Rob’s post: mijn Chic heeft dus een 1.6 BDY-motor met Magneti Marelli G6 monopoint injectie.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 02 december 2008 02:05 AM
  [ # 184 ]

En die zijn in de BX gemonteerd met verdelerloze ontsteking, en een G6 systeem inderdaad.
De url van het G6-schema had ik al eens gepost toch?

http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/MMG6.html

Dat van de G5, maar dan voor Peugeots, dus met verdelerloze ontsteking(!):
http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/MMG5.html

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 02 december 2008 03:27 AM
  [ # 185 ]

Juist, de twee schema’s laten precies het verschil zien waar ik dus mee zit! Bij mij is de situatie rond de bobine (item 1135 op de beide tekeningen) hetzelfde als op de G5-tekening, dus een vierpolige stekker met drie actieve en één loze/lege pin en met drie draden. En dus vermoedelijk ook zonder condensator. Maar als ik het goed heb zou het dus volgens de G6-tekening moeten zijn, mét condensator naar massa via de 4e pin en mét een stekker met 4 draden.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 02 december 2008 10:29 AM
  [ # 186 ]

precies!

en nu is de gedachte: Als de bobine in het verleden eens vevangen is en iemand heeft daar een G5 bobine ingezet, dan mis je nu dus een onderdeel.
Dus: gezocht: Chic omgeving Zwolle om eens onder de motorkap te loeren.


Groeten, Rob

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 02 december 2008 11:42 AM
  [ # 187 ]

Dat verschil is vrij makkelijk uit te duiden hoor.

Je kunt een G5 bobine niet zomaar in een G6 motor schroeven. De G6 heeft zo’n vierkant blok waar bij andere autoos de verdeler zit; de G5 heeft een losse bobine voor op de kop zitten.

Dit is de BDZ-motor van mijn ex-chic:

De bobine piept net onder een carterventilatieslang door vlgs mij.
Vergelijk die maar met je eigen motorkap-inhoud.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 02 december 2008 03:26 PM
  [ # 188 ]

Onderaan de G5-tekening is te zien waar een aantal onderdelen zouden moeten zitten (in de 405). Daarbij ook een plaatje van de Valeo bobine (1135). En de mijne ziet er precies zo uit.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 02 december 2008 09:05 PM
  [ # 189 ]

Als ik de schema’s goed bekijk dan zie ik dat:
zowel de C5 als de C6 hebben in het schema van de kabelboom een losse, externe condensator die verbonden is met pinnetje 4 van de bobine via een zwarte connector (NR) en dan aan massa zit.
In het electrisch schema van de c5 zit deze niet, in die van de C6 wél

rara..?

Groeten,Rob

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 05 december 2008 08:52 PM
  [ # 190 ]

Puur uit nieuwsgierigheid: niemand die een antwoord weet op bovenstaande kwestie?

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 06 december 2008 01:02 AM
  [ # 191 ]

Ik heb geen idee wat je probleem is. Je veronderstelt dat je een bepaald onderdeel mist ofzo? Dat kun je alleen maar door het juiste schema, in jouw geval G6, na te pluizen - is dat wat je bedoelt?

Als je geen stationairklep hebt, zoals de cylinder met het blauwe hoedje op mijn foto, overeenkomstig met pos. 1239 op het schema, dan heb je gewoon een G6 systeem.

Wat voor typeplaatje staat er op de motor zelf?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 06 december 2008 07:35 PM
  [ # 192 ]

op de ECU zelf staat G6.

de concrete vraag is: we kunnen de condensator niet vinden. Is ie weg, is ie stuk of heeft ie er nooit ingezeten?
Hij staat nl wel op tekening.

Groeten, Rob

Profiel  
 
Dinges
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 19-07-2006

Gepost: 06 december 2008 09:52 PM
  [ # 193 ]

Hoewel ik me intussen ook afvraag wat er met deze auto mis kan zijn zegt mijn gevoel me dat je op het verkeerde spoor zit hier.

Thijs heeft zelf ook enige tijd met de auto gereden en weinig gemerkt, dus het lijkt me stug dat het probleem van een condensator die er zou moeten zijn maar er niet is na 280k kilometers eindelijk eens problemen gaat geven.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je je aansteld of dat er niets mis is en dat je gewoon niet kunt rijden, maar bedoel ik te zeggen dat ik stellig geloof dat het probleem veroorzaakt word door iets simpels wat zo voor de hand ligt dat het over het hoofd word gezien.

En dat is ook niet bedoelt om iemand voor de schenen te schoppen want het overkomt de beste en meest ervaren monteurs, met regelmaat durf ik te stellen!

Mijn advies is: Begin de diagnose nog eens van voren af aan, stap voor stap alles nagaan, dus ook de nieuwe of vervangen onderdelen nazien mocht iets in die richting wijzen en er niet vanuit gaan dat dat reeds vervangen is en dus goed moet zijn maar stomweg controleren of het ook echt goed is.

Succes met deze voortdurende strijd, uiteindelijk ga je het winnen van de auto.


Groet Dennis

Mooie wagen buurman….

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 07 december 2008 12:52 AM
  [ # 194 ]

Dat is een goed idee , dingens. En ‘no offence taken’...

omdat ik verstand heb van electronica ben ik daar mee bezig gegaan. Na een avond meten en van alles uitsluiten vondend we die condensator. Die dingen kunnen langzaam stuk gaan, en dan de geest geven. De klacht zou daar wel bij kunne passen.

maar het kan ook de benzienedruk zijn, of wat anders. Goede ideeën zijn welkom. Oplossingen op condensator-gebied ook.

We zijn bij de diagnostiek als volgt te werk gegaan:
ECu uitlezen (52, lambda),  ECU los, alle mogelijk sensoren stadisch doormeten, ecu er weer aan, starten en lopen, andere lambda sonde er in, een werkende. Rijden, weer foutmeldingen.
Electrisch lijkt alles statisch in orde, behalve de condensator. Bij een traditionele ontsteking horen de klachten bij een missende of defecte condensator. Vandaar deze richting.


Groeten, Rob

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 07 december 2008 01:59 AM
  [ # 195 ]

Op welke tekening doel je?

Op het schema wat ik je aanwees kan ik ‘m niet vinden.
Op een ander BX-specifiek G6-schema kan ik ‘m evenmin vinden.

Welk positienummer zie jij aan voor een condensator?

Edit: ik zie inmiddels wel wat je bedoelt, maar is dat niet gewoon een ingebouwde condensator in het bobine-blok?

Ook zie ik dat er al een andere bobine is geprobeerd. Maar die zag er dan toch hetzelfde uit neem ik aan?

Wat voor soort meter gebruik je voor de condensator?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
13 van de 18
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook