3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 

ongelooflijk uitschieten van veerpoot
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 06 december 2008 02:06 PM
  [ # 31 ]

Die rubbers zijn helemaal niet moeilijk om preventief te vervangen. Het probleem is dat zelfs in het gunstigste geval een gebruikte inmiddels 8 jaar oud is.

Een 8 jaar oude xm zal ws niet gesloopt worden ( tenzij..). Er zijn dus 2 alternatieven… nog oudere gebruiken of .... nieuwe bestellen via de dealer.

Dat laatste is vaak een kostbare grap. Hoewel ik geen idee heb wat ze kosten, zal het meer zijn dan een paar tientjes vermoed ik.

Kortom, prima op te lossen maar dat kost dan wel geld..

Overigens,

Ergens op Ebay zwerft een ad rond met een oplossing. die makers hebben een soort kooiconstructie gemaakt die je over de poot plaatst. Mocht de poot door het rubber schieten dat zo de poot vervolgens tegenworden gehouden door die kooiconstructie.

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 06 december 2008 02:21 PM
  [ # 32 ]

Reken nieuw op iets van 450-500 euro per kant geloof ik..
Citroen Duitsland levert via de club met 50% korting…

Gewoon goed kijken naar die onderkant van de rubbers. Bovenkant zegt geen donder…

Xsara Coupe

Profiel  

XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1691

Gepost: 06 december 2008 02:31 PM
  [ # 33 ]

Klopt dat de bovenkant niets zegt. Ik heb mijn m’n break de veerpootschotel vervangen omdat de bovenkant behoorlijk verroest was. Onderkant bleek uiteindelijk nog prima te zijn. Maar better safe than sorry. Nieuwe schotel kost idd zo 450 Euro.
Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 07 december 2008 01:27 AM
  [ # 34 ]

Ik vraag me af of deze oplossing voldoende sterk is…. heb zo mijn twijfels hierover.

Ik zou op zijn minst de ring maken van staal rond 18 mm en de ring aan alle 4 de bouten bevestigen met een strip 30x5 mm en de diameter v.d. ring zo klein mogelijk….....

Maar of dat 1,5 ton kan weerstaan (als het al daar bij blijft…...)

edit: ben bij nader inzien toch bang dat de hele ophang constructie totaal ontzet word als de poot eruit knalt…... volgens mij neemt die de hele ring met bouten en al mee omhoog…...

Kan dit topic niet op slot ofzo, vind dit helemaal nie leuk Shocked

Profiel  

XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1691

Gepost: 07 december 2008 01:36 AM
  [ # 35 ]

Ik zou m denk ik ook maar aan alle vier de bouten vastzetten. En ben ook benieuwd wat er gebeurt als hier de veerpoot er door heen knalt…

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 07 december 2008 02:34 AM
  [ # 36 ]

Setje van die dingen kost haast niets en het vangt allicht de eerste klap op…. Het gaat in deze niet zozeer om het voorkomen van schade aan je kap, alsmeer het redden van je leven bij een doorschietende poot op de snelweg…

Leuk ook om te zien dat die bij een c5 ook doorschiet bij brand… Wordt leuk als die rubbers gaan scheuren!

Xsara Coupe

Profiel  

JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3000

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 07 december 2008 03:32 AM
  [ # 37 ]

Het lijkt mij dat alles toch aardig naar de klote gaat als dat beugeltje niet sterk genoeg blijkt om de veerpoot tegen te houden. En dat de constructie misschien meer schade zal hebben dan alleen de motorkap. Als je ipv alles rigide vast te bouten een aantal hele korte kettingkjes ertussen zet, die alleen kunnen/zullen breken bij overschrijding an een bepaalde kracht zal de snelheid van de veerpoot dusdanig afgeremd zijn om minimale schade te veroorzaken.
Hetzelfde ketting-principe wordt toegepast in de procesindustrie waar silo’s of tanks met “mobiele” deksels worden uitgerust, aan kettingen, om de drukgolf naar buiten te laten bij (stof)explosies, en het deksel/dak niet de wijde omgeving in te laten vliegen…

Profiel  

ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3779

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 07 december 2008 01:27 PM
  [ # 38 ]

waar haal je een setje van die beugeltjes dan?

Profiel  

JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 07 december 2008 02:24 PM
  [ # 39 ]

Ik vermoed dat je dat zelf moet beunen, dus voor mij geen optie..

...de beunloze

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 07 december 2008 02:49 PM
  [ # 40 ]

Die boutjes trekken dat nooit, je moet al goed opletten dat je ze niet te vast draait…..

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

Vossie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 196

- Xsara 1.6i 8v Coupe
Gepost: 07 december 2008 03:16 PM
  [ # 41 ]

Die boutjes, m6? Zal vast ook nog eens 4.4 zijn, hooguit 8.8 (sterkte). Ik ga er niet vanuit dat die het houden. Het zal overigens ook geen 1.5 ton zijn dat er op komt. Dan nog die dunne stripjes, die zullen het ook wel begeven.

Idee 10, uitvoering 4. Ik denk dat hier best iets mee te doen is. Er zal best wat schade ontstaan aan de auto, maar zoals hierboven ook al gezegd is: ik denk dat veiligheid belangrijker is dan schade aan de auto.

Profiel  

Mark Nijenhuis
> 1200 berichten

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 07 december 2008 05:25 PM
  [ # 42 ]

Even voor alle duidelijkheid dit idee komt van het duitse forum, ik schrijf er niet voor niets bij dat ik het perssonlijk allemaal wat zwakjes eruit vind zien.

ambijajance schreef:

Als je ipv alles rigide vast te bouten een aantal hele korte kettingkjes ertussen zet, die alleen kunnen/zullen breken bij overschrijding an een bepaalde kracht zal de snelheid van de veerpoot dusdanig afgeremd zijn om minimale schade te veroorzaken.

Ben bang dat er dan erg veel bijgeluiden ontstaan in het vooronder….

Profiel  

JaapJ
> 2000 berichten

Gepost: 07 december 2008 05:29 PM
  [ # 43 ]
Mark Nijenhuis schreef:

ambijajance schreef:

Als je ipv alles rigide vast te bouten een aantal hele korte kettingkjes ertussen zet, die alleen kunnen/zullen breken bij overschrijding an een bepaalde kracht zal de snelheid van de veerpoot dusdanig afgeremd zijn om minimale schade te veroorzaken.

Laughing  Laughing Tja, mijn idee is niet zo heel erg uitgedacht dus, maar zal het opvallen met al die andere herrie ??

Profiel  

Mark Nijenhuis
> 1200 berichten

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 07 december 2008 05:34 PM
  [ # 44 ]
ambijajance schreef:
Mark Nijenhuis schreef:

ambijajance schreef:

Laughing  Laughing Tja, mijn idee is niet zo heel erg uitgedacht dus, maar zal het opvallen met al die andere herrie ??

Nou zo bedoel ik het nu ook weer niet…....

Ik zou me dan iets uitdenken met een rubbermanteltje eromheen.

En hoezo herrie Confused:

De enigste herrie die ik hoor is als ik haar eens flink op de staart trap…. en das ook geen herrie das V6 geroffel, heerlijk V6 geroffel Cool
(daarvoor zet ik zelfs eerst m’n audio zachter)

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 07 december 2008 08:39 PM
  [ # 45 ]

ik denk dat als die ring op 4 bouten vastzit dat iig al een stuk scheelt. Die versie die ik eerder heb gezien had ook beugels OVER de bolbevestiging.

Verder komt er idd geen 1,5 ton op. Als het bij stilstand gebeurt, zoals die ene drama foto dan houd dit het wel hoor.

Gebeurt het bij het rijden dan zal de klap harder zijn maar is overleven eerder van belang.

Profiel  

3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook