Jaja… ik loop nu toch tegen mijn eerste probleem(pje) aan met m’n XM V6 Exclusive
Vanmorgen zette ik de verwarming direct na het starten wat hoger (wellicht wat te hoog); vervolgens ging de binnentemperatuurdisplay uit en deed de aanjager het niet meer. De bedieningsknoppen voor de temperatuurregeling, airco en aanjagersnelheid doen het ook niet meer.
De verwarming doet het nog wel, maar is niet meer instelbaar; het wordt dit vrij warm in de auto.
Ik heb even in het instructieboekje gekeken of dit een bepaalde zekering is, maar heb nog niet kunnen vinden welke dit dan zou moeten zijn. Als het zometeen licht is, ga ik in ieder geval maar wat zekeringen controleren.
Heeft iemand een idee of dit daadwerkelijk een zekering is? Zo ja, enig idee welke? De ruitenwissers doen het nog, de achterruitverwarming doet het nog en de radio ook; hiermee worden een aantal zekeringen al uitgesloten volgens mij.
Alvast bedankt voor de hulp.
De kans is groot dat het relais in de motorkap is opspeelt. Waar ie p’cies zit weet ik niet. Dit probleem komt vaker voor bij de XM.
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Het is volgens mij de grote zekering (40A) in het zekeringenkastje onder de motorkap, voor de accu.
@XMTurboCT: bedankt voor de suggestie!
@par eXeMple: okee, ik zie in het instructieboekje inderdaad een zekering met als functie “Voeding ventilatie en airconditioning” (Nr F2, 30 A). Ik zal deze zometeen ff checken. Bedankt voor de info, ik laat nog weten of dit het is.

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Bekijk ook zeker even de contacten onder die grote zekeringen !!
daar durft al wel eens iets doorbranden .
Ik heb vorig jaar en nieuwe kabel moeten leggen van aan de batterij tot aan het relais van de verwarming ( zit onder het handschoenklastje )
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Mmmm… dat kreng zit wel vast… Net ff in m’n pauze geprobeerd om ‘m eruit te krijgen, maar het is nog niet gelukt. Ik ga vanmiddag nog een poging wagen; ik moet sowieso kijken of ik ergens een reserve 40A zekering heb. Het is inderdaad een 40A zekering en niet 30A zoals in het instructieboekje staat.
Hakuna schreef:Mmmm… dat kreng zit wel vast… Net ff in m’n pauze geprobeerd om ‘m eruit te krijgen, maar het is nog niet gelukt. Ik ga vanmiddag nog een poging wagen; ik moet sowieso kijken of ik ergens een reserve 40A zekering heb. Het is inderdaad een 40A zekering en niet 30A zoals in het instructieboekje staat.
de vorige eigenaar is je al voorgeweest. in de loop van de tijd gaat de compressor steeds zwaarder lopen/draaien en vraagt deze dus een grote aanloopstroom waardoor de zekering eruit knalt. de meeste onder ons heffen dit op door een zwaardere zekering erin en inderdaad na 30A komt 40A. is een goedkope oplossing om het vervangen van de compressor uit te stellen…bij m’n pa 21TD 96” zit er nu al zo’n 2 jaar een 40A in maar zal d’r uiteindelijk wel aan moeten geloven….......
p.s. hoge aanloopstroom zorgt inderdaad ook voor het inbranden op de voetjes van deze zekering zodat je ‘m met een beetje mazzel er ‘m met een knijptangetje kunt uithalen. zijn de voetjes “te erg” ingebrand dan deze vervangen door een zwevende zekering.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Mmmm…. gisterenmiddag deed alles het gewoon weer Ik denk dat het dan toch idd iets met het relais te maken heeft; een collega gaf als mogelijke oorzaak dat er ‘s morgens vocht in zat. Ik kijk het even aan; als het weer optreed heb ik in ieder geval een idee waar ik het moet zoeken.
Bedankt!