










Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Als je een automatische spanner hebt zoals de foto in het linkje is die waarschijnlijk kapot. Waarschijnlijk heeft die dan ook het “spanrol huis” waar de spanner aan vast zit gesloopt… Had ik ook, 200 euro aan onderdelen. Wat ook kan is dat de krukaspoeli overleden is. Zelf nu meerdere keren gehad. Zet er van binnen naar buiten met een stift een streep op, motor starten, paar tellen wachten, uit zetten en kijken of je nu nog 1 streep hebt of 2 halve… Kosten: 180 euro. Succes!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.




Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Ik heb volgens mij geen automatische spanner, want ik kan zelf de riem wat strakker zetten bij de HD pomp.. Hoe kom ik er achter wat het probleem is? Kan dat op een simpele manier testen of moet ik dingen gaan vervangen en hopen dat het opgelost is..
Bah, XM rijden Haha. Ik had gister het dashboardkastje eruit (slotje was kapot, zit nu weer nieuwe in) en ik vond daar achter het kastje een unit die niet was aangesloten?
: Er zit een zwart kastje gemonteerd direct achter het kastje met 2 torxen en daar zit wel een stekker in. en dan iets daarachter, aan de rechterkant een kastje dat met 1 kruiskop vast zat zonder stekker er in of wat dan ook. Iemand een ideetje wat dat is?
Zijn er overigens XM’s geleverd met verlichting bij de voetenruimte van de passagiers? Zoals je dat nu vaak ziet bij nieuwe auto’s, die dan geschakeld zijn aan de binnenverlichting.. Vind dat wel mooi
Jalu schreef:sjorsh schreef:Oke, gelukkig. Komt ook wel eens voor dat een dieselmotor op olie gaat lopen toch? Vriend van me heeft ‘t met z’n Megane 1.9dci gehad. Maar dat is niet iets dat gebeurt met de TDtjes van Citroën?
Zoiets bedoel je?
Zoiets heb ik jaren geleden in de Cameltrophy gezien. De diesel van de landrover was op olie gaan lopen. Niet meer uit te krijgen, steeds hogere rpm’s. De hele club stond erbij, keek ernaar en wachte geduldig op het onvermijdbare klap bam einde oefening moment.
Daar stonden ze dan in de jungle
sjorsh schreef:Ik heb volgens mij geen automatische spanner, want ik kan zelf de riem wat strakker zetten bij de HD pomp.. Hoe kom ik er achter wat het probleem is? Kan dat op een simpele manier testen of moet ik dingen gaan vervangen en hopen dat het opgelost is..
1 voor 1 mogelijke storingsbronnen maar eens inspuiten met WD40 en vervolgens fff wachten om de WD40 z’n werkt te laten doen. zodra het piepen dan verdwenen is heb je de oorzaak. zo te horen de spanrol ...nog een reden is dat hoe strakker of slapper je je riem zet: deze blijft dan piepen. zou eerst deze spanner maar eens inspuiten.
voor verschillende riemen en spanners voor je 2.1TD
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
gompy58 schreef:Jalu schreef:sjorsh schreef:Oke, gelukkig. Komt ook wel eens voor dat een dieselmotor op olie gaat lopen toch? Vriend van me heeft ‘t met z’n Megane 1.9dci gehad. Maar dat is niet iets dat gebeurt met de TDtjes van Citroën?
Zoiets bedoel je?
Zoiets heb ik jaren geleden in de Cameltrophy gezien. De diesel van de landrover was op olie gaan lopen. Niet meer uit te krijgen, steeds hogere rpm’s. De hele club stond erbij, keek ernaar en wachte geduldig op het onvermijdbare klap bam einde oefening moment.
Daar stonden ze dan in de jungle
Nou lijkt me dit meer een gevalletje koppakking lek , te zien aan de witte waterdamppluim die uit de uitlaat komt .
XM TCT Ambiance`94




Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Zo, even een updateje over het vrouwtje
Ben vanavond even bij garage Croisette geweest in Dokkum. ( citrofiel.nl ) Buurjongen van ma werkt daar, heeft ‘t even voor nop gefixed. Piepende v-riem eindelijk gefixed. Riem zat niet recht op de poelie van de aircopomp. Iets strakker gezet en het geluid is eigenlijk weg. Heel stiekem hoor je het geluid nog ergens, bijvoorbeeld bij iets te snel koppeling laten komen, dus dat ie terugvalt in de toeren (<800) Maar kan niet kwaad schijnt.
Verder begin ik geloof ik ergens wat koelvloeistof te verliezen…!! vanavond geen tijd voor gehad verder, maar het peil lijkt wat te dalen..! Iemand ideetje waar ik moet gaan zoeken? Heb geen witte pluimen uit de uitlaat en ook niet minder vermogen. (Maandag nog 198 op de teller
)
Ben van plan morgen de spoelolie erin te gooien. Volgens de mensen van Citrofiel kon je beter niet alleen op spoelolie rijden, omdat het heeeel agressief is..? Half litertje bij de LHM raadden ze aan. Hoor veel verschillende verhalen over het kleurloze sap nu!
Hoeveel tijd staat er trouwens voor het voorgloeien? Met het huidige weer duurt ‘t soms meer dan 10 seconden! En dan heel soms ook nog op 3 poten starten.. Blauwe walmen achter de auto, bijna om je voor te schamen!
Als laatste dingetje: de dame rolt niet goed.. Ik kan haar nauwelijks duwen!! Achterste wielen draaien wel redelijk, voor nog niet van de grond gehad. Maar denk dat ik het daar moet zoeken..?
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Oranje sap, wa’s dat dan?
Hydrorincage (spoelolie) is kleurloos
LHM is groen
Smurfenolie is blauw






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
sjorsh schreef:Ben van plan morgen de spoelolie erin te gooien. Volgens de mensen van Citrofiel kon je beter niet alleen op spoelolie rijden, omdat het heeeel agressief is..? Half litertje bij de LHM raadden ze aan. Hoor veel verschillende verhalen over het oranje sap nu!
Spoelolie is niet agressief: het is LHM, zonder groene kleurstof en met oplosmiddelen erin. Deze oplosmiddelen vallen na verloop van tijd weer uit elkaar waardoor de opgeloste viezigheid ook weer in je systeem komt. Wat ook kan gebeuren is dat op zwakke plekken, waar eigenlijk kleine lekkages zijn, maardie dicht zitten met rotzooi, die lekkages echt gaan lekken, doordat de viezigheid die de boel dicht hield verdwijnt.
En inderdaad niet oranje. Misschien dat ze het over iets anders hebben?
sjorsh schreef:Hoeveel tijd staat er trouwens voor het voorgloeien? Met het huidige weer duurt ‘t soms meer dan 10 seconden!
En dan heel soms ook nog op 3 poten starten.. Blauwe walmen achter de auto, bijna om je voor te schamen!
Dat lange voorgloeien heb ik ook, en dan ook nog even op drie poten lopen (enkele seconden) maar geen blauwe walm, wel wit. Dat laatste waarschijnlijk door wat lucht in de dieselleidingen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.




Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Oke. Nee dan heb ik ‘t verkeerd gezien denk ik ik heb zo’n kan hydrorincage thuis staan, meende toch echt dat dit een kleur had! :O maar heb ‘t vast verkeerd gezien of zo dan
haha. Maar iedereen zegt, gewoon volledig op spoelolie rijden?
En Brian, vind je dat niet irritant? Ik houd me er meestal wel aan, beetje gas bij geven en dan start ‘ie prima. Maar soms doe ik even “stout” en draai na een paar seconden al door, gaat moeilijker, maar start wel.
Maar vind het zo gek dat de TD’tjes zo lang moeten gloeien, als je kijkt naar de TDItjes van VAG of JTDtjes, dan hoeven dat veel minder, ook de oudere modellen!
ik heb het net achter de rug, die spoelactie en kan je zeggen dat het echt een wezenlijk verschil maakt!!
Trek wel zoveeel mogelijk vuile lhm terug je vat in door op de buik te gaan liggen, en dat een uurtje ofzo te laten. daarna ff drukloos maken.
Overigens, maak dat vat bij een wiussel ECHT goed schoon. Handigste is om ff een reserve vat te regelen, die desnoods met thinner ofzo flink te spoelen en dan weer met water en goe dte laten drogen.
Die kleurloze schoonmaak lhm heb ik 6k km mee gereden, ws er wit ingegaan, na 6 k was het echt gitzwart wat eruit kwam.
Alles eruit getrokken, maximaal schoon nieuw vat met filters erin en je merkte het resultaat direct!
enieg dat je daarna nog ff moet doen is het bleeden van de remmen.
Dat is kinderwerk
Ik wil het zelf ook doen ondanks dat mn lhm nog supergroen is. Ben alleen zo bang voor onverwachte lekkages enzo
Ouwe mopperkont




Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Oké. Nou klinkt goed. Dus ‘t dametje veert nog beter dan toen wij even een rondje drempels in Doorn deden? Moet ff kijken of ik ergens een 2e reservoir vandaan kan halen. Klinkt misschien dom, maar hoe maak ik ‘t systeem drukloos?
ops:
Ik heb in doorn nu een vuil reservoir liggen.. die kun je wel gebruiken als wissel.
Als je die ene rit vergelijkt met nu, dan was toen zwaar kut. de ontlastschroef zit vooraan bij de bol die bij je radiator zit.




Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
gompy58 schreef:Ik heb in doorn nu een vuil reservoir liggen.. die kun je wel gebruiken als wissel.
Als je die ene rit vergelijkt met nu, dan was toen zwaar kut. de ontlastschroef zit vooraan bij de bol die bij je radiator zit.
Ok, klinkt goed. Ik ben vrijdag of zaterdag weer in buurt van Doon.. Jij ook toevallig? En is dat drukloos maken echt nodig? Had ‘t nog niet eerder gehoord dat ‘t met wisselen moet. Mag je me dat ook aanwijzen, waar die schroef zit
Ik heb al wel een beetje LHM lekkage, ongeveer waar die bol bij de radiator zit. Hoorde gister bij Citrofiel dat ze dat vaak hebben. Zou dit verergerd worden wanneer ik er spoelolie in gooi? En is het makkelijk op te lossen die lekkage? Weet even niet meer hoe dat onderdeel dat lekte heet.. ops:
tsja, ik hoor wel vaker dat men niet wil spoelen ivm lekkages.
Als je wilt rijden met ene wagen waar het vuil nog net de lekkages tegenhoud…
ik had iig nergens last van. Als je hierdoor lekkages krijgt zit je denk ik al in geleende tijd.