Hoi…
Vandaag mijn cx van 1985 opgehaald.
Was wel weer even een ervaring met een cx op pad. Een kleine 60 kilometer gereden en onderweg doemden de eerste vragen al op.
Thuis in de garage de hele auto eens nagelopen met instructieboekje in de hand. Dat riep weer andere vragen op en dat lijkt niet onlogisch, want het boekje is van 1975.
De vragen:
: 1.Hoe peil ik de olie? Ik kan nergens een peilstok vinden en het kijkglaasje links onder het dashboard ontbreekt ook.
: 2.Welke motor kan er in liggen? Op de plaatjes in het instructieboekje zitten de bougiekabels boven op het kleppendeksel aangesloten. (eigenlijk door het deksel heen), maar bij mijn motor zitten ze aan de zijkant van de kop aan de kant van de inlaat.
: 3.De hydroliekpomp tikt. Kan dat iets te maken hebben met het feit, dat de voorbollen vervangen moeten worden?
: 4.Thermostaat van de ven zit niet aangesloten, maar de ven slaat af-en-toe wel aan? Modificatie?
: 5.Er zitten op de middenconsole 4 knopjes achter de versnellingspook, twee daarvan zijn van de electr.ramen, die andere twee? zit een soort verwarmingssymbooltjes op.
: 6.Ik heb een vijf-bak, kom ik nergens tegen in de specificaties van het bouwjaar. Enig idee?
: 7.De distributie: ketting of riem?
Nou, dat is toch een mooi begin of niet?
groeten : jan.
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dag Jan, het wordt allemaal erg ingewikkeld om uit te leggen. Het handigst zou zijn, wanneer je iemand met kennis van CX even je auto laat zien. Nou weet ik maar één Tussen Tunnels en dat is de naam van een huis in Luxemburg. Misschien dat iemand bij jou in de buurt je een beetje wegwijs kan maken, als men weet waar je ongeveer uithangt.
Oké...het is dus ingewikkeld. Had ik al zo’n vermoeden van.
Ik woon tussen de Beneluxtunnel en de Botlektunnel naast de shell.
In Hoogvliet dus.
Zal mijn profiel een beetje bewerken.
jan
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Je hoeft niet meteen je profiel aan te passen, het is al een stukje duidelijker zo.
Maar laten we gewoon eens wat punten afgaan. Het is een 20 uit 85. Benzine neem ik aan.
1. Die stok zit ergens aan de achterkant van het blok en heeft geen mooi roden oog of zo. Gewoon een gebogen krul aan het eind van het metaal. Valt niet echt op, maar zit er wel.
2. Aan welke kant zit je waterpomp? Aan de accukant of aan de luchtfilterkant? Achter op het blok zit een typeplaatje als het goed is, met motornummer erop.
3. Als die niet meer tikt is het niet goed.
4. Weet ik niet, zou ik moeten zien, maar weet iemand anders misschien.
5. Achterruitverwarming? Binnenverlichting? Weet ik zo niet.
6. Wat wil je precies weten? Of er ooit een andere bak in is gezet?
7. Hoogstwaarschijnlijk een riem. Zit er een plastic afdekking overheen? In dat geval zeker een riem.
Ik heb eigenlijk niet zoveel verstand van 20 motoren. ops:
Dank je wel Marien,
Ga even wat antwoorden / vragen uitzoeken.
jan
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
















Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Is het de “leader”?
Gr Martijn
Inderdaad Martin, het is de leader.
Heb net ontdekt, dat dat in het dashboard staat naast de bezinemeter.
Motornummer is 829 A 501
F 117991
jan
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
jan suburban schreef:Inderdaad Martin, het is de leader.
Heb net ontdekt, dat dat in het dashboard staat naast de bezinemeter.Motornummer is 829 A 501
F 117991jan
Sorry MartiJn, natuurlijk..!
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
Goeden morgen.
Kon er bijna niet van slapen.
Kan nog steeds nergens een oliepeilstok vinden. Dat vind ik zorgelijk.
Verder zit er duidelijk een distributieriem op, herkenbaar aan het plastic deksel.
Veder zit de waterpomp aan de distributiezijde.
En Martijn, was aardig in de war. In het dashboard staat “reflex” , dus niet leader, maar volgens mij is het wel een leader, omdat er ruitjesstof op de stoelen zit.
Kentekenbewijs (zo’n ouderwetse gele) vermeld als type CX20. niks meer, niks minder.
Hoop nog op wat reacties!
jan
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Die peilstok moet er toch echt zitten, of hij is gewoon weg. Dan zou je toch op z’n minst een buisje moeten zien, waar het ding thuis hoort.
Zullen we het nog leuker maken? Je hebt ook een peilstok in je versnellingsbak. Onder het reservewiel. Neem maar een zaklamp mee en ga maar opzoek naar een rond oog, ergens diep in het vooronder.
Thanks!
Dan ga ik maar eens wat zaken demonteren, (warmteschild uitlaatspruitstuk met luchtaanzuigbuis), want ik kan ook echt geen stickbuisje of gat in ‘t blok vinden. Heb me neergevleid over de motor om er echt goed achter te kunnen kijken. Opvallend is wel aanzienlijke olielekkage achteraan de motor. Verder sluit ook de vuldop niet goed af.
Kortom heb wat te doen de komende week.
jan
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)








Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Hoi Jan, en gefeliciteerd met je CX!
De ‘829’ motor is een 2.0 liter ‘douvrin’.
Forummer Pascal had laatst een goede uitleg hierover: ‘‘De eerste CX-en hadden een direct afgeleide van de DS-motor (die op haar beurt een direct afgeleide van de Traction Avant-motor was). Zo is de 2000 uit de serie I een echte (namelijk de DS20) Citroënmotor. In 1979 kwam de gezamelijk ontwikkelde motor van ‘Française de Mécanique’ (te Douvrin) in de CX Reflex en Athena (en Peugeot 505 en Renault 20). Dezelfde motor kwam via de CX 20TRE in de CX 20RE. De latere 22 TRS is een vergrote 2.0 ‘FdM’ of ‘Douvrin’-motor.’
De uitvoering van je CX vind ik raadselachtig! Het ‘Reflex’ uitrustingsniveau is in de modeljaren 1980 tm 1982 geleverd, daarna kwamen de TRE en RE. (zie http://www.drtheo.nl) Je 85’er zou dus gewoon een RE moeten zijn. Maar op de foto die ik van je auto in het CX-Register heb (zie je PB) zie ik ‘25 GTi’ als typeplaatje!
De Leader is geleverd vanaf 1984, dus het zou kunnen dat je auto een Leader is. Ik heb de brochure even geupload:
En hier wat fotootjes van serie 1-Leaders:
Mijn Frans is niet al te best maar aan de buitenkant heeft de Leader dus zwarte buitenspiegels/antenne/raamomlijsting, alsmede de donkergrijze leader-striping en speciale wieldoppen. Binnen de geruite stoelen, getint glas, electrisch bediende achterramen en afstandbediende centrale vergrendeling.
Heel veel plezier met je voiture, en succes met het zoeken naar je oliepeilstok
Jaco





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Tís wel een CX ?
Mischien moet je ‘m eens in “raad het plaatje” topic zetten, er zijn lieden die aan een kras in de lak al kunnen zien wat voor auto het is..
Als het een 20 motor is, wat ik denk, dan zit de oliepeilstok als je voor de auto staat rechts voor/onder de carburateur.
Als je meer uitleg wil PB me maar ik woon in de buurt.
Greetzz Renate.








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
jmmj schreef:Hoi Jan, en gefeliciteerd met je CX!
De ‘829’ motor is een 2.0 liter ‘douvrin’.Forummer Pascal had laatst een goede uitleg hierover: ‘‘De eerste CX-en hadden een direct afgeleide van de DS-motor (die op haar beurt een direct afgeleide van de Traction Avant-motor was). Zo is de 2000 uit de serie I een echte (namelijk de DS20) Citroënmotor.
De laatste CX-en met een 2500 benzinemotor (en daarvoor de 2400) zijn ook nog steeds direct afgeleiden van die DS motor, kortom gedurende de gehele levensduur van de CX
Zou die olielekkage achter op de motor soms komen door het gaatje waar de peilstok in hoort?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Renate, je bent een held !
Inderdaad naast/onder de carb. heb ik zowaar de dipstick gevonden !
Meten is weten, met het peil zit het wel snor.
ambijajance, voor zover ik kan zien is het wel een CX, maar daarna wordt het erg wazig.
Er zit een typeplaatje op van een 25GTI, de stoelen zijn overduidelijk leader, evenals de zwarte spiegels, raamlijsten en getinte ramen, electrieke ramen voor, achter handwerk. Maar dan weer pallas wieldeksels.
De deuren zijn uitzonderlijk gaaf, wellicht dat er vier nieuwe in zijn gegaan, ik weet het ook niet.
Een paar fotoos.
[IMG]http://i481.photobucket.com/albums/rr171/jansuburban1/vakantiepilion2008223.jpg
[/img]http://i481.photobucket.com/albums/rr171/jansuburban1/vakantiepilion2008225.jpg] G]
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)