een vraag van een niet-techneut:
Kan je achteraf ABS inbouwen (in een 20RE)?
Vorige week maakte ik een enorme schuiver toen men voor mij op de A73 vol in de remmen ging.
Gelukkig begon mijn voorganger weer te rijden toen de afstand tussen onze bumpers nog slechts ca. 50 cm was ...
Met het zweet in de bilnaad daarna met enorme afstand op mijn voorgangers naar huis gesukkeld, denkend aan wat er had kunnen gebeuren ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Alles kan natuurlijk.
Nodig:
Andere assen, sensoren, andere hoofdremcylinder. extra leidingen.
Geen idee of het past!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
bogaard77 schreef:Alles kan natuurlijk.
Nodig:
Andere assen, sensoren, andere hoofdremcylinder. extra leidingen.
Geen idee of het past!
In ieder geval zit de sensor voor de achterwielen in de draagarm. Die moeten dus ook vervangen worden.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
koop een sloper met ABS.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Het houdt je wel bezig he…? Snap het wel, heb mijn CX ook een keer bijna dwars gezet toen ik in de ankers moest voor een uitzwiepende vrachtwagen. De schrik zat er toen ook aardig in.
Een vraag van een andere leek (ik heb met mezelf nl. ooit afgesproken dat als er ooit een serie 2 komt als dagelijkse auto, dat die dan wel ABS moet hebben omdat mijn huidige dagelijkse auto dat nou eenmaal ook heeft): wat mag je van ABS van een CX verwachten?
Als ik het lijstje van Bogaard zou lees vraag ik me wel af of het de kosten van achteraf inbouwen (hoe hoog of hoe laag die dan ook zijn) waard is. We hebben het tenslotte wel over een ABS-systeem van ruim 20 jaar oud. Zet het echt zoden aan de dijk?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
In de loop der jaren is volgens mij het systeem, het prinicipe niet veranderd. Moderne auto’s hebben eenzelfde ABS systeem als de CX.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Technisch kan het natuurlijk. Heb ook wel eens een DS gezien met ABS (van een CX) achteraf ingebouwd.
Waarschijnlijk ben je goedkoper uit als je een type 2 met ABS er al op koopt.
Nog goedkoper: afstand houden en in uiterste nood je voet van de rem af en gaan sturen (om het obstakel heen)!
Citroen!
ABS
Met ABS rem je niet harder maar blijft de wagen bestuurbaar .
Zonder ABS kan je dus harder remmen!
DriverD schreef:Technisch kan het natuurlijk. Heb ook wel eens een DS gezien met ABS (van een CX) achteraf ingebouwd.
Waarschijnlijk ben je goedkoper uit als je een type 2 met ABS er al op koopt.
Nog goedkoper: afstand houden en in uiterste nood je voet van de rem af en gaan sturen (om het obstakel heen)!
met dat laatste ben ik het helemaal eens; dat is voorlopig ook de remedie ...
Overigens moet opgemerkt worden dat ik in deze situatie nergens heen kon: ik reed op de linker baan en rechts was het ook vol ...
Ik heb wel een GTI of (zelfs) een prestige met ABS overwogen, maar ben té verknocht aan mijn dame ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het inbouwen van ABS in een cx is goed te doen. Het is ongeveer een week werk ( zo’n 30-40 uur) en je hebt een complete sloop-cx nodig mét werkend ABS én een goede leidingbundel. Let op, want het complete hydraulische gedeelte is anders, ook het remcommando.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
En de computer moet aangepast worden, volgens mij.














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
garagestmarien schreef:En de computer moet aangepast worden, volgens mij.
Nee, het ABS heeft een eigen modulator die onder de achterbank zit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
O ja, dat ding dat altijd nat wordt. Maar die moet ook ergens aangesloten worden (onder het reseverwiel?).

















Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Zorro zoals hij zich hier noemt heeft dit werkje al eens gedaan met zijn CX is overigens ook lid CX club.
Meneer kent overigens van CX BX Xantia XM binnenste buiten zeker wat iets met elektriek betreft….
Hij maakte van een BX al een limosine qwa elektriek luxe waar zelfs een xm Multi Media nog in de schaduw van zou staan…
Mocht hij onbereikbaar zijn, dan moet je mij maar PB sturen met je tel nr. Hij zwerft nog wel eens ergens rond op aarde voor zijn werkgever.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Het zou wel uniek zijn, ABS in een 20RE… Bij mijn weten is dat - in ieder geval in Nederland - nooit geleverd.
Citroën heeft in haar werkplaatshandboek met Technische Mededelingen een apart item over de ” ABS reminrichting” opgenomen. Overigens is dat ook te bestellen via CX-basis (wel in het Duits, naturlich…).
Uit eigen ervaring kan ik melden dat het systeem prima werkt. Volgens mij is het aantal keren dat remdruk wordt op- en afgebouwd bij meer recente ABS-systemen wel hoger.
Mij lijkt ook dat een sloper met goed werkend ABS de beste optie is. Dan heb je meteen alle onderdelen te pakken en kun je ook zien hoe het is gemonteerd. Het hydraulische blok is bij weigerende electrokleppen niet te repareren (volgens Citroën). Checken dus.
Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!
Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/
Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Edwin van Seggelen schreef:Het zou wel uniek zijn, ABS in een 20RE… Bij mijn weten is dat - in ieder geval in Nederland - nooit geleverd.
Ik heb een ‘85’er, serie 1, 20 pallas gehad mét ABS Die auto was een beetje een vreemd ding: een zeer late serie 1 met diverse serie 2 onderdelen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste