Vraag: Is het mogelijk dat de anti-zinkbol uit een Xant verwijderd kan worden?
Dyna Z1: Tout alu.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ja, tuurlijk kan dat…....bol eruit draaien en een stop in het gat….klaar.
Maar waarom zou je dat doen?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Ik zou het niet doen: de pomp van de Xantia’s met antizink zijn anders dan die met.
Met name de opbrengst is lager. Bovendien zou je problemen kunnen krijgen met remmen bij het uitvallen van de pomp.
GW-tje schreef:Ja, tuurlijk kan dat…....bol eruit draaien en een stop in het gat….klaar.
Maar waarom zou je dat doen?
Ik vroeg het me af. Hier aan de overkant staat een Xant uit een van de eerste jaren, ik denk 1993. Een mooi gezicht zo’n platte slapende Xant.
Maar als het problemen oplevert doe ik het uiteraard niet.
Dyna Z1: Tout alu.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Als je de bol weghaalt verandert je verbeterde veersysteem in dat van de oude orde….je dame zal inderdaad plat op haar buik voor je gaan liggen en ze zal langer tijd nodig hebben om in de benen te komen. Rijdend heeft je pomp voldoende capaciteit, dus dat is geen bezwaar.
Als je het leuk vindt gewoon doen en als je antizinkklep stuk is of de anti zinkbol is plat dan is er ook niks aan de hand. Rijden heel veel Xantia’s mee rond.
Ergo: geen bezwaar…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Voor zover ik het systeem ken is het anti-inzak systeem een KLEP , zowel voor als achter .
De bol achteraan is een remaccu voor de achterremmen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen














































Totaal aantal Berichten: 43376
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Neen, de bol midden onder de achteras is de anti-inzakbol. Een Xantia heeft geen remaccu
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
waterman771 schreef:Neen, de bol midden onder de achteras is de anti-inzakbol. Een Xantia heeft geen remaccu
Waarom zit er dan geen bol bij aan de voorste klep ???
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Kan je niet gewoon elke keer je auto in de laagste stand zetten? Dan slaapt hij toch ook op zijn buik














































Totaal aantal Berichten: 43376
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wbogaerts schreef:waterman771 schreef:Neen, de bol midden onder de achteras is de anti-inzakbol. Een Xantia heeft geen remaccu
Waarom zit er dan geen bol bij aan de voorste klep ???
Walter
één bol bediend, voor zover ik mij kan herinneren, de klep die voor zowel voor als achter het inzakken tegen gaat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Nope , die anti inzakklep is eigenlijk niets anders dan een ventiel dat de druk naar de veercilinders blokeerd als er geen verse aanvoer van druk is .
Vooraan zit alleeen die klep omdat de remmen rechtstreeks van de pomp gevoed worden .
Achteraan zit hetzelfde systeem , met een extra veerbol als reservoir opdat de achterste remmen werken op de druk van de veercilinders .
Dus is er geen aanvoer van druk , staat de klep dicht en zouden anders de remmen geen druk krijgen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Als ik het zo lees is het verstandig de boel te laten zoals het is.
En nee, elke keer de auto in de laagste stand zetten, lijkt me niks. Weet ook niet of dat goed is voor het systeem.
Dyna Z1: Tout alu.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Hier is precies de werking te lezen van de Anti-Zink:
http://www.xantiaclub.net/techguide/#chapter2_5
Het hele verhaal is actief als er niet met de auto gereden wordt, dus….. lekker belangrijk…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
rf schreef:Als ik het zo lees is het verstandig de boel te laten zoals het is.
En nee, elke keer de auto in de laagste stand zetten, lijkt me niks. Weet ook niet of dat goed is voor het systeem.
Enige dat kan zijn is dat de lage-druk-leidingen de geest geven als ze al niet meer goed zijn (de druppel die de emmer laat overlopen).
Want bij een BX: die gaat toch liggen omdat de LHM van de veerpoten naar het LHM vat loopt? Als je dat met het hendeltje doet dan gaat het volgens mij gewoon sneller (en dus iets meer druk op de leidingen?).
Met een platte antizink bol/ (of een stop) zakt ie nog steeds marginaal.
Het enige dat je merkt is dat:
1) Het allejezus lang duurt voor de rembekrachtiging werkt bij een koude start
2) Hij na het starten naar beneden dondert.
Als je wil dat hij zakt moet je de antizink kleppen vervangen door gewone verdeelblokjes. Da’s een hoop gedoe want zie maar eens wat te vinden dat past.
Overigens zal je dan ook merken dat de auto half zo snel stijgt als een bx/oud type xantia omdat de helft van de popmcapaciteit wordt gebruikt voor de stuurbekrachtiging.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Bedankt voor dat antwoord. Ik zie er van af en laat de boel zoals het is.
Dyna Z1: Tout alu.