erwt schreef:ff een tip voor iedereen die met de d en dt zitten: vervang het woord door het woord loop of loopt. Zo kan je heel makkelijk zien of er een t aan het eind komt of niet.
Dus: “Ik word er helemaal ziek zien van” wordt “Ik loop er helemaal ziek van” dus geen t!
Dit trucje kan je overal toepassen dus heel handig!
wij kregen op school dezelfde tip, maar dan het (werk)woord SMURF
dus:
Hij smurft naar huis (t) dus wordt: Hij loopt naar huis

Totaal aantal Berichten: 2949
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Kost niet duur…................. is niet duur

Totaal aantal Berichten: 5830
- ID/DS D-Super
het grote woordneuktopic… of is dit ook geen goed nederlands?

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
erik wijngaarden schreef:het grote woordneuktopic… of is dit ook geen goed nederlands?
Ehhh Erik volgens de spellingcontrole van outlook is dit
geen bekend woord , er zijn zelf geen suggesties.
Ik zeg maar zo ................. ik zeg maar niets meer
erik wijngaarden schreef:het grote woordneuktopic… of is dit ook geen goed nederlands?
“de groote woortneucktoppic”
Lijkt me een betere naam…

Totaal aantal Berichten: 3385
- C5 Break 2.0-16V
Zelf ben ik qua fouten verre van perfect. Waar ik me echter aan irriteer is het zogenaamde MSN taalgebruik. (bv: ist ie soms verslaafd ofoz, tog)
Dat zie je tegenwoordig ook veel vaker terug komen. Niet alleen hier online, maar ook in zakelijke e-mails.
:28
Ik vind het gewoon vreselijk hoe er tegenwoordig met onze taal wordt omgesprongen. Vooral msn en sms zijn hier de boosdoener. Een gesprek op msn met mooi gevormde zinnen en volledige woorden heb ik in maanden niet meer gezien. Vaak krijg ik ook e-mails zonder hoofdletters, komma’s en punten. Hier op het forum zie ik ook vaak tekstblokjes verschijnen. Deze worden gevormd door een reeks woorden achter mekaar te plaatsen, het gebruik van leestekens en hoofdletters is dan uiteraard niet toegestaan. Een vriend van me kreeg onlangs een taak doorgestuurd van een vriendin die benieuwd was wat hij van haar taak vond. Hij stuurde me die taak door via msn en ik heb meteen heel die tekst verandert. Sterke inhoud, maar waardeloze zinsbouw en woordgebuik. Dat studeert aan de universiteit, interessant om te zien hoor!
Groets Sam
ff een tip voor iedereen die met de d en dt zitten: vervang het woord door het woord loop of loopt. Zo kan je heel makkelijk zien of er een t aan het eind komt of niet.
Dus: “Ik word er helemaal ziek zien van” wordt “Ik loop er helemaal ziek van” dus geen t!
Notabene! Dit geldt dus alleen voor de persoonsvorm en niet voor het voltooid deelwoord…..
(Om het geheel nog wat uitdagender te maken)
Nederlands,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
ID66 schreef:Nederlands,
PeTeR
En hoppa….....jawel goed schieten hoor, moeten ze er ook maar niet over beginnen door middel van dit onderwerp Peter
Oeps ik hoop maar dat ik geen schrijffouten heb gemaakt ops:
Hoewel ik me terdege van bewust ben dat taal aan verandering onderhevig is en ik de laatste wil zijn die dat wil tegenhouden, erger ik mij ook aan die MSN en SMS taal. Het gevaar is dat men uiteindelijk echt niet meer weet hoe het wel moet. Ik werk met moeilijk opvoedbare jongeren. Wat ik heel vaak merk is dat veel jongeren moeite hebben met lidwoorden. Dan vragen ze bijvoorbeeld om ‘de water’ in plaats van ‘het water’. En dan heb ik het nog niet over hun schrijfgedrag. Laatst ging zo’n jongere met mij in disscussie over het woord ‘toch’. Dat schrijf je met een ‘g’ volgens hem. Wat veel mensen ook moeilijk vinden is wanneer je ‘voor’ of ‘om’ gebruikt. Laatst nog in een friettent gezien: “emmers,voor zo mee te nemen”.
Zelf zal ik ook wel hier en daar een taalfout maken,corrigeer me gerust hoor.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
haatlijstje
- men i.p.v. m’n
- snelle afkortingen als idd, wss = waarschijnlijk, mss = misschien (al moet ik mezelf ook maar al te vaak op die dingen betrappen op msn)
- engelse dingen: c u, love ya 4evah, ...
- samenvoegingen die niet aan mekaar worden geschreven: onderhouds beurt, arm steun, ... straks wordt postbode als ‘post bode’ geschreven ... hop, had daarnet m’n zin afgemaakt en we krijgen deze mooie titel http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?p=82482#82482
:kotsen
Ik loop stage op een VMBO-school en hoorde van een leraar Nederlands dat hij huiswerk van iemand terug kreeg met een geheel ‘eigen interpretatie’ van het Nederlands. Op de vraag wat een analfabeet was; stond als antwoord ‘Iemand die niet ken lezen’ Ik loop zelf met een lerares Frans mee en kijk vaak huiswerk na van leerlingen. Op de vraag ‘Wat vind Jerôme van Mme. Arbaud?’ stond er als antwoord ‘Een bitch’ (in de tekst stond dat hij hem niet aardig vindt). Ik kon hier alleen maar om lachen maar achteraf bedacht ik me dat ik dit wel had kunnen verbeteren.
La CX, elle est plus qu’une voiture.
Nog Citroën-loos. Op dit moment rijdend in mama’s Renault Mégane RN 1.4 16V (2000, Rouge Cérise). En tout cas, un véhicule français
Ook ik word ontzettend moe van het overdadige gebruik van SMS en/of MSN-taal op fora.
Voorbeeldje van een post op het basgitaarforum waar ik ook regelmatig rondhang:
“hej k heb wat hulp nodig…
vorige maand had k mn snaar gebroken dus k ging naar de winkel hebben ze dr daar voor mij een opgezet. Maar die snaar had nogal een glazig geluid en na een maand brak ie gwoon toen k aan t tokkelen was”. Brrr…
En wat ook een steeds meer gesignaleerde misser is (en ook hier komt-ie regelmatig langs): “ik irriteer me aan…”
Nu we toch in de mierenneukmode zitten: het is “je ergeren aan” en iets of iemand “irriteert je”.
Leuk topic is dit
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville