Ik wilde de hoogteregelaars van de XM op korte termijn eens gaan schoonmaken.
Is er iemand die dit klusje (succesvol )al eens heeft gedaan en me erbij wil helpen ?
Ik zit zelf in de regio Utrecht en wilde een brug huren ergens bij zo’n dhz garage.



Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-2008
- GS/GSA GS X2
- Xsara Millesime 1.6
h.reg
Hallo, Bij een hoogte regelaar van een bx wel eens zien gebeuren;
betaat uit veel erg kleine ringetjes en plaatjes, welke op precies de
goede volgorde eruit en erin gezet moeten worden werd in het
petroleumbakje gereinigd. Is het misschien een idee om eerst eens
speciale reinigings lhm olie te proberen Je moet daar een 2000
km mee rijden en het systeem wordt er stukken schooner van. En het
scheeld een hoop werk
succes, Tosh 51












Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
ik heb geen ervaring met hoogteregelaars. Wel was ik afgelopen weekend bij doe het zelf garage Plooij in Westbroek. Dat is echt een aanrader! Is nog bij jou om de hoek ook.
succes met de klus iig.




Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Re: h.reg
tosh51 schreef:Hallo, Bij een hoogte regelaar van een bx wel eens zien gebeuren;
betaat uit veel erg kleine ringetjes en plaatjes, welke op precies de
goede volgorde eruit en erin gezet moeten worden
werd in het
petroleumbakje gereinigd. Is het misschien een idee om eerst eens
speciale reinigings lhm olie te proberen
Je moet daar een 2000
km mee rijden en het systeem wordt er stukken schooner van. En het
scheeld een hoop werk
![]()
succes, Tosh 51
Gompy heeft net met spoelolie rond gereden. Blijkbaar was dat niet voldoende? Waaraan merk je eigenlijk dat de hoogteregelaars schoongemaakt/vervangen moeten worden?
Die spoelolie is idd al gebeurt.
Waar je het aan merkt? Afgezien van het gegeven dat de boel al 260k mee gaat?
Bij het veranderen van hoogte instelling heeft de xm de neiging af en toe wat te schokken. Ook kan ik het beste voor vertrek ff naar hoogste stand en dan in rijstand om goed veer comfort te hebben.
Ik heb echt het idee dat het geen kwaad kan de boel eens los te maken, helemaal te reinigen en alles weer netjes gangbaar te maken. De binnekant van de HR idd helemaal schoonmaken en de stangetjes netjes in het vet en de busjes vervangen.
Ik zat idd ook aan Plooij te denken. Mooie plek, dichtbij.
Het schoonmaken van die HR lijkt me op zich zelf niet zozeer het probleem. Ik zou het alleen wel prettig vinden om iemand met ervaring erbij te hebben voor het demonteren en monteren.
Nobody ???












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik heb er een open op de werkbank liggen. Het verwijderen uit de auto heb ik geen ervaring mee.
Vaak wordt het gedrag dat je beschrijft veroorzaakt door een versletn unit en niet door een vuile..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:ik heb er een open op de werkbank liggen. Het verwijderen uit de auto heb ik geen ervaring mee.
Vaak wordt het gedrag dat je beschrijft veroorzaakt door een versletn unit en niet door een vuile..
uhm euh… versleten ??? je bedoeld het binnenwerk van de HR ?
dat zou een mooie zijn, deze is is een 40k geleden er door chyparse ingezet als zijnde een gereviseerde…
wat heb jij op de werkbank liggen en hoe herken ik of een HR versleten is als die voor me op de werkbank ligt ?












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
een verslten van shitparts en een nieuwe BX unit.
Verslet is ie als ie zwaar loopt of als ie snel druk verliest.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:een verslten van shitparts en een nieuwe BX unit.
Verslet is ie als ie zwaar loopt of als ie snel druk verliest.
een hoogteregelaar verliest toch geen druk ????
Zijn die dingen overigens van alle xm’s het zelfde?












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Natuurlijk wel! Er staat 130 bar op de ingan, tussen de 40 en 110 op de bol uitgang en….. nul bar op de retour. ....En nul op de lekleiding….
10 bar per minuut verlies is acceptabel…
het zelfde?
Ik dacht het wel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
gevalletje van oopsssss
maar goed.. het komt er volgens jou dus op neer dat als je dat ding voor je snuffert hebt je niet kunt zien of die helemaal goed is of einde oefening…












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan het wel voelen. ALs het asje harkering en zwaar schuift is ie niet goed. Als je em schoonmaakt en hij harkt nog steeds.. verrot.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
okay, daar ka ik wel wat mee.
Ik gok erop dat tie te redden is. Ik heb wel 5k met die spoeltroep gereden maar dat was volgens mij de eerste keer dat deze xm dat meemaakt in de 260k km. Dat spul kwam er ZZOOOOO waanzinnig zwart uit ....
ALs ik nu van hoogte wissel dan wil hij af en toe ff schokken bij het zakken. Ga ik van max naar rijstand dan heb ik een heerlijke auto. Ga ik nu naar de xm dan komt tie na die spoelbeurt heel snel op hoogte als die iets gezakt is. Het veercomfort is dan echter minder dan eerst naar max en dan naar rijstand.
In het laatste geval is het echt zweven. Dan voel je de kont werken tijden hobbels etc.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
na. maak em drukloos en schoef die hr eruit! de rest is peanuts. Werk schoon en gestruktureerd.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Was onlangs bij Chyparse. Een goede indicatie van de staat van je hoogteregelaar schijn je te krijgen als volgt: ga op je trekhaak staan en tel hoeveel seconden je auto nodig heeft om weer terug te regelen naar rijhoogte. 3-4 seconden was meen ik nieuw-waarde, ik zat op 6 of 7, was ook nog acceptabel. Het beroerde rijgedrag kwam in mijn geval door een lekke bol.
De hoogteregelaar is een punt waar vuil zich verzamelt. Als de spoelolie er zwart uitkwam kan ik me voorstellen dat je systeem nog niet helemaal branschoon is. Gevoelsmatig zou ik zeggen: nog een keer spoelolie of in elk geval nog es verversen en dan es kijken of er verbetering in zit.
Ik ga volgende week even met de Xantia bij Chyparse kijken; daar zit ook vieze ouwe olie in.
Zelf zou ik niet gaan kloten me een hoogteregelaar revisie. Als je een brug moet huren en een zaterdag spendeert kan je sneller en wellicht voor hetzelfde geld een gereviseerde laten monteren bij Chyparse. En met garantie.
Succes!
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Sander203 schreef:
Zelf zou ik niet gaan kloten me een hoogteregelaar revisie. Als je een brug moet huren en een zaterdag spendeert kan je sneller en wellicht voor hetzelfde geld een gereviseerde laten monteren bij Chyparse. En met garantie.
Succes!
maar dan leer je niks.
Het kan overigens gewoon op straat. auto op hoge bokken en hupsakee!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>