XM probleem met binnenverlichting
Moerasbever
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9

Gepost: 23 december 2008 06:29 PM

De binnenverlichting van mijn XM wil niet meer uitgaan,
beetje lastig wel, de accu is er al door leeggegaan.
ik heb ondertussen de lampjes er uit gedraaid en wat gaan surfen op Citroën forums,
daar heb ik een topic gevonden hierover en heb gedaan wat er werd voorgesteld, namelijk het handschoenenkastje er uit gevezen en het blauwe doosje (relais?) vervangen..
vreemd genoeg biedt dit geen oplossing en nu blijft het handschoenkastje open staan.
Als ik het contact opzet dan gaat de binnenverlichting wel uit,
de verlichting gaat terug aan als ik het contact afzet, ook als de deuren nog toe zijn.
Ook bij het afsluiten blijft de verlichting branden..
Iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

Profiel  

JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3000

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 23 december 2008 06:59 PM
  [ # 1 ]

Ik weet niet of het knopje je binnenverlichting aan doet staan met contact uit, maar het 1e knopje (meen ik) links van je stuur heeft ook met binnenverlichting te maken, staat deze niet aan ?

(ik gebruik ‘m nooit, maar kwam ‘m net tegen terwijl ik zekeringen aan het checken was. Moest helemaal in het boekje kijken waarvoor ie nou was.)

EDIT: ik heb het zojuist even geprobeerd, dat knopje laat idd je binnenverlichting branden met contakt uit…

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 24 december 2008 12:33 AM
  [ # 2 ]

ik was in de veronderstelling dat als je het lampje via de knop aan hebt staan en het contact afdoet, na x tijd de lamp toch uit moet gaan ?

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 24 december 2008 12:54 AM
  [ # 3 ]

Volgens mij moet inderdaad hoe dan ook na 10 minuten het licht uit. Zowel door een open deur als door de knop op het dashboard. De deurschakelaars lopen namelijk via de dashboard knop.

Als het vervangen van de timer die voor die 10 minuten zorgt niet heeft geholpen, zal er ergens een schakelaar vast zitten. Of een deur schakelaar, of de schakelaar op het dashboard
Als je je koplampen aan hebt staan met motor uit en deuren dicht, gaat dan de ‘vergeet-de-koplampen-niet’ piep? Zo nee, dan ligt het niet aan de deurschakelaars.
Dan zou het toch aan de dashboardschakelaar liggen. Brandt het ledje in de schakelaar continu?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

Moerasbever
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9

Gepost: 24 december 2008 03:39 PM
  [ # 4 ]

Met het knopje had ik rekening gehouden…
De verlichting bleef branden, zelfs na een uur nog.

Het is ondertussen opgelost, ik denk door even te prullen aan de sensor in de deur, waarschijnlijk reageerde deze niet correct waardoor de verlichting er van uit ging dat er nog een deur open stond en bleef branden..
Maar nu doven ze dus weer mooi ..
Merci voor de replies.

Profiel  

JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 24 december 2008 07:14 PM
  [ # 5 ]
gompy58 schreef:

ik was in de veronderstelling dat als je het lampje via de knop aan hebt staan en het contact afdoet, na x tijd de lamp toch uit moet gaan ?

Sorry, dat weer net niet geprobeerd….

de haastige

Profiel  

XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1691

Gepost: 24 december 2008 07:40 PM
  [ # 6 ]

In het kader van ik heb ff niets beters te doen en de auto toch voor de deur staat… Ga ik nu de binnenverlichting aan doen. Ben benieuwd…

Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 24 december 2008 07:40 PM
  [ # 7 ]

ikkuh wel, bij mij blijft de boel stug branden…... Confused

Profiel  

XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1691

Gepost: 24 december 2008 07:58 PM
  [ # 8 ]

Nou, bij mij gaat ie gewoon uit. Heb niet exact de tijd bijgehouden, maar heb na ca 15 minuten gekeken. Toen ik de deur opende ging de verlichting ook niet branden. Even vreesde ik voor een lege accu, maar dat was gelukkig niet het geval…

Het lijkt wel een Braniac experiment Laughing

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten

Gepost: 24 december 2008 08:14 PM
  [ # 9 ]

zit er ergens, en zo ja waar, iets dat dat regelt?

Profiel  

JaapJ
> 2000 berichten

Gepost: 24 december 2008 08:17 PM
  [ # 10 ]

Ik denk dat dat knopje het meest onbekende en onbeminde knopje in de XM is. Terwijl ‘ie blijkbaar bij iedereen wat anders doet… huh

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook