CX diesel- tandwielen vs. distributieriem
easy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 12-09-2007

Gepost: 27 december 2008 05:24 PM

Ik heb begrepen dat de CX-en met dieselmotoren tot 1982 tandwielen hadden voor de distributie, daarna een riem. Ik heb verhalen gelezen dat de tandwielen minder betrouwbaar zijn. Is dit struktureel zo (zwakke construktie) of zijn ze gevoeliger voor onderhoud en rijstijl?
Ik rij altijd rustig en hoe minder onderhoud hoe beter, de riem vervangen lijkt me een lastige klus, is dat zo? Heb je ook onderhoud aan de tandwielen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 27 december 2008 06:38 PM
  [ # 1 ]

Ik rijd met tandwielen en heb vooralsnog geen problemen ondervonden.
Nou ben ik ook geen wilde rijdster, dus dat scheelt misschien. Volgens mij worden die tandwielen gewoon gesmeerd met de motorolie, dus hangt het van jezelf af hoe je service schema is.

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2427
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 28 december 2008 01:45 PM
  [ # 2 ]

riem vervangen is helemaal niet veel werk, je kunt er zo bij vanuit de rechter voorwielkast, als je geen ervaring hebt: 2 uurtjes werk!

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 28 december 2008 03:21 PM
  [ # 3 ]

Zie dit draadje:  

Het daar beschreven probleem bij de vroege 2500D’s met tandwieldistributie lag echter niet aan die distributie. Daar is volgens mij weinig mis mee.
Is er nog iets meer bekend geworden over problemen met de eerste 2500D’s rond de 100.000?

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 28 december 2008 03:23 PM
  [ # 4 ]

Ja liepen vaak vast… lag aan de zuigers geloof ik. De 2200D’s hadden hier geen last van. De distributie bleef heel, maar maakt vrij veel geluid…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook