


Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Vanwege mijn verhuizing naar Belgie binnenkort zit ik voorzichtig te denken aan een XM, het zou dan om een serie 1 gaan.
Welke uitvoering zou voor dagelijkse inzet het minste problemen te verwachten zijn?
Ik heb eerder een serie1 XM 21TD 12 pullman (1992) gehad, weinig problemen gehad maar toen ik die kocht was deze slechts 4 jaar oud, nu hebben we vast meer inzicht na al die jaren XM.
En voor de kenners waarom een XM ipv. een CX?
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Tja, is een lastige vraag. Ga je veel rijden of gaat het om dagelijkse korte afstanden. Bij veel km’s zou je weer een diesel kunnen kopen. Wil je wat extra pep dan een td, anders een gewone d12. D12 is wel wat traag, maar ook zuinig. Met een td heb ik nooit gereden, met een d12 wel, al is het lang geleden.
Rij je niet veel, dan kun je kun benzineversie nemen. Qua brandstofverbruik maakt een turbo ct of een V6 niet heel veel uit. Voordeel van de V6 kunnen lagere onderhoudskosten zijn. Die heeft een distributieketting ipv -riem en die hoef je niet te vervangen. Anderzijds kun je bij een V6 nergens goed bij. Dat pleit dan weer voor een 2.0i of een turbo ct. Als het een benzineversie moet worden en het mag geen V6 zijn, zou mijn voorkeur uitgaan naar een turbo ct.
Verder is uiteraard onderhoud erg belangrijk. Je kunt voor weinig een verwaarloosde XM kopen en zelf de nodige Euro’s in onderhoud steken. Of een goed exemplaar met weinig km’s en aantoonbaar goed onderhoud.
Neem je een kale versie, dan kan er uiteraard ook minder kapot aan elektrische gadgets. Maar ja, elektrisch verstelbare stoelen, leer, airco, tis allemaal wel lekker…
Met een CX heb ik geen ervaring.
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Heb een 2.0i comfort gehad, dat is de eenvoudigste van het stel. Achteraf had ik beter een 16klepper kunnen nemen of nog beter idd. een Turbo CT! Zijn erg vlot en lekker soepel.
Mooie machientjes:-)
V6 is mij qua techniek toch wel wat ‘achter de oren krabbend’. Heb niet zoveel know-how.. (lees: durf)
Se concentrer sur l’essentiel







Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Een XM is stiller en nieuwer als een Cx. Daarnaast natuurlijk meer opties beschikbaar, als is een CX natuurlijk een hele mooie auto.
Ik heb alleen XM type 3’s gehad. Dus van oudere heb ik geen verstand. Wel een ding: hoe dikker de motor, hoe beter die rijd. Een V6 hoor je de motor nauwelijks (alleen als tie koud is en bij accelereren, maar dat is juist leuk). Turbo CT rijd ook lekker, heb ik ook gehad. Zuipen weet ik nog niet, ik heb nu een automaat V6. De vorige was een Turbo handbak. In de stad lijkt die automaat wel heel erg dorstig (1 op 6, 1 op 7 maar het is ook winter en ik rijd te veel korte eindjes in de stad).
Bij een nieuwe V6 heb je natuurlijk de D-riem die op den duur vervangen moet worden, bij die oudere is dat niet. Over het algemeen zal een V6 wat duurder zijn in onderhoud lijkt me, maar je kunt altijd pech of geluk hebben. Als je het feitelijk bekijkt is een turbo ct iets voordeliger en ook lekker krachtig.



Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Okay, bedankt voor alle reacties, ik krijg een duidelijk beeld!
In elk geval stof tot nadenken, een turbo CT (zijn in het einde van serie 1 nog gemaakt dacht ik) is wel heel interessant dus.
Iemand die misschien een leuke deal kan maken met een Xsara 2.0 HDI break, 135K km, eerste eigenaar…
Thanx!
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
mwah een tct ?
Die is een stuk gevoeliger vwb afstellingen. Een 16v is behoorlijk hufterproof en heeft slechts 15 pk minder dan de tct. De 16v kun je bijna als een automaat rijden aangezien er genoeg kopppel voorhanden is.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik sluit mij aan bij de mening dat een TCT gevoeliger is dan een 16v. Een 16v is goedkoper en makkelijker zelf te klussen, en er zit écht véél minder meuk op en rond de motor die stuk kan gaan.
Tct’s rijden fijn, maar als je een betrouwbare en prijsgunstig te onderhouden xm zoekt zou ik géén Tct kopen, maar een 16v.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
waterman771 schreef:Ik sluit mij aan bij de mening dat een TCT gevoeliger is dan een 16v. Een 16v is goedkoper en makkelijker zelf te klussen, en er zit écht véél minder meuk op en rond de motor die stuk kan gaan.
Tct’s rijden fijn, maar als je een betrouwbare en prijsgunstig te onderhouden xm zoekt zou ik géén Tct kopen, maar een 16v.
@gompy58
Okay, ook geen Tct dus..!! Lijkt me duidelijk. Dit moet toch een beetje het dagelijkse paard worden.
Heb gelukkig alle tijd ter oriëntatie.
Thanx.
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Op basis van jou genoemde criteria is dat idd de beste keus, een 16v, als je benzine wilt.
Daarnaast doet deze het ook erg goed op G3.
Bespaar niet al te veel op de aanschaf. Vrvang hier en daar preventief. Vooral de D-riem bij de 16v heeft de neiging de gestelde km’s niet te halen! 120k zou moeten kunnen… mwah.. die van gaat er echt veel eerder uit. Onder de ton trek ik ‘m er al uit.
En ja, dat kan dus best uit met die 16v. Je hebt zoveel ruimte om te werken dat als je het laat doen, het ook gewoon snel kan . ITT een v6 waar je meer tijd kwijt bent om ergens bij te komen.



Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
gompy58 schreef:Op basis van jou genoemde criteria is dat idd de beste keus, een 16v, als je benzine wilt.
Daarnaast doet deze het ook erg goed op G3.Bespaar niet al te veel op de aanschaf. Vrvang hier en daar preventief. Vooral de D-riem bij de 16v heeft de neiging de gestelde km’s niet te halen! 120k zou moeten kunnen… mwah.. die van gaat er echt veel eerder uit. Onder de ton trek ik ‘m er al uit.
En ja, dat kan dus best uit met die 16v. Je hebt zoveel ruimte om te werken dat als je het laat doen, het ook gewoon snel kan . ITT een v6 waar je meer tijd kwijt bent om ergens bij te komen.
Clear, neem ik allemaal mee in de keuze.
De “D” riem vervangen is dat een lastige klus (waarschijnlijk al draadje voor op het forum, zal es zoeken)?
Een 3.0 V6 had ik al uit mijn hoofd gezet, wel het paradepaardje ook vaak met mooi leder interieur etc. maar dan streef ik mijn doel voorbij.
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
bij de 16v is de d-riem wissel eigelijk het eenvoudigste. Je hebt namelijk alle ruimte om te werken..
Ik krijg wel eens te horen van de v6 rijders dat je om mijn motorblok kunt fietsen .... maar ja.. als ik mijn nota’s bekijk… dan maar eromheen fietsen
Bij een V6 kan het oplopen tot 1000 euro. Bij een 16v kun je voor 200 klaar zijn en dan zijn de waterpomp en spanrollen ook meegenomen.
Yep, dan word het plaatje opeens heel anders.
Kies je een handbak, dan heb je als je pech hebt een koppelingswissel voor de boeg, maar ook die is relatief eenvoudig uit te voeren met dito kosten plaatje. neem je een automaat.. dat kan tricky zijn maar goed.
en wat je uitrusting betreft.. ik heb ook gewoon leer in mijn sx, tevens echt hout in de deuren. als je ene beetje handig bent kan er een hoop.








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
gompy58 schreef:Ik heb ook gewoon leer in mijn sx, tevens echt hout in de deuren. als je ene beetje handig bent kan er een hoop
En de Exclusive velgen niet te vergeten. Je waant je dan compleet in de V6 modus, want het verschil is dan alleen voor jou en onder de motorkap
Se concentrer sur l’essentiel
Klein detail. Een 16v is niet in serie 1 geleverd.
Dan zou het dus een 8 klepper worden. Mijn vader heeft achtereenvolgens een 2 liter 8 klepper gehad en daarna 2 tct’s. De 8 klepper maakte in mijn beleving meer motorlawaai en moest harder werken dan de latere tct. En ik rij al bijna 11 jaar met dezelfde tct en buiten het gebruikelijke onderhoud nooit een probleem gehad.
Het is denk ik vooral een kwestie hoe je er mee rijdt. Niet planken bij koud blok, rustiger rijden als je bijna thuis bent, etc.
Ik zou gewoon lekker met een 8 klepper, een tct en evt. een serie 2 16v gaan rijden en kijken wat je zelf prettig vindt.
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bij een V6 kan het oplopen tot 1000 euro. Bij een 16v kun je voor 200 klaar zijn en dan zijn de waterpomp en spanrollen ook meegenomen
Hoho… alleen die fijne ES9J4 heeft een V6 met d-riem. Type 1’s hadden allemaal een V6 met ketting.
Archi schreef:gompy58 schreef:Ik heb ook gewoon leer in mijn sx, tevens echt hout in de deuren. als je ene beetje handig bent kan er een hoop
En de Exclusive velgen niet te vergeten. Je waant je dan compleet in de V6 modus, want het verschil is dan alleen voor jou en onder de motorkap
en dat kleine klepje dat minder vaak open gaat Sterker nog, bij mij gaat dat klepjeals bij een zeldzaamheid open













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Re: Serie1 meest onderhoudsvriendelijke XM
Dick Kampen schreef:Vanwege mijn verhuizing naar Belgie ...
Gezien het belastingregime bij onze zuiderburen, denk ik dat (wederom) een TD12 een heel slimme keuze kan zijn. Zuinig, weinig onderhoud behoevend, lekkere koppelmachine. En wellicht in B nog met relatief (!) weinig km te vinden?
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005