stuurinrichting
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 28 december 2008 01:42 PM

Mijn XM, bouwjaar 1996 430.000 km gereden, krijgt problemen met de stuurinrichting. De stuurinrichting van een 2 liter is die hetzelfde als die van een 2.5 turbo diesel?
Heeft iemand ervaring met het uitvoeren van deze klus?
Graag reactes.

Profiel  
 
sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 28 december 2008 02:44 PM
  [ # 1 ]

Ik weet het niet, maar ik kan me voorstellen dat de inrichting van een 2.5TD iets verzwaard is ivm het hogere gewicht van de motor.. Maar de geleerden moeten maar vertellen of dit ook zo is Wink Wat voor problemen heeft de stuurinrichting eigenlijk?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 28 december 2008 05:05 PM
  [ # 2 ]

Diravi toch? harm had toch een probleem met de stuurhandel? Daar was een kleinonderdeeltje versleten. Is vervangen en alles weer top.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 28 december 2008 05:07 PM
  [ # 3 ]

Zou me verbazen, een tweeliter met diravi… ik heb overigens nooit een onderdeeltje vervangen. Het lekte, toen heb ik LeakLock bij de LHM gegooid en het stopte met lekken.

Een stuurhuis schijn je te kunnen vervangen door het subframe een stukje te laten zakken, dan hoeft de motor er niet uit.

Profiel  
 
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 28 december 2008 07:54 PM
  [ # 4 ]

stuurinrichting XM

De klacht is als volgt: als ik door een bocht ga hoor een knappend geluid. De stuurkogels zijn goed dus die zijn het niet. Als ik rechtuit ga en ik wil een bocht gaan maken dan voel ik lichte weerstand. Eigenlijk vindt die rechtuit rijden het leukst. Ik denk ook dat er enige stuurspeling is.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43405
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 december 2008 07:56 PM
  [ # 5 ]

Ik denk dat het stuur-rondsel na 430.000 km versleten is….. Dan is een ander stuurhuis de goedkoopste oplossing. Met brug en geduld best goed te doen hoor Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Daffodil31LE
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 439
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 28 december 2008 08:26 PM
  [ # 6 ]

Nou kan ik me heel ernstig vergissen, maar Diravi zit toch enkel op de V6-12v’s of niet?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43405
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 december 2008 08:27 PM
  [ # 7 ]

Alleen V6’ xm’s zijn tot modeljaar 1998 van diravi voorzien.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 28 december 2008 08:58 PM
  [ # 8 ]

Subframe een tikje laten zakken?

Is dat niet een mega klus? Hoe krijg je dat voor elkaar?

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 29 december 2008 03:19 AM
  [ # 9 ]

Subframe een tikje laten zakken?

Is dat niet een mega klus? Hoe krijg je dat voor elkaar?

Geen idee, ik heb ‘t van collega-prutser Xsara_coupe Wink Ding zit met een paar boutjes vast, die kun je vast losdraaien ofzo.

Profiel  
 
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 29 december 2008 10:32 AM
  [ # 10 ]

xm stuurinrichting

Fijn te vernemen dat de stuurinrichting van een twee liter waarschijnlijk gelijk is aan die van een 2.5 turbo. Er is een tweekolomsbrug ter beschikking. Ik hou jullie op de hoogte. Eerst gaan we de 2 liter slopen.
Dan hebben we een beeld hoe het zit bij de 2.5 turbo.

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 29 december 2008 12:24 PM
  [ # 11 ]

Lijkt mij meer een aandrijfasprobleem…

Gr Martijn

Profiel  
 
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 29 december 2008 05:23 PM
  [ # 12 ]

xm stuurinrichting

Ik ga de aandrijfassen grondig nakijken. Bedankt voor de tip.

Profiel  
 
Strijkeizer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 23-01-2009

Gepost: 26 januari 2009 12:49 AM
  [ # 13 ]

stuurinrichting

als bij het sturen een knarsend geluid optreed,zou ik eerst maar eens de bouten van de stuurcilinder bekijken.meestal zit hier de oorzaak in.draai ze eruit en zet ze met kopervet weer terug.ook de ringen een beetje invetten.de bouten scharnieren in de busjes,en dat gaat te zwaar.het gebeurt daardoor weleens dat ze afbreken bij een stuurbeweging.
succes

Profiel  
 
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 24 februari 2009 11:22 PM
  [ # 14 ]

stuurspeling

als je rijdt heeft het stuur een paar milimeter uitslag. Noem het maar een stukje niemandsland.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook