Mijn XM, bouwjaar 1996 430.000 km gereden, krijgt problemen met de stuurinrichting. De stuurinrichting van een 2 liter is die hetzelfde als die van een 2.5 turbo diesel?
Heeft iemand ervaring met het uitvoeren van deze klus?
Graag reactes.




Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Ik weet het niet, maar ik kan me voorstellen dat de inrichting van een 2.5TD iets verzwaard is ivm het hogere gewicht van de motor.. Maar de geleerden moeten maar vertellen of dit ook zo is Wat voor problemen heeft de stuurinrichting eigenlijk?
Diravi toch? harm had toch een probleem met de stuurhandel? Daar was een kleinonderdeeltje versleten. Is vervangen en alles weer top.
Zou me verbazen, een tweeliter met diravi… ik heb overigens nooit een onderdeeltje vervangen. Het lekte, toen heb ik LeakLock bij de LHM gegooid en het stopte met lekken.
Een stuurhuis schijn je te kunnen vervangen door het subframe een stukje te laten zakken, dan hoeft de motor er niet uit.
stuurinrichting XM
De klacht is als volgt: als ik door een bocht ga hoor een knappend geluid. De stuurkogels zijn goed dus die zijn het niet. Als ik rechtuit ga en ik wil een bocht gaan maken dan voel ik lichte weerstand. Eigenlijk vindt die rechtuit rijden het leukst. Ik denk ook dat er enige stuurspeling is.














































Totaal aantal Berichten: 43405
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk dat het stuur-rondsel na 430.000 km versleten is….. Dan is een ander stuurhuis de goedkoopste oplossing. Met brug en geduld best goed te doen hoor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nou kan ik me heel ernstig vergissen, maar Diravi zit toch enkel op de V6-12v’s of niet?














































Totaal aantal Berichten: 43405
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Alleen V6’ xm’s zijn tot modeljaar 1998 van diravi voorzien.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Subframe een tikje laten zakken?
Is dat niet een mega klus? Hoe krijg je dat voor elkaar?
Subframe een tikje laten zakken?
Is dat niet een mega klus? Hoe krijg je dat voor elkaar?
Geen idee, ik heb ‘t van collega-prutser Xsara_coupe Ding zit met een paar boutjes vast, die kun je vast losdraaien ofzo.
xm stuurinrichting
Fijn te vernemen dat de stuurinrichting van een twee liter waarschijnlijk gelijk is aan die van een 2.5 turbo. Er is een tweekolomsbrug ter beschikking. Ik hou jullie op de hoogte. Eerst gaan we de 2 liter slopen.
Dan hebben we een beeld hoe het zit bij de 2.5 turbo.
















Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Lijkt mij meer een aandrijfasprobleem…
Gr Martijn
xm stuurinrichting
Ik ga de aandrijfassen grondig nakijken. Bedankt voor de tip.
stuurinrichting
als bij het sturen een knarsend geluid optreed,zou ik eerst maar eens de bouten van de stuurcilinder bekijken.meestal zit hier de oorzaak in.draai ze eruit en zet ze met kopervet weer terug.ook de ringen een beetje invetten.de bouten scharnieren in de busjes,en dat gaat te zwaar.het gebeurt daardoor weleens dat ze afbreken bij een stuurbeweging.
succes
stuurspeling
als je rijdt heeft het stuur een paar milimeter uitslag. Noem het maar een stukje niemandsland.