Ergens in een van de ander topics meldde ik dat mijn stabilisatorstrang defect was.
Nu reed afgelopen nacht een Citroënvriend met me mee en die was een andere mening toebedeeld.
Hij vertelde me dat het wiellager stuk is.
Als je harder rijdt hoor je minder lawaai en als ik gas geef ook. Als ik het gas loslaat ( meer belasting toch ? ) dan maakt hij meer lawaai.
Het geluid gaat ook met de snelheid mee zal ik maar zeggen en dat zou dan kunnen betekenen dat het wiellager de boosdoener is van het lawaai en wat trillingen in het stuur die ik anders ook nooit had ook al reed ik 210km per uur. Wat ik een tijdje geleden nog deed toen ik naar Schotland moest voor mijn werk. Geen trillingen en super koersvast.
Mijn eerste vraag is kan het kwaad om daar langer mee door te rijden ?
Mijn tweede :Is de diagnose nu de juiste?
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
Volgens mij maakt een wiellager een soort zoemend geluid dat alleen maar snelheidsafhankelijk is.
Voor zover ik weet, zijn stukke wiellagers hooguit irritant maar zorgt ‘t niet voor trillen?
Dat trillen komt eerder door een onbalans in het wiel, een trilling bij 120 duidt vaak op een achterwiel dat gebalanceerd moet worden.
Harm ,
Dat trillen is heel lichtjes in het stuur sinds het lawaai rechtsvoor.
Ik voel dus de trilling ( als de diagonse de juiste is van het defecte wiellager) lichtjes in mijn stuur.
Andere trillingen had ik daarvoor nooit ongeacht de snelheid.
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
Heel simpel om het wiel/band uit te sluiten: leg er eens het reservewiel op, als er dan nog niks verandert weet je zeker dat het niet aan het wiel kan liggen.
zet de xm op een brug, als het het lager is ben je er zo achter door even aan dat wiel te sjorren. Voel je speling dan ben je klaar met je diagnose.
Overigens, de 17e is er een “rammel in de voortrein” meeting in hilversum van de xm club.

Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
Verrot wielllager hoor je alleen maar, gaat eerst zachtjes zoemen bij bepaalde snelheden, totdat hij naar de kl#te is en je knetter wordt van het lawaai
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Vergeet het tussenlager van de lange aandrijfas niet als mogelijke oorzaak .
Walter
Meten is weten , gissen is missen

Totaal aantal Berichten: 1656
- Xantia Ambulance, GiFa
Doorrijden met kapotte wiellagers heeft tot 3 dingen geresulteerd bij mij:
1 Knars knoenk knars knoenk met een zodanig decibel dat de radio er niet boven uitkwam, het stuur trilde met de knarsen en knoenk mee. (deze auto had ik zo gekocht in tiel en moest via groningen naar friesland).
2 Zodra ik het stuur los liet vloog de wagen naar links, optrekken leek te gaan of er een 2ton achteraan hing en wiel losdraaien was makkelijk want je hoefde de auto niet eens in de versnelling te zetten (dit was mijn eigen auto) het heeft niet eens lang geduurd vanaf lawaai maken tot muurvast zitten.
3 Weer een aangekocht hok wielen, zodra je achteruit reed blokkeerde zowaar het achterwiel.
Kortom ik rijd door levenservaring niet te lang door met een kapot wiellager.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Totaal aantal Berichten: 4695
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
heb ooit met een transit bestelbus van het werk,een wiel verloren door een vast gelopen (defect lager)
Blooper1963 schreef:heb ooit met een transit bestelbus van het werk,een wiel verloren door een vast gelopen (defect lager)
Bij mij ook gebeurt met een defecte voorlager bij een mercedes bestelbus… lag ineens op zijn snuit rechts vooraan.
Hiermee wil ik aangeven dat de mogelijkheid van een stukke voorwiellager bij uw XM zo snel mogelijk moet uitgesloten worden voor uw eigen behoud en dat van uw wagen.
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Ik ben ff naar de merkdealer gegaan en de monteur heeft ff 5 minuten gereden om te achterhalen wat het nu was.
- ik dacht eerst de stabilisatorstangen, nee dus.
- toen werd mij gewezen op een defect wiellager , nee dus.
De monteur zei eigenlijk direct nadat we ff wegreden.
Je hebt je velgen niet goed aangedraaid
Ik dacht chips daar heb ik 3000km mee gereden !!!
Stom stom maar gelukkig had ik toch nog een engeltje die over me waakte die 3000 km.
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
Het siert je dat je dit gewoon zit te vertellen.
hihihihi

Totaal aantal Berichten: 1260
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive