Ben ik weer.
Ik heb dus sinds kort een CX20 van 1985 met een twee liter douvrin.
Wat mij opvalt, is dat ik relatief weinig informatie kan vinden van deze motor.
Heb me suf gegoogled(, levert weinig op), op dit forum de zoekfunctie gebruikt (levert ook niet veel op) en net een haynes aangeschaft en die geeft alle informatie over alle benzine motoren van 1975 tot 1988, behalve van…....juist ja de douvrinmotoren !
Hoe komt dat nou :
Heb gelukkig ook nog een autovraagbaak in de bestelling staan, misschien wordt ik daar wijzer van.
Ik zoek o.a. afstel gegevens, basisinformatie (bougiestypes,ontsteking e.d.) en bijvoorbeeld een handleiding voor de vervanging van de distributieriem en simpele zaken als versnellingsbak (5 bak) controle en aftap mogelijkheden. Tot op heden nergens te vinden !
jan.
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
Volgens mij staan de dingen die jij zoekt, wel ik de vraagbaak.
Dus dat komt goed
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Motortype 828 A501 wordt netjes uit de doeken gedaan bij Olving. Haynes laat daar inderdaad een steekje vallen.
Ik heb even gekeken bij de distributie: staat er in.

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Een paar standaarddingetjes;
- klepspeling koud
in: 0,10 uit 0,25 mm
- oliepeil bak
dipstick, zichtbaar wanneer reservewiel is verwijderd
-ontsteking
met stroboscoop moeten merktekens to elkaar liggen bij stationair draaiende motor
Meer?
EDIT:
effe googlen leverde al snel dit op (68 Mb): http://www.citrotech.se/data/pdf/cx/manual/Citroen_CX_Manual_series_2.CV.pdf
En voor Serie I (23 MB): http://www.citrotech.se/data/pdf/cx/manual/Citroen_CX_Manual_ Series_1_volume_1.CV.pdf
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
Zover ik weet is de 829 A5 (A500 / 501) motor zowel in de serie 1 als 2 gebruikt van ‘80 tot ‘88.
Bedankt allemaal voor de tips en suggesties.
Pascal:
de eerste link geeft inderdaad info over de 829 A500/501 motor. Thanks daarvoor.
de tweede link handelt alleen over de M 20 tot M23 motoren en die dipstick??? ik kan hem niet vinden, echt niet !
Bedankt voor je overige info.
Ben blij dat de vraagbaak straks enig licht op de zaak gaat werpen !!
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)

- ID/DS DSuper
Haal het Rwiel er maar eens uit en kijk wat dieper in het ontstane gat richting versn.bak.
Daar zul je toch echt een dipstick zien zitten…
‘Spirit of avant-garde’
Zo, nu begin maar allemaal te schieten:
Het is kennelijk wel de beste motor die de CX heeft gekend.
(heb ik niet zelf verzonnen)

Totaal aantal Berichten: 1156
- C5 2.0 16v Comfort
Wie heeft dat dan wel verzonnen..
Met z’n vieren in je Eendje.

Totaal aantal Berichten: 753
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Sable Doré schreef:Zo, nu begin maar allemaal te schieten:
![]()
![]()
Athena hé ’ T schieten is hier inderdaad niet meer van de lucht…..
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ben ook wel benieuwd volgens wie het de beste motor is…. en wat de motivatie daarachter is.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Een hele goede morgen.
Gisteravond laat nog maar een keer op zoek geweest naar de dipstick van de versnellingsbak met documentatiefotootjes erbij en….gevonden ! En.. niet voor niks, peil staat beetje laagl. Bedoeling is aftappen en netjes weer voorzien van nieuwe olie.
Vraag me wel af welke ingenieur die plaats heeft bedacht.
Het idee waarschijnlijk opgedaan met pasen.
Wachten is nog op de vraagbaak voor een paar andere klusjes.
Mooie jaarwisseling allemaal !
jan

- ID/DS DSuper
Sable Doré schreef:Zo, nu begin maar allemaal te schieten:
Heb ik iets gemist?
‘Spirit of avant-garde’

- ID/DS DSuper
Ja…en…wat heeft de site van Cats (waar de CX nieteens expliciet wordt genoemd of behandeld) te maken met bovenstaande opmerking?
Zover ik heb begrepen is de Douvrin-motor vooral een moderner ontwerp, waar de ‘knelpunten’ van het oude blok (koelwatercirculatie, verbrandingskamervorm en dus verbruikseconomie etcetc) nog eens goed onder de loep zijn genomen en waar mogelijk verbeterd.
De experts/ kenners roepen, waarschijnlijk gebaseerd op (hun) ervaring, dat het nieuwe blok minder robuust is dan het échte Citroënblok, maar ik krijg soms het gevoel dat het meer een afkeer-kwestie is (want Douvrin = samenwerkingsproduct -> niet echt Citroën)...
Ik kan slechts uit eigen ervaring praten, en heb Douvrin’s (RE’s en TRS-sen) voorbij zien komen met 5-6 ton op de klok…
Een goede vriend (ik heb m’n DSuper bij hem vandaan) heeft zelf twee Athena’s (‘80 en ‘82) in onderhoud, die beide de 500K alláng zijn gepasseerd.
Zijn eigen Reflex (‘83) is nu aan nieuwe zuigerveren toe, en heeft 650K gereden.
Misschien zijn het uitzonderingen, ik weet het niet, misschien ook niet…
‘Spirit of avant-garde’
Zoals gezegd heb ik dat niet zelf verzonnen.
Kijk bij Buyers Guide / CX. Daar staat o.a.:
# All engines are very long lived an can reach enormous mileage if properly maintained. Be aware of abused turbos though.
# Reflex and Athena engines best of all but least sought after.
Klakkeloos aannemen hoeft en moet men dat uiteraard niet.
Echter: als je zelf een athéna rijdt is het desondanks wel leuk om te lezen.