1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
douvrin 2 liter
jan suburban
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 30 december 2008 07:16 PM

Ben ik weer.
Ik heb dus sinds kort een CX20 van 1985 met een twee liter douvrin.
Wat mij opvalt, is dat ik relatief weinig informatie kan vinden van deze motor.
Heb me suf gegoogled(, levert weinig op), op dit forum de zoekfunctie gebruikt (levert ook niet veel op) en net een haynes aangeschaft en die geeft alle informatie over alle benzine motoren van 1975 tot 1988, behalve van…....juist ja de douvrinmotoren ! Shocked  Confused
Hoe komt dat nou Confused
Heb gelukkig ook nog een autovraagbaak in de bestelling staan, misschien wordt ik daar wijzer van. Smile

Ik zoek o.a. afstel gegevens, basisinformatie (bougiestypes,ontsteking e.d.) en bijvoorbeeld een handleiding voor de vervanging van de distributieriem en simpele zaken als versnellingsbak (5 bak) controle en aftap mogelijkheden. Tot op heden nergens te vinden !

jan.

Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996,  Adria 310 1981(verkocht)

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 30 december 2008 07:48 PM
  [ # 1 ]

Volgens mij staan de dingen die jij zoekt, wel ik de vraagbaak.
Dus dat komt goed Wink

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 30 december 2008 08:33 PM
  [ # 2 ]

Motortype 828 A501 wordt netjes uit de doeken gedaan bij Olving. Haynes laat daar inderdaad een steekje vallen.

Ik heb even gekeken bij de distributie: staat er in.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 30 december 2008 09:03 PM
  [ # 3 ]

Een paar standaarddingetjes;

- klepspeling koud
in: 0,10 uit 0,25 mm

- oliepeil bak
dipstick, zichtbaar wanneer reservewiel is verwijderd

-ontsteking
met stroboscoop moeten merktekens to elkaar liggen bij stationair draaiende motor

Meer?

EDIT:

effe googlen leverde al snel dit op (68 Mb): http://www.citrotech.se/data/pdf/cx/manual/Citroen_CX_Manual_series_2.CV.pdf
En voor Serie I (23 MB): http://www.citrotech.se/data/pdf/cx/manual/Citroen_CX_Manual_ Series_1_volume_1.CV.pdf

Succes!

Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 30 december 2008 09:51 PM
  [ # 4 ]

Zover ik weet is de 829 A5 (A500 / 501) motor zowel in de serie 1 als 2 gebruikt van ‘80 tot ‘88.

Profiel  
 
jan suburban
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 30 december 2008 11:43 PM
  [ # 5 ]

Bedankt allemaal voor de tips en suggesties.
Pascal:
de eerste link geeft inderdaad info over de 829 A500/501 motor. Thanks daarvoor.
de tweede link handelt alleen over de M 20 tot M23 motoren en die dipstick??? ik kan hem niet vinden, echt niet ! Confused
Bedankt voor je overige info.

Ben blij dat de vraagbaak straks enig licht op de zaak gaat werpen !! Laughing  Wink

Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996,  Adria 310 1981(verkocht)

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 31 december 2008 12:10 AM
  [ # 6 ]

Haal het Rwiel er maar eens uit en kijk wat dieper in het ontstane gat richting versn.bak.
Daar zul je toch echt een dipstick zien zitten…
Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 31 december 2008 12:35 AM
  [ # 7 ]

Zo, nu begin maar allemaal te schieten:

idiot

Het is kennelijk wel de beste motor die de CX heeft gekend.  yes
(heb ik niet zelf verzonnen)

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1156
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 31 december 2008 12:51 PM
  [ # 8 ]

Wie heeft dat dan wel verzonnen..

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 31 december 2008 01:36 PM
  [ # 9 ]
Sable Doré schreef:

Zo, nu begin maar allemaal te schieten:

idiot

Het is kennelijk wel de beste motor die de CX heeft gekend.  yes
(heb ik niet zelf verzonnen)

Athena hé  Cool ’ T schieten is hier inderdaad niet meer van de lucht…..

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 31 december 2008 01:46 PM
  [ # 10 ]

Ben ook wel benieuwd volgens wie het de beste motor is…. en wat de motivatie daarachter is.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
jan suburban
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 31 december 2008 01:47 PM
  [ # 11 ]

Een hele goede morgen.
Gisteravond laat nog maar een keer op zoek geweest naar de dipstick van de versnellingsbak met documentatiefotootjes erbij en….gevonden ! En.. niet voor niks, peil staat beetje laagl. Bedoeling is aftappen en netjes weer voorzien van nieuwe olie.

Vraag me wel af welke ingenieur die plaats heeft bedacht.
Het idee waarschijnlijk opgedaan met pasen.  Laughing

Wachten is nog op de vraagbaak voor een paar andere klusjes.

Mooie jaarwisseling allemaal !

jan

Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996,  Adria 310 1981(verkocht)

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 31 december 2008 02:44 PM
  [ # 12 ]
Sable Doré schreef:

Zo, nu begin maar allemaal te schieten:

Het is kennelijk wel de beste motor die de CX heeft gekend. 
(heb ik niet zelf verzonnen)

Heb ik iets gemist?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 31 december 2008 05:44 PM
  [ # 13 ]
Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 31 december 2008 05:58 PM
  [ # 14 ]

Ja…en…wat heeft de site van Cats (waar de CX nieteens expliciet wordt genoemd of behandeld) te maken met bovenstaande opmerking?

Zover ik heb begrepen is de Douvrin-motor vooral een moderner ontwerp, waar de ‘knelpunten’ van het oude blok (koelwatercirculatie, verbrandingskamervorm en dus verbruikseconomie etcetc) nog eens goed onder de loep zijn genomen en waar mogelijk verbeterd.
De experts/ kenners roepen, waarschijnlijk gebaseerd op (hun) ervaring, dat het nieuwe blok minder robuust is dan het échte Citroënblok, maar ik krijg soms het gevoel dat het meer een afkeer-kwestie is (want Douvrin = samenwerkingsproduct -> niet echt Citroën)...
Ik kan slechts uit eigen ervaring praten, en heb Douvrin’s (RE’s en TRS-sen) voorbij zien komen met 5-6 ton op de klok…
Een goede vriend (ik heb m’n DSuper bij hem vandaan) heeft zelf twee Athena’s (‘80 en ‘82) in onderhoud, die beide de 500K alláng zijn gepasseerd.
Zijn eigen Reflex (‘83) is nu aan nieuwe zuigerveren toe, en heeft 650K gereden.
Misschien zijn het uitzonderingen, ik weet het niet, misschien ook niet…

Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 31 december 2008 06:12 PM
  [ # 15 ]

Zoals gezegd heb ik dat niet zelf verzonnen.

Kijk bij Buyers Guide / CX. Daar staat o.a.:

# All engines are very long lived an can reach enormous mileage if properly maintained. Be aware of abused turbos though.
# Reflex and Athena engines best of all but least sought after.

Klakkeloos aannemen hoeft en moet men dat uiteraard niet.
Echter: als je zelf een athéna rijdt is het desondanks wel leuk om te lezen.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook