



















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Dan voelt het wel als een verplichting in ieder geval
eXaMple schreef:Dan voelt het wel als een verplichting in ieder geval
Beschouw het als schoonouders,je moet er niks mee maar toch verstandiger om dat wel te doen.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
hahahhahaaaa
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Erik Janszen schreef:
Niet verplicht,echter wanneer je verwikkeld raakt bij een ongeluk en het is terug te voeren op het niet hebben van winterbanden ben je aansprakelijk.
Dat klopt inderdaad. Ik heb zo’n gevalletje meegemaakt toen ik nog voor een expertisebureau werkte..
en aangezien je in Duitsland toch wat meer kans hebt op spontane sneeuw… Zoals ik zelf een jaartje terug heb meegemaakt… Dan sta je toch behoorlijk te balen hoor.
Voor Nederland zou ik het ook niet zo snel doen, maar als ik met Pasen en Kerst naar Oostenrijk ga, wil ik geen gezeik hebben… Heb in Duitsland al eens een motorrijder op m’n Xant gehad. Niet mijn fout, maar ja je staat daar wel met de Polizei. Better safe than sorry, zeg maar…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
In DE heb je tussen november en maart veel kans op sneeuw en dan moet je gewoon winterbanden onder je auto hebben of bereid zijn een hotelletje te pakken.
Mijn winterbanden (ergens gefabriceerd in het verre oosten) hebben trouwens veel meer grip dan mijn zomberbanden (Michelins). Ze zijn onder gewone omstandigheden nauwelijks in de ABS te krijgen en bochten kan ik veel harder nemen.
Ik weet niet wat autoweek getest heeft - het blad boeit me ook niet zo - maar in ieder geval niet mijn banden. De mensen die nu zeggen dat ze geen winterbanden hoeven omdat autoweek dat zegt rijden zeker ook in een audi of een BMW omdat autoweek daar zo lyrisch over is
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ik heb zelf geen winterbanden,ik pas mijn snelheid aan.Mijn vader heeft deze echter wel en zegt dat het verschil erg groot is t.o.v. zomerbanden.
V.w.b. die bladen die spreken zich iedere week weer tegen,alulook in een C4 is bah en in een Volvo is het chic.
Bavo de grappenmaker die heeft het altijd over leuk en aardig (anders lenen ze hem geen auto’s meer) terwijl AR (waar hij een column heeft) over die zelfde auto waarvan het interieur zo “leuk en aardig” was juist tegenovergestelde schrijft.
En ze zijn allemaal lyrisch over de G.lf,terwijl de Focus in dit segment de best sturende auto is (en ook nog zo’n €6000 goedkoper) in de toen geteste uitvoering.
Die tests zijn overbodig en die bladen ook de G.lf wint uiteindelijk toch.
Zo dat wil ik even kwijt
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
*
En daarbij vergeten ze ook nog dat de Fuckus als een houten plank veert en de G.lf de emotie van een verrotte mesthoop heeft.
Al die bladen zijn gewoon zware bagger. Wanneer komt er nou eens een onafhankelijk autoblad?
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
*
Heb je uberhaupt wel eens 3 meter met een Golf of een Focus gereden?
Naast jouw eeuwige gezemel over welke auto beter of slechter is, stuurt een Focus 1 (Focus 2 is iets vager) grandioos en is het gewoon de best sturende auto in z’n klasse….En veert gewoon als een auto met schroef-veren en schokdempers.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
*
En of. Met een Focus of Golfje heb ik vaak genoeg meegereden. Vooral een Golf, die had mijn vader nog voor de XM. Sorry hoor, maar ik vind het gewoon kutauto’s.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gaan we ons taalgebruik in dit topic even kuisen, of moeten wij het doen?
Daarnaast gaan we hier dus terug ontopic, en als dat niet lukt gaan de mods pb’s sturen en de bezem door dit topic halen.
Ik mag hopen dat jullie snappen waarom
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Ik heb 185/65/R15 winterbanden onder de dame. Is dit nou een te kleine maat? De afwijking op de teller met de gps is (logischerwijs) wel een stuk groter geworden daar de sectiebreedte is afgenomen en de procentuele wanghoogte hetzelfde is gebleven, dus afrollengte korter.. Zomerbanden zijn 195/65/R15.
Hoorde dat 185/65 ook gewoon onder een XM mag, maar iemand anders zei dat het sterk af te raden is? Kon de banden voor een mooi prijsje krijgen, en daarnaast heb ik merkbaar meer grip, dus ik ben wel tevreden
Wel logisch dat je meer grip hebt… Je hebt smallere banden bij hetzelfde wagengewicht. Nou ja, weet eigenlijk niet of het zo werkt, maar klinkt wel logisch.
ops:
@sjorsh: je zomer en winterbanden hebben tocht dezelfde hoogte/breedte verhouding. Allebei 65? De breedte van de band doet er dan toch niet toe?
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mijn winterbanden (ergens gefabriceerd in het verre oosten) hebben trouwens veel meer grip dan mijn zomberbanden (Michelins). Ze zijn onder gewone omstandigheden nauwelijks in de ABS te krijgen en bochten kan ik veel harder nemen.
Ik weet niet wat autoweek getest heeft - het blad boeit me ook niet zo - maar in ieder geval niet mijn banden. De mensen die nu zeggen dat ze geen winterbanden hoeven omdat autoweek dat zegt rijden zeker ook in een audi of een BMW omdat autoweek daar zo lyrisch over is
Dat zijn Michelin Energy’s zeker? Dan snap ik ‘t wel, IEDERE band heeft meer grip dan een Energy, dus ook winterbanden. Helemaal op nat wegdek. De vergelijking is vooral gebeurd met fatsoenlijke zomerbanden.
Enne… die test komt uit AutoBild, en die Duitsers weten toch wel wat van winterbanden. Er werden in verschillende omstandigheden dingen gemeten als remvertraging, maximale zijdelingse versnelling enzo. Da’s redelijk wetenschappelijk verantwoord.




Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
XMTurboCT schreef:Wel logisch dat je meer grip hebt… Je hebt smallere banden bij hetzelfde wagengewicht.
Nou ja, weet eigenlijk niet of het zo werkt, maar klinkt wel logisch.
ops:
@sjorsh: je zomer en winterbanden hebben tocht dezelfde hoogte/breedte verhouding. Allebei 65? De breedte van de band doet er dan toch niet toe?
Groet, Arjan
De wanghoogte van de band wordt bepaald door de breedte. Bij een band van 185/65, dan is de sectiebreedte 185 en de wanghoogte 65% van die 185. Dus 0,65 * 185 = 120,25; wanneer je echter een band hebt van 195/65, dan is de wanghoogte dus ook groter, namelijk: 0,65 * 195 = 126,75. Doordat de wanghoogte dus afhankelijk is van de sectiebreedte (breedte van de band) maakt het wel degelijk uit. Omdat de hoogte van de band minder is moet de band verder draaien om een zelfde afstand af te leggen, hierdoor maken de wielen dus sowieso meer toeren..
En inderdaad, je hebt meer grip als je een smallere band hebt want je hebt meer druk per cm². Ook heb je dus veel minder snel aquaplaning enzovoort.