1 van de 2
 1 2 Volgende > 

xm ‘91 2.1d open dak probleem
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 414

Gepost: 02 januari 2009 08:06 PM

hoi,

ik heb tijdens de vorst mijn open dak willen opendoen en ik denk dat er iets geforceerd zit…
het open dak heeft altijd goed gewerkt. het probleem is dat hij normaal bij het volledig sluiten iets naar boven gaat, en dat doet hij niet meer, met gevolg dat deze niet volledig afdicht.  dus normaal bij het volledig sluiten schuift hij toe en daarna klinkt hij naar boven. ook schuin openzetten lukt niet meer volledig.

kan iemand me helpen? hoe los ik dit op? ik heb al eens gekeken en ik zie niks abnormaal…

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 02 januari 2009 11:54 PM
  [ # 1 ]

Tijd voor een revisie van het dakmechanisme…..De draden zijn met inmiddels antiek vet gesmeerd en in combinatie met roest, gaan ze vast zitten

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 03 januari 2009 02:51 AM
  [ # 2 ]

hoe demonteer je dat?

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht

Profiel  

XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1691

Gepost: 03 januari 2009 04:03 AM
  [ # 3 ]

Kan ik je morgen alles over vertellen… Je mag beginnen met de hemel los te maken. Schijnt niet zo’n fijn klusje te zijn, althans tijdrovend.

Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 03 januari 2009 04:10 AM
  [ # 4 ]

Kun je die hemel daarna weer gebruiken of is het eigelijk einde oefening hemeltje ?

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 03 januari 2009 04:17 AM
  [ # 5 ]

Als je maar voorzichtig bent met demonteren kan ie gewoon weer terug.
Maar dat is eigenlijk wel een 2-man job. Als ie knikt zul je dat altijd blijven zien.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1432

- XM TCT
Gepost: 03 januari 2009 04:30 AM
  [ # 6 ]

Denk idd dat je geleidesnaren niet meer goed zijn , verroest misschien .
Die worden aangedreven door een motortje met een tandwiel , wat de 2 snaren voorttrekt.
Dat motortje kun je er uit halen en in een andere stand er weer in zetten , zo , dat je dak weer dicht wordt getrokken .
Beetje experimenteren .
Je dak zit nu tussen 2 standen in , nl. tussen dicht en omhoog.
Haal je motortje los, laat de elektriciteit er op staan en druk op je motorknoppen , dan zul je zien dat je die ook in de tussenstand kunt zetten.
Zet `em dan weer terug en probeer het motortje goed vast te zetten .
Ze willen in de loop der jaren nog wel eens lossig gaan zitten , waardoor `ie de snaren niet meer lekker pakt voor de aandrijving.
Mocht je nog geratel horen , dan kun je de rubber ringen nog verwijderen , waardoor de motor iets strakker naar het dak toe te werken is en ìe misschien de snaartjes beter pakt , motortje maakt dan wel meer aandrijflawaai .
Er is ook nog iets van een truc met dat handeltje aan dat motortje , kun je los schuiven opzij en dan met het handeltje in je zekeringkastje kun je in het tandwiel van je motortje de boel geloof ik herstellen ! Shocked
Ben je d`r nog? Confused
Heb ik echter nooit gedaan op die manier .
Als je snaren echt te ver verroest zijn , ander schuifdak scoren .
Hemel en zijpanelen los , slangen er af (4) en nieuwe er in .
Slangen goed doorblazen , zit vaak vuil in , gevolg lekkage .
Geluk er mee !
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  

ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3779

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 03 januari 2009 01:52 PM
  [ # 7 ]

plaatje erbij Arrow

Profiel  

dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 03 januari 2009 03:49 PM
  [ # 8 ]

maar het heeft altijd gewerkt, het is enkel met de vrieskou geforceerd geweest. dus de staat is nog goed, er is ergens gewoon iets verkeerd gebeurd…

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7344

- SM 2.7 carb
Gepost: 03 januari 2009 03:54 PM
  [ # 9 ]

heb dat dak ook eens uit elkaar gehad. staat me iets bij dat de elektr. motor een fijn vertand tandwiel (extern) aandrijft wellicht is deze een aantal"tandjes” versprongen hetgeen leid tot het o.a. niet geheel sluiten en het niet volledig kantelen van de glasplaat.  Exclamation

remedie: plafondplaat eraf halen en de zaak bekijken…..moet toch gebeuren om diagnose te stellen.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  

ieksEmmu
> 3000 berichten

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 03 januari 2009 04:37 PM
  [ # 10 ]

dat motortje blijft toch gewoon doordraaien totdat er een weerstand is (bijv. raam is helemaal open (ingeschoven) en kan niet verder) en stopt dan?
oftewel dat het tandwieltje een paar tanden versprongen is maakt niet uit?

de ene uiterste stand van het raam is helemaal open (ingeschoven) bij het sluiten komt ie voorbij de stand ‘raam gesloten’ en de andere uiterste stand is dat ie schuin open staat.

gaat het dakraam nog wel helemaal open? of blokkeert er daar ook iets?

ben t ff kwijt, maar zijn die opwippertjes dan te zien? die zorgen dat het raam wanneer die voorbij de gesloten stand komt, schuin opent. het zijn veren in een beugeltje.
bij mij waren die verroest, eentje was helemaal verkruimeld, kan best zijn dat door een laagje bevroren water een veertje is verwoest.

je kan ook eerst proberen de glasplaat eruit te schoeven voordat je de hemel gaat demonteren.

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 03 januari 2009 05:16 PM
  [ # 11 ]

Er zit een soort wieltje dat ook door de motor aangedreven wordt en die maakt een aantal klikjes. Als dat wieltje een tandje verdraait weet ie de stand niet goed te bepalen, maar de motor stopt niet door weerstand zoals bijv. een raam. Anders zou je het dank nooit normaal kunnen sluiten omdat in de normale horizontale stand geen weerstand (zou moeten zijn) is.
Als je het paneeltje weghaalt waar de handbediening zit kun je dat (meestal witte) wieltje zien zitten. Door er naar te kijken bij het openen en sluiten van het dak zou je kunnen achterhalen in welke stand het wieltje zou moeten staan.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- SM 2.7 carb
Gepost: 03 januari 2009 05:18 PM
  [ # 12 ]

Re: xm ‘91 2.1d open dak probleem

dabeatisflo schreef:

ook schuin openzetten lukt niet meer volledig.

vandaar denk ik dat die “opwippertjes” er niks mee te maken hebben. dat de plaat achter niet volledig omhoog komt zou ik daarom in de motor
zoeken. met de plaat eruit halen bereik je volgens mij niet zoveel: je kan dan alleen een blik in de bak werpen en evt. die opwippertjes bekijken cq vervangen.  (vraag me trouwens af of die plaat er zo uit wil).

gewoon het hemeltje verwijderen Wink is niet zo spannend.  Very Happy

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten

- SM 2.7 carb
Gepost: 03 januari 2009 05:20 PM
  [ # 13 ]
Mechuccio schreef:

Er zit een soort wieltje dat ook door de motor aangedreven wordt en die maakt een aantal klikjes. Als dat wieltje een tandje verdraait weet ie de stand niet goed te bepalen, maar de motor stopt niet door weerstand zoals bijv. een raam. Anders zou je het dank nooit normaal kunnen sluiten omdat in de normale horizontale stand geen weerstand (zou moeten zijn) is.
Als je het paneeltje weghaalt waar de handbediening zit kun je dat (meestal witte) wieltje zien zitten. Door er naar te kijken bij het openen en sluiten van het dak zou je kunnen achterhalen in welke stand het wieltje zou moeten staan.

kijk: dat bedoel ik nou….... hoeft die hemel er niet eens af Wink

Profiel  

Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 03 januari 2009 06:02 PM
  [ # 14 ]

Re: xm ‘91 2.1d open dak probleem

dabeatisflo schreef:

hoi,

ik heb tijdens de vorst mijn open dak willen opendoen en ik denk dat er iets geforceerd zit…

Als eerste, je moet je PB eens lezen die ik je gestuurd heb!  Wink

Ten tweede (sry, maar dit moet ik ff kwijt) snap ik niet waarom je bij vorst nu je dak open wilt hebben….. dat is vragen om moeilijkheden, maar daar ben je nu dan ook achter Razz

Profiel  

ieksEmmu
> 3000 berichten

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 03 januari 2009 06:33 PM
  [ # 15 ]

ook in de winter is het fijn cabriorijden met de verwarming voluit. Wink

en swinters een sigaartje roken in zo’n luxe voiture zou ook best wel eens kunnen smaken. Wink

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook