Ik wil misschien een cx kopen met een automatische koppeling. het is geen automaat 100% want ik geloof dat je nog wel gewoon moet schakelen maar dus niet een koppelingpedal hoeft in te trappen. Zelf ben ik altijd een beetje huiverig voor dit soort automatische (electronische?) systemen. Is er iemand met ervaring op dit gebied. Functineert zo iets gewoon perfect en betrouwbaar of geeft het maar een hoop problemen?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Heb je hier wat aan?





















Totaal aantal Berichten: 2532
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
Je hebt het waarschijnlijk over een C-matic, rijdt mooi alleen storings gevoelig en voor de CX moeilijk aan onderdelen te komen.
Daar naast gebruitkt een c-matic nogal wat brandstof tov de schakelbak.
Verder heeft een ieder hier zijn mening over en die varieerd van persoon tot persoon.
Ik zou persoonlijk geen c-matic aanschaffen.
Citroen c32 Hilton XLS



Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007
- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
C-matic is KEIleuk….alstie niet kapotgaat. En de mijne is kapot…
‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.
kan iemand mij vertellen waarom het verbruik hoger is en hoeveel het verbruik dan wel mag zij van een C-matic (dus niet een automaat)
heeft zo’n C-matic gewoon 5 versnellingen bij een 2400 cc? En wat gaat er precies kapot wanneer hij het gegeeft? is er een normale 5bak in te zetten zonder te veel aanpassingen?
kan iemand mij vertellen waarom het verbruik hoger is en hoeveel het verbruik dan wel mag zij van een C-matic (dus niet een automaat)
heeft zo’n C-matic gewoon 5 versnellingen bij een 2400 cc? En wat gaat er precies kapot wanneer hij het gegeeft? is er een normale 5bak in te zetten zonder te veel aanpassingen?














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok, daar gaan we….
Een C-matic heeft een koppelomvormer, en daar zit verlies in.
Daarbij heeft een c-matic een 3-versnellingsbak en dus géén 4 of 5 bak. De 3e versnelling is erg “kort” waardoor je op de snelweg ook met een hoog toerental moet kruisen. 120 km/h is bijna 4000 toeren tegen net geen 3000 bij een 5 bak. Verbruik is 10 tot 20% meer.
Wat gaat er stuk? Wat niet… de electromagneten gaan stuk, de tandwielen, de bediening, de relais, noem maar op. O ja, die spullen zijn écht héél moeilijk te vinden.
Het is NIET mogelijk om een cx met c-matic zomaar van een 5 bak te voorzien. De motor is namelijk ook aangepast voor het gebruik van de c-matic: er zit een andere krukas in en andere lagerschalen.
De c-matic bak is wat opbouw betreft eigenlijk geen automaat maar ook geen handbak. Het is écht een heel apart, eigen ontwerp. Je kunt een C-matic dan ook niet van bv 5 versnellingen voorzien.
Voor al het overige adviseer ik je eens goed gebruik te maken van de zoekfunctie van het forum. Er staat genoeg over de C-matic geschreven!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste