hallo,
Heb de olie van de bak vervangen, ik had ATF II voorhanden en lijkt me geschikt, nu kwam er een vloeistof (prut) uit de bak die een heel ander kleurtje (bruin) en geurtje had. Wellicht een teken dat deze echt aan vervanging toe was, maar vraag me toch af of de ATF II nu geschikt is. Betreft een V6 automaat uit ‘95.
Kan iemand dit bevestigen?
hoor het graag.
Bvd Pieter
Hé naamgenoot,
Dat die olie een naar kleurtje had is inderdaad een indicatie dat ie er te lang in heeft gezeten.
Zelf gebruik ik gewoon de ATX van de dealer, deze automaat schijnt gevoelig te zijn voor de oliekwaliteit die je’m geeft.
Hou er rekening mee dat je met verversen slechts een deel van de olie in de bak vervangt.
van de totale inhoud (7.5 liter) komt er maar een kleine drie liter uit met verversen.
De olie nomaals verversen naa 1000 km is dan ook geen overbodige luxe.
Achter het dekseltje onderin de bak zit een gaasfilter welke je uit kan wassen, haal dan wel een nieuwe set o-ringen zodat gefilterd en ongefilterd niet door elkaar kan stromen.
Groet, Piet












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Citroen schrijft voor elke 20.000 km de bakolie vervangen.
De kenner adviseert elke 10.000 km.
geadviseerde olie: TOTAL FLUIDE ATX
Totale inhoud: circa 7,5 liter
Inhoud na aftappen : 2 liter
Dus je ververst 5 liter…..
Olie dient licht rood te zijn, ieder ander kleur duid op veroudering.
Succes
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Nou 5 liter komt er echt niet uit hoor bij verversen! De 3 liter die Piet aangeeft die klopt wel.
Ik heb in de eerste helft van vorig jaar de olie 3x kort achter elkaar laten verversen. Nu laat ik bij iedere grote beurt weer die 3 liter doen. Zo blijft het behoorlijke kwaliteit wat in de bak zit.











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
3 liter is idd maximaal. Ik zou zeker het filter schoon maken en het magneetje in het dekseltje. En idd op korte termijn nog eens olie verversen.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Mijn V6.12 Exclusive heeft nu 313.xxx gelopen, en ik “vrees” de bak ook.
Ik moet toch niet meer beginnen aan bakolie verversen?
Je hoort weleens dat zo’n bak (die veel gelopen heeft, en waarschijnlijk óók op de meest recente olie die erin zit) het dan juist gaat begeven, met nieuwe olie.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Matthijs2006 schreef:Mijn V6.12 Exclusive heeft nu 313.xxx gelopen, en ik “vrees” de bak ook.
Ik moet toch niet meer beginnen aan bakolie verversen?
Je hoort weleens dat zo’n bak (die veel gelopen heeft, en waarschijnlijk óók op de meest recente olie die erin zit) het dan juist gaat begeven, met nieuwe olie.
Tja, die verhalen lees je idd ook op dit forum. Is het waar of zijn het gevalletjes “toeval”? Ik heb er iig voor gekozen om wel te verversen en dat pakt goed uit. Maar goed, ik zit nu pas op 2 ton en niet op 3+
Ik zou zeker als de olie bruin is en (verbrand) stinkt, zoals bij TS, gaan verversen. Maar het blijft zijn beslissing om het wel of niet te doen.
okay mannen, ik begrijp dat ik maar een klein deel heb vervangen.
bij mij is er hooguit 3 liter uit gekomen, dan ga ik op korte termijn dezelfde truc nog maar eens uithalen, maar dus beter met ATX van de dealer…? Filter heb ik schoon gemaakt, ringen heb ik niet vervangen, misschien ook nog wel een plan.
bedankt voor de tips!
mijn automaat heeft 325.000 km weg ....
in verband met vervangen van de motor is de automaat gedemonteerd geweest , nu is álle bakolie ververst , een liter of 8 , en de automaat schakelt beter als ooit