snelheidssensor van slag ?
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 12 januari 2009 03:00 PM

Van mijn xm t2 doet mijn snelheidswijzer wat vreemd…

rij ik bijvoorbeeld 120 dan is die stabiel. Geef ik dan vol gas dan knalt de meter ff naar de 200-240 en zakt dan weer naar de juiste snelheid. bij 140 en hoger is dat ook zo.

Ik vermoed dat de sensor dus een probleem heeft. Waar zit dat ding eigelijk ???

Profiel  
 
sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 12 januari 2009 06:43 PM
  [ # 1 ]

Boven op de versnellingsbak volgens mij. Bij mijn TDtje wel iig. Naast de koppelingskabel..

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 12 januari 2009 06:55 PM
  [ # 2 ]

Dat is je BDP sensor, je snelheidsensor zit vlakbij waar je bijrijderskant aandrijfas de versnellingsbak ingaat Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 12 januari 2009 06:57 PM
  [ # 3 ]

Bij een TD ook? Bij type 2’s zit die sensor toch op de bak?  Shocked Mij was verteld dat dat de snelheidssensor is..

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 12 januari 2009 07:05 PM
  [ # 4 ]

Zou ik d everschijnsellen die ik noemde aan de sensor kunnen wijten ? Ipv dat de klok zelf van slag is ?

Het lijtk bij volgas dan heel ff op een slippende koppeling die je dan terug ziet in je rpm teller…  Alsje begrijpt wat ik bedoel.

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 12 januari 2009 10:59 PM
  [ # 5 ]

Hoi Gomp,

De klok zal niet zo snel van slag raken, bij Citroville vertelden ze me dat ze zelden of nooit een kapotte kilometerteller tegenkomen.

maar kijk eens in dit linkje, wellicht en ik vermoed het wel is dit bij jouw ook het euvel  

even doorlezen tot aan bladzijde 6.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 12 januari 2009 11:28 PM
  [ # 6 ]

Mooi werk mark,

Is deze enkel voor een diravi?? Dat heb ik namelijk niet

ik kom bij dit uit…

2649 25

of

2649 20

das het wieltje met staaf. Dan moet uiteraard ook gelijk het wieltje waar dit ding ingrijpt meegenomen worden.

de een is 16 tands, de ander 18 tands. Er word op service troen overigens gesproken over een BE3 en een BE3r handbak.

Evenervanuitgaande dat op mijn 16v een BE3 bak zit want.

ik kan namelijk kiezen uit;

HANDGESCHAKELDE VERSNELLINGSBAK MG EN NIET-VARIABELE STUURBEKRACHTIGING

VERSN.B ME

VERSN.B BE3 OF VERSN.B BE3R


maar… waar zit dat ding exactement op mijn BE3 bak in vredesnaam? Is dat op een brug eenvoudig te breiken of moet dan de hele handel gedemonteerd worden als in uitlaat eraf enzo ???

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 12 januari 2009 11:43 PM
  [ # 7 ]
gompy58 schreef:

Mooi werk mark,
Is deze enkel voor een diravi?? Dat heb ik namelijk niet
ik kom bij dit uit…
2649 25 of 2649 20

das het wieltje met staaf. Dan moet uiteraard ook gelijk het wieltje waar dit ding ingrijpt meegenomen worden.

Om het direct goed te doen, mag ik dan ook nog gokken tussen 16 tands of 18 tands…. Citroen kennende zal dit random gebruikt zijn ?

Maar als ik het goed begrijp moet ik hier wel vlot mee zijn omdat anders mijn stuurbekrachting rare streken gaat uithalen… ?


Bij mij deed inderdaad de diravi raar, volledige bekrachtiging bij elke snelheid, super eng op hogere snelheid want de geringste stuur beweging was nagenoeg gelijk aan het direct de berm insturen.


Welk type er voor jouw auto geschikt is weet ik niet.

Bij de mijne was er een gat geslagen in het betreffende onderdeel, en door zand e.d. was er niet veel meer over van de tandwielen.

Even checken, als het goed is zit deze achter op de bak in nabijheid van de uitlaat, met het plaatje erbij moet je hem kunnen ontdekken.

succes.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 12 januari 2009 11:50 PM
  [ # 8 ]

ik kan alleen de onderdeelnumemrs van de tandwielen naar boven halen. Zijn er slechts 2 met een o ring. Dat zal de euro’s niet kosten hoop ik. De behuizing word niet met een onderdeelnummer vermeld…

Das lekker als die dus gaar is…

maar goed, hoppa, de brug op. Met een beetje mazzel is het uit te houden tot de xm sleutel dag.

Ik heb overigens geen rare dingen bij de bekrachtinbg gehad. Maar das ws omdat bij hogere snelheid de mijne alleen maar meer ging aangeven in die korte tijd.

Geeft overigens wel een accelaratie waar een v12 bij vervaagt hoor. Wink

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 15 januari 2009 06:20 PM
  [ # 9 ]

na , de hele handel is besteld, incl. o-ringen en de 4 mogelijke tandwielen waar ik er uiteraard maar 2 van nodig heb….

80 euro om af te tikken waarbij meer dan de helft voor het huis.

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 15 januari 2009 06:47 PM
  [ # 10 ]
gompy58 schreef:

Ik heb overigens geen rare dingen bij de bekrachtinbg gehad. Maar das ws omdat bij hogere snelheid de mijne alleen maar meer ging aangeven in die korte tijd.

Geeft overigens wel een accelaratie waar een v12 bij vervaagt hoor. Wink


Hehe, totdat ik naast je rijd….....Woeschhhhhhhh…. Laughing  Laughing

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7346
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 15 januari 2009 09:32 PM
  [ # 11 ]

Ik ga voor de 616070. (2 poot aansluiting) Wink had dezelfde klachten bij m’n 2.1TD van 96”. die 616024 is voor de diravi (3 poot aansluiting).

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 15 januari 2009 11:32 PM
  [ # 12 ]

oh, maar dat huisje is het probleem ook niet… ik heb idd de non diravi. 44 euro overigens incl. Dat ding hadden ze trouwens op de plank liggen… Shocked

Wat het gokje is zijn de tandwielen. Er zitten er twee in en die heb je alletwee in 16 of 18 tands versie. Setje kost zo’n 15 euro.

Maar ja, welke is het he… Ik heb puur op versie gekeken. een 16v serie 2 met een BE3 bak.

Er schijnt echter ook een BE3R versie te zijn. dat maakt dus het verschil. Geen chasis nummer bijde hand, geen idee wat het verschil tussen die 2 bakken is, dus tsja wat moet je dan he.

Overigens kon de dealer me niet zeggen of hij met een chasis nr wel een definitieve uitsluiting kon geven. Daarbij… het is frans en troens… zul je net zien dat het systeem 16 zegt en er een 18 tands in zit… 
Voor die 15 euro ga ik de gok niet nemen dus laat ze allemaal maar komen dan weet ik zeker dat ik door kan als de boel open ligt.

Ik zoek overigens nog steeds een plaatje dat aangeeft waar dat ding nu exact zit.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook