1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Startmotor vervangen en hitteschild aanpassen
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 12 januari 2009 03:36 PM

Zo, dat was me het weekendje wel;Vrijdag ochtend liet de DS me voor het eerst staan na bijna 3 jaar bezit. Eigenlijk de 2e keer, maar de eerste keer had ik zelf iets fout gedaan) De startmotor draaide al niet snel, maar met de kou trok de accu het na de vele pogingen ook niet meer. (Aan de accu lag het want dat is een Varta, type Asia) De startmotor maakte de afgelopen tijd ook steeds meer bijgeluiden….

Dus zaterdag de startmotor vervangen en daarbij de spruitstukdelen los gehad. Op zich hoeven deze delen niet los, maar bij mijn DS lekte een aansluiting op de vlampijp, deze bleek dus geen pakking te bevatten. Zonder afbrekende draadeindjes overigens, ook niet bij de vlampijp-aansluiting, dus dat was boffen. Ik heb ook de ander pakkingen vervangen. Als extra handicap liet ik de veerbol wel zitten want deze zat zonder de spruitstukken ook niet echt in de weg, zie foto’s. Het voorste draadeindje in de kop was al eens uitgeboord en getapt naar M10 dus de 17 dop paste niet om de M10 moer, was ff pielen dus.

Ik heb ook de ‘plastic’ kabel vervangen voor een ‘rubber’ soepele (las)kabel van 35mm2. Al met al een hele dag werk, maar alles zit weer netjes en dicht. Was wel koud maar met vinyl handschoenen werkte het nog best lekker.
Onderstaande foto’s geven een beeld van de startmotor vervanging en de hitteschild-aanpassingen voor de nieuwe Valeo 9-tands startmotor. Wat draait dat ding snel rond!


 
 
 
 
 

 
 
 
 

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 januari 2009 03:55 PM
  [ # 1 ]

Goed bezig!

Wat een verschil he? Zo’n nieuwe valeo!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 12 januari 2009 03:59 PM
  [ # 2 ]

Re: Startmotor vervangen en hitteschild aanpassen

Getver, rotklusje! Met dit weer sta je toch liever even op de schaats.

Maar kijk, dát is nou weer es leuk: ik heb zelf als een paar keer zo’n starter ingebouwd, en ook ik heb de aanpassing tbv het hitteschild moeten doen. Alleen heb ik steeds het draadeind op de startmotor verlengd om bij het hitteschild te komen. En dan zie je opeens dat het natuurlijk ook andersom kan. Geinig! Zo zie je maar weer: “iedereen denkt vanuit een andere hoek, maar ik denkt vooral vanuit m’n eigen”.

Effe zeuren: wel een beetje klein uitgevallen fotootjes, overigens.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 12 januari 2009 04:36 PM
  [ # 3 ]

Re: Startmotor vervangen en hitteschild aanpassen

nltecoko schreef:

Effe zeuren: wel een beetje klein uitgevallen fotootjes, overigens.

Heb ik ondertussen al wat aan gedaan…

Maar ik heb wel vrijdagavond en zondag geschaatst!

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
DSuper5 73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 12-04-2007

Gepost: 12 januari 2009 06:02 PM
  [ # 4 ]

ik heb een tijdje terug ook zo’n Valeo gemonteerd. Ik ben er toch niet zo van onder de indruk. Het gekke is namelijk dat hij bij een koude motor eerst heel langzaam draait, alsof de accu leeg is, en na een paar slagen plotseling wel op het door velen geroemde toerental draait.
het aantal slagen voordat dit gebeurt varieert nogal. Als de motor daarna eenmaal gelopen heeft is er niets aan de hand.

Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Ik heb de pluskabel vervangen voor een extra dikke, de accu en de dynamo met ingebouwde spanningsregelaar zijn nieuw.

Profiel  
 
patri
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 04-04-2005

Gepost: 12 januari 2009 07:02 PM
  [ # 5 ]

Ik heb bijna het zelfde probleem. Als mijn snoek een poos stil heeft gestaan.Dan wil soms het start relais niet trekken om te starten. Als ik de draad even recht streeks op plus pool doe. dan wil hij wel weer starten via het contactslot. En dan heb ik verder ook geen problemen meer.Ik heb het vermoeden dat het contact slot stuk is. Ik moet nog steeds een keer eerst even meten met de multimeter of er wel goed 12 volt op het contactslot draad komt van het startmor relais.Dit kan een indicatie zijn dat het contactslot stuk is.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2986
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 12 januari 2009 09:17 PM
  [ # 6 ]
patri schreef:

Ik heb bijna het zelfde probleem. Als mijn snoek een poos stil heeft gestaan.Dan wil soms het start relais niet trekken om te starten. Als ik de draad even recht streeks op plus pool doe. dan wil hij wel weer starten via het contactslot. En dan heb ik verder ook geen problemen meer.Ik heb het vermoeden dat het contact slot stuk is. Ik moet nog steeds een keer eerst even meten met de multimeter of er wel goed 12 volt op het contactslot draad komt van het startmor relais.Dit kan een indicatie zijn dat het contactslot stuk is.

Kan goed een hoge overgangsweerstand in het contactslot zijn. Ik zou er een relais tussen zetten, dan belast je het contactslot ook niet zo zwaar.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 januari 2009 11:47 AM
  [ # 7 ]

En ook de MIN kabel vervangen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DSuper5 73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 12-04-2007

Gepost: 13 januari 2009 11:49 AM
  [ # 8 ]

Ik zal inderdaad de minkabel ook eens vervangen, maar een relais er tussen zetten. kun je daar meer over vertellen?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 januari 2009 11:58 AM
  [ # 9 ]

Er zijn twee versies. De auto’s met relais aan de pluspool en de auto’s zonder.
De relais aan de accu gaan stuk, verouderen en willen dan niet aantrekken. Dit relais vervangen lost het probleem op.

Als er geen accu relais is kan je de stroom door het contactslot verminderen met een aftermarket relaistje die de stuur stroom naar je startmotor schakelt.
Dat relais neem je op in de draad met het rode stekkertje.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DSuper5 73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 12-04-2007

Gepost: 13 januari 2009 12:04 PM
  [ # 10 ]

Op mijn auto zit er geen startrelais op de accu en ga dus voor de rode draad vanaf het contactslot.  Gewoon draad doorknippen en relais er tussen zetten?

Zo’n relais is dat universeel en verkrijgbaar bij de automaterialenzaak? of moet ik op zoek naar een relais met bepaalde specificaties. Alvast bedankt voor de tips.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2986
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 13 januari 2009 07:56 PM
  [ # 11 ]
DSuper5 73 schreef:

Op mijn auto zit er geen startrelais op de accu en ga dus voor de rode draad vanaf het contactslot.  Gewoon draad doorknippen en relais er tussen zetten?

Zo’n relais is dat universeel en verkrijgbaar bij de automaterialenzaak? of moet ik op zoek naar een relais met bepaalde specificaties. Alvast bedankt voor de tips.

universeel relais

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
JoostDSuper5
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 07-05-2009

Gepost: 11 augustus 2009 10:23 PM
  [ # 12 ]

Ik ga even een oud topic hergebruiken aangezien ik een vraag heb over de werkwijze van de topic starter.

De startmotor van mijn dsuper5 heeft ook de geest gegeven en ik ben verwoed bezig geweest die eruit te krijgen, maar tot nu toe wil het niet lukken. Veerbol, luchtfilter en hitteschilden zijn er af (behalve die ene op de startmotor zelf) massagewicht (wat doen die trouwens?) is ook weg. Maar volgens mij ontkom ik er niet aan het uitlaatspruitstuk los te halen…

Dus zaterdag de startmotor vervangen en daarbij de spruitstukdelen los gehad. Op zich hoeven deze delen niet los, maar bij mijn DS lekte een aansluiting op de vlampijp,

Hoe zit het nu? Moeten ze wel of niet los?

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 11 augustus 2009 10:39 PM
  [ # 13 ]

Hoi Joost,

De uitlaat hoeft NIET los. Als je de spullen eraf hebt zoals jij dat aangeeft moet er gewoon af kunnen. Hij zit met 3 bouten vast, die vanaf de koppelingshuis-kant komen. (eentje onder de LHM pomp, die moet je uit de startmotor draaien en dan wat terugtrekken)

Als je deze 3 bouten los hebt kan de startmotor naar achteren geschoven worden. De bedrading kan je laten zitten (de dikke plus kabel wel losmaken overal waar ie vastzit langs de kop, en natuurlijk even de accupolen eraf(!))
Soms zit de startmotor wat klem omdat het hitteschild tegen de uitlaat rust, is op zich geen punt, gewoon de zaak naar achteren werken, en eruit halen.

Succes !
Martin (ook Enschede)

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 11 augustus 2009 10:41 PM
  [ # 14 ]

Oh ja, soms (origineel) zit de startmotor ook nog met twee aan het startmotorhuis vastgelaste beugeltjes aan het motorcarter gebout. (2 bouten)
Wellicht dat dit reden is dat hij niet los komt.

Profiel  
 
JoostDSuper5
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 07-05-2009

Gepost: 12 augustus 2009 12:19 AM
  [ # 15 ]

Bedankt voor je reactie Martin!

De motor is nog niet zover dat ik hem kon loswurmen, die ene bout onder de LHM pomp is beetje kapot gedraaid, dus daar ben ik mee aan het vechten op het moment. De klem op het motorblok zit er ook nog op, maar die had ik al gevonden Smile.

Ik had alleen mn twijfels, omdat ik het hitteschild wat op de startmotor zit al niet langs de uitlaat kreeg, maar een hele startmotor past dus wel?

Welke DS is van jou? Ik heb er al meerdere zien rijden in Enschede, een zwarte, een gelige pallas, een blauwe 2de neus en volgens mij nog wel meer.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook