nu we toch lekker bezig zijn;
mijn xm sinds een week pas weer op de weg, ik had hem gestald (ruim 3 jaar) ivm parkeervergunning probleem.
Heb alle hydraulische leidingen die naar achter gaan vervangen. had nog wat kleinere klusjes maar dit was wel de meest ingrijpende.
nu heb ik alleen het idee dat de auto achter een klein beetje doorhangt.
Veren doet ie verder prima en het olie niveau is op peil, heb het systeem ontlucht bij de pomp.
a, hoe kan ik checken/meten/zien of mijn xm recht genoeg staat.
b, heb ik de juiste stappen doorlopen mbt ontluchten ed
c, waar kan het aan liggen dat ie iets te laag staat aan de achterzijde.
ben benieuwd naar jullie reacties
gr pieter
ps. stil staan heeft hem niet goed gedaan, maar ben blij dat ik hem toen niet heb weggedaan.
Ik heb ergens thv de kriksteun achter een hoogte van 18 cm genomen. Voor staat die in verhouding een cm lager.
Dara ga ik overigens nog wel ff naar kijken als ik ook de messing bussen van de voorste HR ga vervangen.
niemand enig idee, zou het met de hoogte regelaar te maken kunnen hebben?
Pieter

Totaal aantal Berichten: 1185
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ontluchten is een kwestie van auto in de hoogste stand, motor laten draaien en de remmen ontluchten. Verder een keer of wat van de hoogste naar de laagste stand laten gaan.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
pieter v6 schreef:niemand enig idee, zou het met de hoogte regelaar te maken kunnen hebben?
Pieter
Ja, met de hoogteregelaars stel je de wagenhoogte af. Althans, met de klemmen die op de torsiestaven gemonteerd zijn.
ontluchten heb ik gedaan bij de pomp en de remmen, dus daar zou het dan niet aan kunnen liggen.
wat mij ook opvalt is dat het niveau niet meer reageert als ik de rem in trap, normaal zakt ie achter dan wat in, vlg mij omdat hij dan olie van de retour gebruikt (klopt dat). en bij loslaten vande rem zijn kont weer de lucht in gooit, merkte ik bv goed met inparkeren (is een automaat).....?

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
pieter v6 schreef:
wat mij ook opvalt is dat het niveau niet meer reageert als ik de rem in trap, normaal zakt ie achter dan wat in, vlg mij omdat hij dan olie van de retour gebruikt (klopt dat). en bij loslaten vande rem zijn kont weer de lucht in gooit, merkte ik bv goed met inparkeren (is een automaat).....?
Is dit in de N? Dan zou die gewoon op de goede hoogte moeten blijven bij rem intrappen en weer los. Wat wel gebeurt is dat bij stevig remmen, en daarna bij stilstand de rem los, de achterkant omhoog kan komen. En in de N de rem in trappen, de selecteur in D zetten, dan zakt de kont iets in.
Tenminste zo werkt het bij mij.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
dit is in de D of R, niet in de N, maar is het niet dat ie altijd de juiste hoogte blijft zoeken. Hij reageert nu helemaal niet. soms lijkt ie op de juiste hoogte te staan en dan weer niet….?

Totaal aantal Berichten: 3779
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
heb je al flink gegymnastiekt?
Mijn XM is afgelopen zaterdag in Hilversum door de dealer voor en achter op de specificatie hoogte gezet.
Ik kan je mededelen…. een genot van A1 kwaliteit
Voorvanaf de grond tot onderkant subframe 14 cm ( marge half omhoog half omlaag in cm.
Achter, 43,5. Gemeten vanaf de grond tot aan de silent blocs.
gompy58 schreef:Mijn XM is afgelopen zaterdag in Hilversum door de dealer voor en achter op de specificatie hoogte gezet.
Ik kan je mededelen…. een genot van A1 kwaliteit
![]()
Voorvanaf de grond tot onderkant subframe 14 cm ( marge half omhoog half omlaag in cm.
Achter, 43,5. Gemeten vanaf de grond tot aan de silent blocs.
Gompy,
Weet je hoe ze dit dan hebben gedaan?
gr pieter
Op een 4 koloms brug, draaiende motor, in rijstand.
Leg een pijp.buis.lat van links naar rechts. Mete het verschil op tussen boven kant van die lat en het vlak waar het wiel staat. ( brug heeft opstaand randje enzo….
Dan ga je schuiven en proberen met die klem van de HR die op de stabistang vast zit. Kost ff tijd want de xm moet er steeds op reageren.
Het meetpunt op de auto is het subframe. Ik geloof daar waar het subframe aan het chasis zit.
De achterkant idem maar daar is dus het meetpunt een silent block. Dat zijn die rubbers die links en rechts zitten.
Achter is in principe wat eenvoudiger dan voor.
Eventueel bel je ff met Beers en vraagt of hij een copie van de hoogte specs wil faxen/mailen. Er is een marge namelijk en geloof ook verschil tussen v6 en 16v. Type 1 en 2 verschil weet ik niet.
Feit is dat ik vanmorgen alweer ervan baalde dat ik was aangekomen…

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
gompy58 schreef:
Scheelt dat zoveel voor het veercomfort? Hoe veel zat jouw oude hoogte af van de goede?
Volg je hart, gebruik je hoofd.

Totaal aantal Berichten: 1260
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Ik heb wel een document waarin het geheel beschreven staat.
Geintresseerden moeten dan maar even hun mail adres pb´en.
(ik krijg nl nergens een pdf geupload)
Brian schreef:gompy58 schreef:
Scheelt dat zoveel voor het veercomfort? Hoe veel zat jouw oude hoogte af van de goede?
Veel blijkbaar. Het geheel stond achter te laag en voor te hoog.
Achter kwam de band net niet vrij van de kast. Nu wel.
Hoe dan ook, ik merk echt daadwerkelijk dat Ha2 nu lekker aan het werk is. Gisteren over de A1 met al die gaten momenteel. Geen moer van gevoelt.
okay, klink alllemaal interessant, denk dat mijn xm daar ook aan toe is.
gr pieter