motorpech
Sander203
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 16 januari 2009 09:17 PM

hallootje

Even op zoek naar wat advies: mijn 1996 XM heeft een verrotte motor die er hoognodig uit moet voor een fijne verse tuf. Een 2.0 16v wel te verstaan.

Motorcode RFV, ofwel de XU10J4R is ook gebruikt in Peugeot 306 en 406.

Betekent dat elke 406 2.0 16v motor in een XM te sleutelen is, of zijn er toch cruciale verschillen?
Je hebt bijvoorbeed ook 406 2.0 16v met turbo; lijkt me toch wel anders.

Of een andere (goedkopere) oplossing: een XU10 motor uit een 93er 605? Da’s een motor met andere emissiewaaren en zonder KAT, maar ziet een keurmeester dat? Kan er eentje begaan met maar 67.000 km.

Wie heeft wat ervaring of relevante kennis?

Sander

Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 16 januari 2009 09:28 PM
  [ # 1 ]

enige advies dat ik zou geven is dat een blok koopt dat je zelf uit de auto kunt/moet halen.

Dan kun je proefdraaien en je hebt alles wat er origineel bijhoort gelijk bij. Dan trek je de beste spullen eraf en klaar.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 16 januari 2009 09:36 PM
  [ # 2 ]

De 2.0 16V die in een Peugeot 206/306/406/607 enz. liggen passen.
Hooguit wat sensors wisselen en andere kleinigheden.

Of de gewone 2.0 8V past weet ik niet , zal wel meer aangepast moeten worden , denk aan motorsteunen , uitlaat enz.

En wat al gezegd is , koop er 1 die nog in een schade/sloop auto zit die je kan horen lopen.
Heb al eens een motor gekocht die perfect was met weinig km. volgens koper ,wat dus niet zo was Twisted Evil
Doe je alles voor niets , zonde van je tijd en geld.

En neem gelijk met de motor wissel zoveel mogelijk mee , zoals nieuwe koppeling , distributie+spanner , waterpomp enz. Alles waar je later moeilijk bij kan.

Profiel  
 
Sander203
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 16 januari 2009 10:01 PM
  [ # 3 ]

Mnja, met name Xantia’s koop je voor een appel en een ei. Dat is wellicht nog de meest voor de hand liggende donor. Een rijdende auto kopen voor 750 euro en nog voor 300 euro spullen verder-verkopen, zoiets.

De- en montage is geen probleem, wel veel werk maar best leuk als er geen tijdsdruk achter zit.

Ga nog even verder kijken hoeveel varianten er zijn en of de turbo-versie ook kan.
Ik houd me aanbevolen voor raad!

Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 januari 2009 10:10 PM
  [ # 4 ]

Turbo: Een 16v turbo van een 406 zou ‘k niet doen….

Je kan het beste, simpelste, gewoon een andere 2.0i 16v motor kopen en die in jouw xm hangen. Die blokken zijn wel te vinden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 16 januari 2009 10:18 PM
  [ # 5 ]

idd, als je het blok heb horen lopen eruit halen, dan toch ff alle zaken vervangen. Blok helemnaal mooi schoon maken etc.

Overigens zijn er ook die stellen dat het verstandig is omn toch de kop te lichten voor controle en vervanging van de koppakking. Carter er ff af, mooi schoon maken etc. Als je het blok aan zo’n steun hebt zoitten kun je echt overal perfect en makkelijk bij.

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 17 januari 2009 03:15 AM
  [ # 6 ]

(Turbo) 16V van een 406 zou je eerst kijk en vergelijk moeten doen. Ik heb laatst bij de garage onder kap gedoken bij zo’n wagen weet alleen niet meer of het een turbo was.

De bak was iedergeval aan gort Echter was het de garage en mij opgevallen dat er aan de voorkant een soort uitstulpsel was aan bak en motor kant een soort extra versteviging.

Het was iedergeval niet mogelijk om een willekeurige bak van een 2.0 16V erop te plakken.

In zo’n geval zou je de bak dus ook over moeten zetten en ik weet niet hoever dat plug and pray is

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Sander203
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 17 januari 2009 10:57 AM
  [ # 7 ]

nee, turbo lijkt me ook geen goed plan, het moet maar een gewoon atmosferisch motortje zijn.
Ik ga vandaag even kijken bij een 605 met erg weinig km’s. Is alleen wel een 8-klepper.

Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 januari 2009 11:59 AM
  [ # 8 ]
Sander203 schreef:

nee, turbo lijkt me ook geen goed plan, het moet maar een gewoon atmosferisch motortje zijn.
Ik ga vandaag even kijken bij een 605 met erg weinig km’s. Is alleen wel een 8-klepper.

Dat zou ik nou echt niet gaan doen….

de 8 klepper heeft andere draadbundels, een ander HD-leidingwerk, andere waterslangen enz enz.

Daarbij haalt de 8 klepper de emissiewaarden NIET die voor jouw bouwjaar gelden, wat bij de apk met 4-gas test problemen kan opleveren.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Sander203
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 17 januari 2009 01:52 PM
  [ # 9 ]

Die 605 wordt inderdaad niets.

Denk dat ik er uit ben. Kan een 406 motor XU10J4R begaan met 76.000 km.
Volgende week de knoop maar doorhakken en twee dagen sleutelen plannen (hopelijk gaat de temperatuur wat omhoog, ‘t is nog bok-koud in de schuur…)

Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 17 januari 2009 05:10 PM
  [ # 10 ]

En als je met peugeot motoren wil werken,moet je wel letten dat je alles recupereert en aanpast voor de HD-pomp,want die zit er bij een peug niet op. Wink

Profiel  
 
Sander203
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 17 januari 2009 07:01 PM
  [ # 11 ]

klopt, maar dat lijkt me niet zo’n groot probleem. Ik zie meer op tegen kabels, stekkere en sensoren die niet overeenkomen.
Maar dat komt allemaal wel goed.

Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 januari 2009 07:03 PM
  [ # 12 ]

Sander,

Om dit soort problemen te voorkomen zou ik het simpel houden:

Neem het kale peugeotblok, en zet alles van je xm op dit blok over. Dus: complete injectiebende, sensors, dynamo, noem maar op.

Op deze manier heb je ook alle sensoren die bij jouw ECU horen en kun je dus niet mis gaan en storingen genereren!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Sander203
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 17 januari 2009 08:55 PM
  [ # 13 ]

yep, dat is zo ongeveer het scenario.

Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook