Als ik na een nacht stilstand de XM start en wacht tot het stop lampje uit is en ga rijden heb ik heel even geen remmen??, dit is maar heel even en dan werkt alles weer perfect. Dit is nu al enkele dagen het geval, starten na nacht stilstaan geen rem, daarna heel de dag perfect, gewoon meermalen per dag na het starten niets aan de hand, alleen de volgende ochtend even goed opletten, want geheid weer even geen rem. Mijn vrouw heeft zodoende al in de heg van de buren gereden.
Weet iemand wat dit kan zijn, en evt een oplossing??
gr, Toon.

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
hydrauliekolie nog op niveau?
geen kleine lekkages?
dat stop lampje zou je eigenlijk alleen ter controle moeten zien als de auto op contact staat en de motor niet draait, direct na het starten moet die lamp uit zijn.
En is de olie al eens vervangen? kan zijn dat ie erg vuil is inmiddels, dat samen met de koude van de afgelopen tijd kan er voor zorgen dat het hydraulisch systeem moeilijk op gang komt.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Wacht je wel met rijden tot de auto helemaal omhoog is? En inderdaad, wanneer is de LHM voor het laatst ververst en hoe is de staat van onderhoud van het veersysteem?

Totaal aantal Berichten: 2155
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik herken dit ook wel.
Vooral tijdens de afgelopen koude periode piepte hij soms en gaf een melding over de hydraulische druk.
Ook deed de rem het pas na enkele tellen.

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Mechuccio schreef:dat stop lampje zou je eigenlijk alleen ter controle moeten zien als de auto op contact staat en de motor niet draait, direct na het starten moet die lamp uit zijn.
Bij mij blijft het stop lampje wel een paar seconden branden na the starten, maar als het uit gaat heb ik wel meteen rem.
Je hebt wel genoeg druk in het systeem (want het lampje gaat uit), maar nog niet bij de remmen. Idd vervuiling of een drukverdeler die niet goed werkt of traag reageert?

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Mijn ervaring is dat het stop lampje al wel uit kan zijn en dat je toch nog net niet genoeg druk kan hebben. Of je hebt wel druk, maar is de opbrengst van de pomp niet genoeg om alle gebruikers te kunnen blijven bedienen.
Wat voor pomp heb je? De oude of de nieuwe 6+2 pomp? (Van wanneer is de XM?)
Volg je hart, gebruik je hoofd.
De XM is uit 1997 een break met een H5 vc helaas. Ik heb nu al weer twee dagen geen last van het even geen rem hebben??
Voorvering is m.i te hard en heb de auto pas net, weet niet of lhm al eens vervangen cq systeem gereinigd is? Het lhm niveau is goed, heb al wel een kwart liter moeten bijvullen in ca 6 weken.

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Je hebt dan denk ik een 6+2 pomp. Dit houdt in dat de pomp een gescheiden opbrengst geeft voor stuurbekrachtiging enerzijds en remmen/vering anderzijds. Is de stuurbekrachtiging wel helemaal goed?
Een 1/4 liter in 6 weken is veel te veel. Je moet dan wel ergens een lekkagetje hebben. Als de stuurbekrachtiging wel helemaal goed is, dan heb je denk ik een lekkage in het remmen/vering circuit. Maar waar? Gecombineerd met weinig druk kan ik me voorstellen dat het aan de pomp ligt, maar ik heb zelf geen ervaring met die 6+2 pomp. Misschien dat iemand anders je verder kan helpen?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Volgens mij geldt bij XM’s onderhand hetzelfde als bij BXen: als je er net een gekocht hebt, moet je ervan uitgaan dat ie onderhoudsachterstand heeft. Begin du maar eens met veerbollen vervangen en LHM verversen…
Veerbollen kunnen neem ik aan eerst getest worden alvorens te vervangen?
LHM verversen, dat is zelf te doen? Ik zal eens wat topics gaan lezen die daarover gaan.

Totaal aantal Berichten: 644
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Ik heb het ook gehad in mijn xm, niet handig. Nadat de voorraadbol vervangen was is het niet meer voorgekomen.
Iig iets met druk in je systeem die niet voldoende is.