Ik ben bezig om van mn 2.1TD uit ‘97 (Lucas EPIC) de pomp en d-riem te vervangen. Nu erger ik me altijd onwijs aan de zut die de EGR mn inlaat in braakt.
Hoe kan ik dit eenvoudig doch duurzaam verhelpen? Ik las wel eens een 2euro munt in de EGR buis, maar zou de vacuumslang van de EGR klep afdoppen niet voldoende zijn?
In hoeverre beinvloed dit het rijgedrag danwel danwel de ecu? Kan dit straffeloos?
Ouwe mopperkont

Totaal aantal Berichten: 1902
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
(wat is een EGR?) sorry ik ben nogal blond in autotechniekland…
Uitlaatgasrecirculatie, een deel van de uitlaatgassen worden als inlaatlucht gebruikt om de uitlaatgassen nog wat schoner te krijgen.

Totaal aantal Berichten: 342
- XM 2.0 16v op LPG G3
Volgens mij heb je er geen last van als je de egr klep vast zet, schijnen dealers soms ook wel te doen om van bepaalde kwaaltjes af te zijn..?
Kreeg net al via het 205 forum de tip om gewoon de vacuum slang eraf te trekken. Denk dati k dat maar doe
Het simpelste van allemaal. Kan ik misschien zelfs de vacuumpomp er nog vanaf halen om de verliezen een beetje te beperken
Ouwe mopperkont

Totaal aantal Berichten: 1185
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
idd gewoon vacuüm slangetje eraf. Heb ik ook gedaan, werkt perfect. Vacuüm pomp kan er ook nog af, blindplaatje erop en klaar. Ik gebruik de pomp nog voor mijn cruise controle. (later ingebouwd, niet origineel)
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Maar wat voor effect heeft dat dan? meer pk’s? of alleen maar meer uitstoot?

Het effect is dat je lucht inlaat niet dicht koekt. Daardoor loopt de motor beter, zuiniger en schoner…
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Ah ok, dus dat voor mij ook een idee. Zeker om door de roetmeting te komen

een erg klep staat alleen open bij deellast. Rij je plankgas, of bij een roet meting, dan maakt het dus geen verschil.

Duidelijk.
Misschien een hele stomme vraag hoor, maar als de EGR juist toegepast is vanwege met name milieuoverwegingen, hoe kan het afsluiten dan helpen bij de APK.
Of is het het één of het ander, of roet of minder CO2?
Zweven of sideways…..... that’s the question
Laat maar, vroeg voordat ik las, wikipedia heeft al geholpen!
Zweven of sideways…..... that’s the question
een heel sterk verhaal:
mijn vader heeft een mazda 6 ( ja ja ik weet t vloeken in de kerk) met 300.000 km gereden vanaf 0 in 4 jr tijd.
deze begon vreemde dingen te vertonen, bokken, in houden, tot totaal geen vermogen meer,
een bekende mazda garage in Hoogeveen adviseerde 4 nieuwe verstuivers a 2400 euro. daarna na een verstuiver- revisie bedrijf gereden die het zelfde adviseerde (het zal ook niet natuurlijk ) overbuurman van mijn ouders is monteur en die zou de verstuivers er uit halen en naar revisie bedrijf brengen wat neer zou komen op zon 1200 euro. mijn vader blij met 1200 eur winst.
Volgende dag staat de mazda weer terug op de stek bij mijn ouders! mijn vader verbaast over het hoge tempo van zijn overbuurman. gaat er heen met 1200 eur onder de arm…. en komt daar ook weer mee terug!
de buurman heeft alleen de egr afgedicht en alle problemen verholpen. auto rijdt als van ouds en is van 6.2 liter op 100 km naar 5.3 km 100 km gegaan.
meest extreme vind ik dit: gevonden al een tijd terug op amt en zo bijzonder dat ik hem heb opgeslagen in mijn favorieten:
http://amtgarageforum.nl/forums/Thread/102066.aspx (even doorlezen tot eind)
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
Ik vind EGR ook een pleisterplak methode om iets te bereiken ipv een goede oplossing bij de bron.
Je zoek een manier om je motor schonere uitlaatgas te geven. Wat doe je? Je stopt het nog een keer in de motor waarvoor DIE lucht wel nog een keer verband wordt, maar mijn inziens je algehele verbranding weer minder efficient wordt. Had dan liever de efficientie van de motor opgekrikt voor een mooiere verbranding.
Zoals ik als zei ligt mn spruitstuk er weer af en de koek en bagger dat erin zit wil ik echt niet meer in mn motor hebben Ik ga tevens een catchtank monteren om alle carterdampen af te vangen.
Ouwe mopperkont
Nou, inderdaad een rare constructie, dat EGR-verhaal. Je gaat toch ook niet met een plastic zak aan je mond rondlopen om het milieu te sparen?
Beter motor efficiënter maken inderdaad, maar ja… dan gaat-ie geen 6 ton meer mee natuurlijk…
Ontopic: Matthijs, betekent dat dan wel dat je jaarlijks weer die vacuümslang aan moet sluiten?
Groetjes Erik!