Hiep hiep hoera
, ik behoor sinds een paar dagen weer tot het zwevend genootschap, de dame waar ik al eerder van vroeg of iemand haar kende is in mijn bezit!
Na een paar dagen genoten te hebben van het genot van een XM boven het gestuiter in een BMW (ja, stom, ik weet ‘t, zal ‘t nooit meer doen) begin ik wat puntjes te ontdekken, maar dat is wel logisch gezien de hoge km stand van deze dame.
Wat me meteen opviel is dat ze erg reageerd op acceleratie en gaslos, met name in een bocht, nou kom ik uit een achterwielaandrijver en heb even een paar dagen gewacht of het zou gaan wennen, maar de beweging is te hevig om normaal te vinden.
Als ik gas geef dan wil ze naar links en bij gaslos duikt ze weer terug, op een rechte weg is het allemaal niet zo’n probleem, maar in een lange bocht moet je wel even opletten. Bij constante snelheid spoort ze prima en bij remmen blijft ze ook stabiel.
Ik twijfel tussen fuseekogels of motorsteunen, de motor kantelt namelijk wel erg snel naar achteren als je met de hand gas geeft.
Of zou de assteun de boosdoener kunnen zijn? Iemand bekend met dit probleem?
En ik heb het idee dat mn koelfans niet aanslaan, na een lange rit nog een poosje staan gymen voor de deur (meteen rondje bollen en spoelolie bij Chyparse laten doen natuurlijk) en de temp liep op mijn meter tot boven de 90 graden op en durfde ik niet hoger op te laten lopen, maar geen koelfans.
Bij mijn vorige dame kwamen ze rond de 90 al in, ruim voor de waarde die mijn temp meter nu aangaf, en ook al scheelt het een paar jaar de specs qua motorisering zijn volgens mij redelijk gelijk, dus had de fans al eerder verwacht.
Wie weet bij welke temp de fans in horen te slan en hoe te checken (zonder de motor te warm te laten worden ) of alles naar behoren z’n werk doet?
Nou, heel verhaal, en dan nog zonder foto’s ook, maar ga dit weekend eerst de dame ff goed wassen en dan mag ze op de foto, die houden jullie nog tegoed.
Zweven of sideways…..... that’s the question





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gefeli dan maar!
Het duikgedrag en vrij bewegend motorblok duiden op versleten motorsteunen inderdaad; door het kantelen wordt er gewicht verlegd en dat merk je in een bocht…
Koelvan’s: meer dan eens geven slechte contacten de meest veemde storingen.
Wees er zeker van dat de stekkers op de koelwatertemperatuurschakelaar (3 x woordwaarde) in je radiateur ook daadwerkelijk stroom doorgeven.
Als de motor weer eens zo warm wordt, speel dan eens met de bekabeling op deze schakelaar: slaan je van’s ineens aan dan weet je genoeg.
Succes!
‘Spirit of avant-garde’




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
en anders het relais onder het dashboardkastje. Is ook een bekende boosdoener.











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
ff 90 graden lijkt mij geen probleem. Op een vsx zit geen voeler in de radiateur. Die zit op je thermostaathuis. (al zit die thermostaat er dan zelf weer niet in….) Maar die sensor kan natuurlijk ook kapot. Maar met 100 graden gaat je blok echt niet kapot, de mijne gaat daar in de zomer vaak overheen. Ook zitter er achter je linker koplamp een paar relais van je ventilatoren. Die goed schoonmaken / vervangen kan nooit kwaad.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Ik vergiste me geloof ik nogal met het relais… het zijn idd die bij de koplamp.. ops:














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Pascal schreef:
Het duikgedrag en vrij bewegend motorblok duiden op versleten motorsteunen inderdaad; door het kantelen wordt er gewicht verlegd en dat merk je in een bocht…
Ik denk dat je ook even héél erg goed naar de rubbers van de draagarmen van de voorwielophanging moet gaan kijken. Gare draagarmen geven dit soort klachten vaker dan gare motersteunen..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zal de dame van de week even op de brug zetten bij een DHZ garage, misschien dat dat iets opleverd. De rubbers van de draagarmen, zijn dat de zgn silent blocks?
Voor wat betreft de koelfans, ik weet van mn vorige dame dat er achter de linkerkoplamp een rij relais hoort te zitten, die heb ik nu echter nog niet gevonden. Het is qua bedrading achter de koplamp een zooitje, twee 40A zekeringen steken in iets wat ooit een zekeringhouder is geweest en daarboven zweeft een 30A zekering tussen een draad die rechtstreeks op de accu is aangesloten (noaja, aangesloten…. aangefrot is een beter woord), maar wat die aanstuurt moet ik nog uitzoeken.
Zal daar eerst de boel maar ‘s een beetje beter in orde maken. Laat electra nou echt mijn hobby zijn….........
Zweven of sideways…..... that’s the question























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Trek anders even de stekker van het thermocontact op de radiator,en leg een brugje tussen de 2 of 3 ansluitingen,als ze dan draaien moet je niet verder zoeken.
Nou, weer wat wijzer geworden.
Ben gisteren naar Borculo gereden om een paar velgen op te halen die ik via mp gekocht had van Dibert van Citroville (kwam ik later achter, dacht een particulier).
Hij was zo vriendelijk om de velgen erop te zetten, had net een brug vrij gelukkig, en hij en collega (naam is me ff ontschoten, sorry) hebben mijn dame uitvoerig bevoeld aan de voorzijde en eigenlijk viel het allemaal wel mee. Rechts lijkt al het rubber wel verdwenen te zijn van de draagarm, maar verder valt het mee, lagers en fusee’s was geen speling op te ontdekken.
Zal dus de arm moeten vervangen maar das wel te overzien, wordt vervolgd…..
Enneh…. oh wat is ze nou mooi met die 17” MOMO’s
Zweven of sideways…..... that’s the question
Ronker schreef:Zal dus de arm moeten vervangen maar das wel te overzien, wordt vervolgd…..
Is de draagarm zelf aan gruzelementen? Rubbers kun je bij de dealer los bestellen, zo’n 26 euro voor een setje dacht ik, en als je een bankschroef/pers en een flinke hamer met bijpassende schroevedraaier oid tot je beschikking hebt kun je zelf de rubbers vervangen.
Groetjes Erik!























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Ronker schreef:Enneh…. oh wat is ze nou mooi met die 17” MOMO’s
Psssssst…........................foto’s??
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “




Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
eXpelliarMus schreef:Ronker schreef:...
Psssssst…........................foto’s??
eXpelliarMus schreef:
Ronker schreef:
...
Psssssst…........................foto’s??
Hahaha, weet ‘t, was ook al wat verwarring over mijn avatar pic, ga straks ff de dame onder de douche zetten en even wat foto’s maken, ‘t ziet er naar uit dat het voorlopig even droog blijft.
Dus pics…. vanavond!
Zweven of sideways…..... that’s the question























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Ronker schreef:Dus pics…. vanavond!
MOOI ‘kan niet wachten ‘kan niet wachten ‘kan niet wachten ‘kan niet wachten
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “