Mijn oude xm 400.000km draait bij stationair niet licht (bijv. wachten bij stoplicht). Lijkt wel een diesel. Zit een beetje te schudden. Wel regelmatig. Heeft dit met ouderdom te maken.
Mijn apk-keuringsmeester moest er een beetje om lachen en zei dat ik me er geen zorgen over moet maken. Wie herkent dit probleem?
a. de maas
Wederom, wat voor blok ligt erin?
Ouwe mopperkont

Totaal aantal Berichten: 1185
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik zou eens compressie meten, bij een redelijk groot verschil krijg je dit. Ontsteking wel in orde?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ik kreeg dit in een pm:
Beste Matthijs.
Welk motorblok?
Mijn Xm heeft benzine motor: 2.0I 16 V break. Handgeschakeld. 4 cilinder
rijdt op gas: G3
a. de maas
Ik zou je stappenmotor eens loshalen en schoonmaken ,zeker gasblokken zijn hier gevoeliger voor. ALs ie zo loopt te bokken, hoeveel toeren draait hij dan nog?
Wanneer zijn de bougies + kabels voor het laatst vervangen ? En beurtjes enzo?
Persoonlijk zou ik een advies als “geen zorgen maken” bij een motor die niet loopt zoals het ooit gemaakt is niet zo geweldig vinden.
Ouwe mopperkont
Ik help mijn vader een beetje met zijn XM.
Wat is een stappen motor, wat doet die, waar zit die en hoe maak je die schoon?
Bougie kabels zie ik niet zitten, ik heb het gevoel dat de bobines direct op de bougies zitten, klopt dat?
Wat moet de compressie zijn, weet iemand dat ik kan het niet vinden in het boekje?
Startrelais die werd ook genoemd als oorzaak van het probleem van helemaal niets meer doen. Is een XM startmotor niet meer hetzelfde principe als een DS startmotor met een gecombineerde bendix en relais direct op de stratmotor?
Ontsteking afstellen moet dat nog bij een electronische ontsteking, ik zou denken dat er niet veel kan verlopen.
alvast dank voor alle tips

Totaal aantal Berichten: 841
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Ligt compleet aan het type, heb je het ook na een eind rijden? Bij de twee liter blokken zijn “kantelende zuigers” vaak de oorzaak hiervan. Niet ernstig, maar het klinkt net als een diesel, dus klinkt nogal “knorrig”
Ik heb het zelf ook al een paar jaar
See, buy, fly C5 V6