Kachel doet niets meer
Ronker
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139

Gepost: 06 februari 2009 07:58 PM

Heerlijke auto’s toch, de XM!

Omdat mijn linkerdisplay het niet meer deed is mn dash losgeweest, probleem soort van gefikst, alles weer leesbaar.

Wat schetst mijn verbazing, de kachel doet niks meer, blower draait niet en temperatuurregeling lijkt me van slag, en de lucht die binnenkomt met de rijwind is bloedheet.
ik dacht in eerste instantie dat ik misschien een stekker niet goed vast had gezet, dus de boel weer opengeschroefd, maar niks mocht baten.
Wat is dat trouwens een kl#tewerk om de kabels van de kachelunit los te halen, maar dat terzijde Grrrr

Heb alles losgehad, printplaat niets aan te zien, stekkers weer goed vastgedrukt, nouja, alles wat ik zo kon checken, zo’n beetje alle zekeringen nagekeken, ik snap er echt helemaal niets meer van.

Als ik nou iets had gedaan met die unit, maar ik heb hem alleen maar afgekoppeld om het dash weg te halen, wel zijn zo’n beetje alle stekkers losgeweest, maar alles werkt verder normaal.
Het is net of er geen aansturing meer is, maar ik weet niet meer waar te zoeken, iemand enig idee?
Ik heb trouwens geen airco, alleen climacontrol, en alles werkte prima voordat ik begon.

Zweven of sideways…..... that’s the question

Profiel  

Ronker
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 06 februari 2009 08:19 PM
  [ # 1 ]

Ff voor de zekerheid, blower doet het normaal gesproken toch ook als de auto alleen op contact staat? Motor hoeft toch niet te draaien of zit ik de hele middag van alles te proberen zonder dat er aansturing is.

Heb namelijk niet telkens de motor gestart, alleen contact ingeschakeld, en zou me niks verbazen als het bij onze geliefde dames het weer net anders is geregeld als bij een andere auto.

Profiel  

sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 342

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 06 februari 2009 09:19 PM
  [ # 2 ]

Bij mij werkt de blower enkel wanneer de motor draait..! Had op een gegeven moment wel een raar euvel, wanneer ik de dimlichten met verstralers aanzette, dan ging zowel de veercomputer aan en ook de blower voor de kachel begon te werken! (kwam ik achter toen ik verstralers aan had, blower redelijk hard en de vering op sport. Zodra ik de motor afzette ging de blower verder met blazen en bleef het sportlampje branden..  Confused) Maar ik zette laatst verschijners aan en toen was het klik klik klik en was alles weer normaal..  Laughing Franse elektronica!  Maar mijn blower werkt dus alleen met draaiende motor Wink

Profiel  

Ronker
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 06 februari 2009 09:52 PM
  [ # 3 ]

Hahaha, geweldige auto’s he!
‘T is dat er gewoon niks lekkerder rijd, maar anders…............, nee, toch niet!  lovecitro
Dit is voor het eerst dat ik weer een auto ga zoeken waar ik al eerder eigenaar van was, besmet met het virus dus.

Maareh, sjorsh, wel handige info, morgen nog maar een keer alles checken met draaiende motor, thanks!

Profiel  

Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 06 februari 2009 11:50 PM
  [ # 4 ]

Rechtsonder naast je stuur zit een servomotor die de luchtklep bedient, kachel of buitenlucht, of een mix daarvan, check ook die stekker.

Hier vind hoe het e.e.a. zit.

Volg XM, technical data, heating system.

Succes.

Profiel  

sjorsh
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 342

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 07 februari 2009 02:52 PM
  [ # 5 ]
Ronker schreef:

...

Maareh, sjorsh, wel handige info, morgen nog maar een keer alles checken met draaiende motor, thanks!

Ik heb overigens geen automatische klimaatregeling, gewoon handbediend, wel met airco. Maar denk dat het beide keren hetzelfde is, dus zowel automatisch als met de draaiknoppen, dat de blower pas werkt met draaiende motor!

Profiel  

Ronker
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 07 februari 2009 03:30 PM
  [ # 6 ]

Hehe, het blaast weer en temp regeling werkt ook weer.

Werkt inderdaad alleen met draaiende motor, dus thanks Sjorsh! Maar waar het nou aan lag, geen idee huh .
Heb eerst vol verwachting de dame gestart, blower op vol….....en toen niks dus, grrrrrr! Had alle zekeringen al gecheckt, dat kon het dus niet zijn, dan alle relais nog maar een keer bekijken, en waarschijnlijk heeft het toch ergens in een relais gezeten want daarna werkte alles weer.

Aan de ene kant ben ik blij dat alles weer werkt, maar ik zou zo graag een keer er achter willen komen waar de storing vandaan komt, en niet dat iets het maar weer vanzelf gaat doen.
Dat heb ik nu al zo vaak meegemaakt, van asbaklampjes tot ABS, zelfherstellend vermogen van onze dames is echt enorm.

Profiel  

eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1902

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 07 februari 2009 06:04 PM
  [ # 7 ]

Onder het dashboardkastje zit geloof ik het relais van de blower. is een langwerpig kastje met bitron erop. Dat zou het zomaar kunnen zijn .

Profiel  

Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4695

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 07 februari 2009 07:51 PM
  [ # 8 ]
eXaMple schreef:

Onder het dashboardkastje zit geloof ik het relais van de blower. is een langwerpig kastje met bitron erop. Dat zou het zomaar kunnen zijn .

De bitron module stuurt de fans voor de radiator aan en niet de blower.
Dus naargelang de airco draait via de sensor op de droger/filter of ook gestuurd via de temperatuur sensor op het motorblok,gaan de radiatorfan’s sneller of trager draaien. Wink

Profiel  

eXaMple
> 1900 berichten

Gepost: 07 februari 2009 07:52 PM
  [ # 9 ]

Ah!
Mijn excuses Surprisedops:
Kwestie van klok gehoord maar niet weten waar de klepel hangt….

Profiel  

Ronker
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 07 februari 2009 09:09 PM
  [ # 10 ]

@eXaMple (hoe kom je aan die naam trouwens), je denkt in ieder geval mee, da’s ook wat waard hahaha.

Maar ik denk dat het aan één van de relais ligt achter de koplamp, ‘t is daar echt een zooitje en ik heb daar flink lopen rommelen, wat bedrading opnieuw bevestigd enzo, en toen deed alles het weer.

Profiel  

eXaMple
> 1900 berichten

Gepost: 07 februari 2009 09:16 PM
  [ # 11 ]

Ach de naam is gekomen door de x en de m die erin voorkomen…
En jij slaapt graag? Wink

Profiel  

Ronker
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 07 februari 2009 10:37 PM
  [ # 12 ]

Hahahaha, neehoor, zijn de eerste drie en de laatste drie letters van mijn naam.

Enneh, ja ok, slapen doe ik ook graag, vooral uit.  sleep

Profiel  

Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 07 februari 2009 11:00 PM
  [ # 13 ]
Ronker schreef:

Hahahaha, neehoor, zijn de eerste drie en de laatste drie letters van mijn naam.

Enneh, ja ok, slapen doe ik ook graag, vooral uit.  sleep

Had dus maar zo knorr kunnen zijn Laughing  Laughing  Laughing

Profiel  

eXaMple
> 1900 berichten

Gepost: 07 februari 2009 11:11 PM
  [ # 14 ]

Laughing  gooi

Profiel