Goed, korte update van mijn kant weer. (Zie http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=193790 voor meer info )
Nog steeds last van af en toe uitvallende motor. Als de auto aan de Lexia wordt gehangen nadat hij uitgevallen is, krijg ik steevast een storing over de Gaskleppotentiemeter.
Nou schijnen er 2 soorten gaskleppotentiemeters te zijn, heeft iemand hier meer informatie over? Kan het uitmaken welke je in je auto hebt zitten (in combinatie met ECU/pomp/etc?)
Mocht vervangen van de gaspotentiemeter ook geen soelaas bieden, dan zit ik als laatste optie er nog aan te denken om de Lucas-pomp te vervangen door een Bosch/Roto Diesel mechanische pomp. Iemand daar ervaringen mee, of heeft iemand meer informatie daarover op internet gevonden?
Aan de bak van je accu, hangt links een kabelzooi. (en ook je airofilter als je die hebt). je ziet bovenop die kabelzooi een soort stekker verbinding.
Als je nou je accu eruit haalt, dan kan je 2 * maatje 13 boutje loshalen aan de bovenkant van je accu bak, en 1 die verstopt zit in je accubak zelf (ook in de linker zijwand). Dan valt dat stekkerding met zn stalen plaat los. Als je deze dan omkeert zie vanzelf je sensor zitten; je gaskabel komt hier op uit
Ouwe mopperkont











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik zou eens naar de bekabeling kijken. Eventueel vervangen. Ik weet wel dat als je de stekker van de gaskleppotentiemeter de motor gewoon stationair blijft lopen. Als die dus echt afslaat lijkt mij het wat anders. Misschien kortsluiting in de bedrading?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Matthijs309, thanks voor je reply, maar ik weet (inmiddels) wel waar het potmetertje zit. Het is echter zo dat er twee types zijn geleverd op de 21TD.
Een daarvan is (op service.citroen.com) de 1920 X1 (ORGA>6993, de ander is de 1622 C9 (ORGA<6992). Mijn vraag is of beide goed uitwisselbaar zijn.
Tevens heb ik dit weekend een stekker (laten) vervangen. Deze stekker ligt samen met de ECU in de bak voorin. Bij lostrekken van deze stekker tijdens lopen van de motor, valt hij wel uit.
Een van de problemen die m’n auto ook nog laat zien, is onregelmatig stationair lopen. Je ziet dan het stationaire toerental varieren van 750-~1400 toeren. Mogelijk veroorzaakt door wat lucht in ‘t systeem?!?






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Smultie schreef:Een van de problemen die m’n auto ook nog laat zien, is onregelmatig stationair lopen. Je ziet dan het stationaire toerental varieren van 750-~1400 toeren. Mogelijk veroorzaakt door wat lucht in ‘t systeem?!?
Van lucht in het systeem zal het toerental niet gaan varieren, in ieder geval niet omhoog. Lucht in het systeem:
Moeilijk starten
Starten met witte rookwolken
Afe en toe een cylinder die een beurt over slaat, een hikje dus.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
HHm, Brian, ik kan her en der op internet toch echt een boel sites vinden waarin onregelmatig stationair lopen wordt verklaard door lucht in ‘t systeem.












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Smultie schreef:HHm, Brian, ik kan her en der op internet toch echt een boel sites vinden waarin onregelmatig stationair lopen wordt verklaard door lucht in ‘t systeem.
Volgens mij interpreteer je dat niet goed, het is geen verklaring voor, doch een verwijd aan…...... en of dat verwijd juist is…......
Naja, de oorzaak-gevolg discussie wil ik hier niet aanroeren.
Vraag blijft echter staan: wie weet/kent de verschillen (if any) tussen de 1920 X1 en de 1622 C9 potmeter?






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Smultie schreef:HHm, Brian, ik kan her en der op internet toch echt een boel sites vinden waarin onregelmatig stationair lopen wordt verklaard door lucht in ‘t systeem.
Laat ik het zo zeggen, de door mij beschreven symptomen ken ik uit eigen ervaring (helaas).
Daarnaast bekijk ik het met simpele logica. Als er lucht in het brandstofsysteem zit komt er op een gegeven moment even geen of minder diesel in de cilinder, maar in plaats daarvan een pufje lucht, gevolg is dat die cilinder een beurt overslaat, of maar half mee doet.
Het kan zijn dat het met een elektronisch geregelde diesel net iets anders werkt dan bij de mijne (met de mechanische Bosch pomp). Misschien dat er dan gecorrigeerd wordt voor het gebrek aan diesel, met als gevolg dat er teveel wordt ingespoten met weer een te hoog toerental tot gevolg? Dit laatste is enigszins giswerk
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ik weet wel zeker dat een systeem met lucht gaat lopen bokken, zowel lager als hoger in toeren, met zowel mechanisch als electrisch waarvan ik zelfs denk dat de electrische minder zal wippen omdat de ecu dat wel bijregelt.
Maar de positiesensor moet ik je schuldig blijven. VAnwaar deze vraag? kan jeje huidige vervangen voor een sloop exemplaar of heb je het vermoeden dat er een verkeerde op zit ?
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:Ik weet wel zeker dat een systeem met lucht gaat lopen bokken, zowel lager als hoger in toeren, met zowel mechanisch als electrisch waarvan ik zelfs denk dat de electrische minder zal wippen omdat de ecu dat wel bijregelt.
Maar de positiesensor moet ik je schuldig blijven. VAnwaar deze vraag? kan jeje huidige vervangen voor een sloop exemplaar of heb je het vermoeden dat er een verkeerde op zit ?
Dat laatste inderdaad. Ik weet dat de vorige eigenaar de potmeter al heeft vervangen, maar gezien de algehele staat van de auto bij aankoop, zou het zomaar kunnen dat ook híer de beunhaas een mispeer heeft gemaakt.
De reden dat ik aan de potmeter denk, is dat ik tijdens Lexia-Analyse met draaiende motor zag dat de gaspedaalstand af en toe tussen 3-5% varieerde terwijl ik naast de auto stond (maar bij verhoogd stationair lopen bij eventueel lucht in ‘t systeem, zou je dan ook gaspedaalstand moeten zien?!?)
als het goed is niet, dat zijn t onderdelen los van elkaar. Zoals ik het nu lees zou een rotte potmeter dit idd kunnen veroorzaken. De ECU denkt immers dat er gas wordt gegeven. Ik heb nog wel een reserve sensor liggen die je zou kunnen proberen?
Ouwe mopperkont
Is die potmeter nog uit elkaar te halen, en eventueel te reviseren?
potmeters werken veelal op een basis van koolsporen of iets vergelijkbaars. Valt niets mee te beginnen want het luistert nogal nauw. Zou niet weten of ebay daar nog weer iets moois voor biedt?
Ouwe mopperkont
goed, gisteren dus wéér afgeslagen tijdens het rijden.
Zit er steeds meer aan te denken om een Bosch of Rotodiesel pomp erin te zetten.
ECU weg, gaskleppotmeter weg = problemen weg???
Nou heb ik al wat lopen zoeken op ‘t forum hier, maar geen concrete voorbeelden kunnen vinden van mensen die iets soortgelijks hebben gedaan.
Iemand anders wel?
Tis vrij goed te doen, ik heb er wel eens wat over gelezen.
Maar het is wel een behoorlijke aanpassing voor een ‘klein’ probleem met grote gevolgen.
Mocht je zover gaan wil ik je pomp en spullen misschien wel overnemen. Ik heb zelf nog wel mechanische lucas onderdelen liggen.
Je zit wel met iets meer dan alleen een pomp, je hebt ook andere filterhuizen, waxthermostaat, verstuivers en wat klein electronica dat je moet verleggen.
Ouwe mopperkont