Mechanische Lucas, is dat nóg een smaak?
Ik weet dat het zeer waarschijnlijk een relatief klein probleem is, de moeilijkheid zit ‘m echter in ‘t achterhalen van de oorzaak.
Gelukkig is m’n schoonvader (onofficiële) Citroën-garagehouder, dus daar zit aardig wat kennis, maar ook hij komt niet uit bovenstaand probleem.
Aangezien hij nog een Rotodiesel-pomp had liggen, kwam deze oplossing dus bovendrijven. Klonk mij eigenlijk best goed in de oren. Ook omdat deze pompen wat beter schijnen te zijn dan de later electrische Lucas-pompen.
Mocht de boel omgebouwd zijn, dan meld ik ‘t hier in ieder geval, zodat je evt de pomp en aanverwante zaken kunt overnemen.
Smultie schreef:
Een van de problemen die m’n auto ook nog laat zien, is onregelmatig stationair lopen. Je ziet dan het stationaire toerental varieren van 750-~1400 toeren. Mogelijk veroorzaakt door wat lucht in ‘t systeem?!?
heb ik ook meegemaakt op een 2.1TD van 96”. op de meest rare momenten ging dat toerental varieeren…. heb toen beide sensoren welke voor je brandstoffilter zitten vervangen. de linker (blauw) is koelvl. temp. voeler en de rechter (bruin) is je koelvl.temp. voeler tbv de airco. natdat ik deze had vervangen was het probleem opgelost
kan ook wel bij jou het probleem zijn daar het toerental (automatisch) aangepast word aan de temp. van de motor.
p.s. deze heeft ook de elektr. lucas pomp welke ik onlangs heb vervangen door een “nieuwe” van dappieman daar de oude lekte….
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik heb hier nog 4 van die potmeters liggen.
Moet ik even uitzoeken of er verschil in zit?
(lijkt me wel vrij sterk)
ECU heb ik ook 3 varianten liggen.
Kans is vrij klein dat het daaraan ligt.
Misschien motorruimte draadboom eens wisselen?
Heb ik hier nog 2 van liggen ( mag je wat mij betreft zo omwisselen met je huidige, ik gebruik ze alleen voor de sensoren aansluitingen )
Ombouw naar mechanisch is goed te doen. Zelf nu al bij 2 auto’s gedaan
Let op als je van lucas electr. naar bosch mechanisch gaat heb je het brandstofpomptandwiel van bosch nodig.
En de paspennen moet je omwisselen ivm timing.
Mocht je dat doen hou er rekening mee dat je je draadboom moet aanpassen.
(naar mechanisch is maar 1 draad dus goed te doen, heb zelf de andere kant om gedaan=meer werk )
Bosch heeft bij mij de voorkeur kwa pomp.
En dat is meer omdat ik de constructie beter vind en er meer mogelijk is als je meer pk’s wil gaan halen.
@citroen23/johan loopt de xm weer als nieuw met de nieuw pomp?
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
dappieman schreef:Ik heb hier nog 4 van die potmeters liggen.
Moet ik even uitzoeken of er verschil in zit?
(lijkt me wel vrij sterk)ECU heb ik ook 3 varianten liggen.
Kans is vrij klein dat het daaraan ligt.Misschien motorruimte draadboom eens wisselen?
Heb ik hier nog 2 van liggen ( mag je wat mij betreft zo omwisselen met je huidige, ik gebruik ze alleen voor de sensoren aansluitingen )Ombouw naar mechanisch is goed te doen. Zelf nu al bij 2 auto’s gedaan
Let op als je van lucas electr. naar bosch mechanisch gaat heb je het brandstofpomptandwiel van bosch nodig.
En de paspennen moet je omwisselen ivm timing.Mocht je dat doen hou er rekening mee dat je je draadboom moet aanpassen.
(naar mechanisch is maar 1 draad dus goed te doen, heb zelf de andere kant om gedaan=meer werk)
Bosch heeft bij mij de voorkeur kwa pomp.
En dat is meer omdat ik de constructie beter vind en er meer mogelijk is als je meer pk’s wil gaan halen.@citroen23/johan loopt de xm weer als nieuw met de nieuw pomp?
Opzich lijkt het mij ook vrij sterk dat er verschil in zit, maar toch hebben ze vanaf een bepaald ORGA-nummer een ander partnummer gekregen, lijkt me tóch dat ze iets veranderd hebben. Als je makkelijk kan kijken, graag…
Ik geloof dat de garagehouder Rotodiesel aanbeveelt, vanwege de betrouwbaarheid van die dingen, opvoeren ga ik de boel toch niet
dappieman schreef:
@citroen23/johan loopt de xm weer als nieuw met de nieuw pomp?
Alsof hij net uit de fabriek komt rollen
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:Alsof hij net uit de fabriek komt rollen
Mag ook wel voor een nieuwe
@Smultie: ga vanavond even voor je kijken.
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!