Iemand een idee bij een uniek probleem.
Ineens na een lekker tochtje zweven ik zette mijn dame uit bleek mijn accu lampje zonder kontakt te blijven branden en mijn fannen van de radiateur vertikken het om uit te gaan.
Daarom maar de accuklem eraf gewipt want een leeg getrokken accu is niet iets waar ik op zit te wachten.
Motor loopt niet heet blijft dik onder de 90 C bij hogere temperatuur gaan de fannen netjes sneller accu is net nieuw en de dynamo geeft een nette laadstroom van 14 V zonder in te storten.
Wie o wie heeft dit al eens meegemaakt en/of wie weet de oplossing hiervoor!?
greetz JayJay
Ben niet met geluk aan mijn kont geboren.
klinkt mij als een contactslot probleem in de oren, maar onderbouwen kan ik het op dit tijdstip niet
Bleef er spanning staan op andere afwijkende zaken?
Radio, Klokje o.i.d
Groet, Piet























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Check de relais achter je koplamen eens, die willen wel eens voor problemen zorgen, meestal is het corrosie of een relais wat de geest heeft gegeven.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
eXpelliarMus schreef:Check de relais achter je koplamen eens, die willen wel eens voor problemen zorgen, meestal is het corrosie of een relais wat de geest heeft gegeven.
In dit geval niet de geest, maar hij blijft kleven
Hmm, de fans trekken een hoop stroom, dus als die blijven draaien verklaart dat misschien het brandende acculampje. Check eerst eens inderdaad de relais van de fans, boven de linker koplamp.
Als ze eenmaal uit zijn, meet dan de accu eens door. rond de 12V bij stilstaande motor, rond de 13,8 bij draaiende motor. Wijkt dat teveel af, dan zou ik je accu en dynamo maar eens controleren.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik heb precies hetzelfde euvel gehad met mijn vorige dame. Dat was alleen op een snikhete zomerdag en na een lange rit, dus ik dacht toen, ach, nog even nakoelen.
Moest aan het werk, en na een paar uur kwam een collega me vertellen dat ze nog steeds stond te loeien. Toen was de accu ondertussen al zover leeggetrokken dat ik met startkabels aan de gang moest.
Bijna 100% zeker het startrelais achter je linkerkoplamp, blijft zweven (hoort eigenlijk ook zo in een XM natuurlijk, dat zweven ) tussen twee standen, kun je wel weer gewoon starten trouwens? Als het relais echt vaststaat in een tussenstand dan lukt dat ook niet meer.
Zweven of sideways…..... that’s the question










Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
als je accu lampje blijft branden bij uitgeschakeld contact is er een + diode defect deze zit op je regelaar, hij zal zn massa wel via de fans halen ... nieuwe dynamo is een aanrader (of sloop :p )
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
citroënmonteurtje schreef:als je accu lampje blijft branden bij uitgeschakeld contact is er een + diode defect deze zit op je regelaar, hij zal zn massa wel via de fans halen ... nieuwe dynamo is een aanrader (of sloop :p )
Die redenatie volgt ik totaal niet.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
malle pietje schreef:citroënmonteurtje schreef:als je accu lampje blijft branden bij uitgeschakeld contact is er een + diode defect deze zit op je regelaar, hij zal zn massa wel via de fans halen ... nieuwe dynamo is een aanrader (of sloop :p )
Die redenatie volgt ik totaal niet.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
malle pietje schreef:citroënmonteurtje schreef:als je accu lampje blijft branden bij uitgeschakeld contact is er een + diode defect deze zit op je regelaar, hij zal zn massa wel via de fans halen ... nieuwe dynamo is een aanrader (of sloop :p )
Die redenatie volgt ik totaal niet.
+1
Zweven of sideways…..... that’s the question
Ik ga zoeken
Mijn dank al voor de snelle reakties.
Persoonlijk dacht ik ook al aan een hangend relais vastgelast relais, wist alleen niet welke en waar ik hem moest zoeken.
De diode snap ik niet helemaal, daar de laadstroom ok is en mijn accu gewoon vol. Maar mocht er een diode uitliggen in de regelaar dan moet dat toch ook met een beetje soldeer werk te fixen zijn of niet.
Of een andere regelaar, vooral eerst ga ik op zwartgeblakerde relais zoektocht als de regen niet meer met bakken uit de lucht komt vallen.
Mocht jullie nog iets anders te binnen schieten laat horen een ander kan er ook zijn profijt mee doen.
greetz jayjay
Ben niet met geluk aan mijn kont geboren.
Gevonden
Het waren inderdaad de relais links voor achter de koplampen.
De voetjes waar ze in zitten zijn grotendeels opgevreten, misschien wel door de grote hoeveelheden strooizout van de laatste maanden.
Na een schoonmaakbeurt gingen de fannen uit en het lampje dat waarschuwt voor grote trekstromen (accu lampje) op de dash ging eveneens uit.
Nu is de schoonmaak een tijdelijk oplossing vrees ik.
Daarom heeft iemand toevallig nog zo’n relaisrekje liggen, die van achter de linker koplamp? Mag zonder relais want die heb ik al, zitten ze erop dan mag dat natuurlijk ook een paar reserve is nooit weg.
Hoor dan graag van jullie.
greetz,
JayJay
Ben niet met geluk aan mijn kont geboren.























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
De relais in het relaisrekje zitten daar vast in een zoort van bajonet sluiting, met een beetje voorzichtigheid krijg je ze wel los.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Bajonet aansluitingen zijn rot van 1 relais.
eXpelliarMus de titel zegt het al, ik heb ze gevonden en de relais eruit getrokken, zachtjes opgeruwd en even kontaktspray erover, echter de bajonet/fast on aansluitingen zijn helemaal weggerot van 1 relais en van het ander word ik ook niet vrolijk.
Vandaar dat ik hoop dat iemand er eentje heeft liggen gesloopt uit een andere dame die helaas net meer zal zijn dan, zodat ik dat kan overnemen dat rekje.
Daarom heb je zo’n relais rekje van achter de linker koplamp liggen en je wilt er wel afstand van doen stuur me aub even een berichtje.
greetz,
JayJay
Ben niet met geluk aan mijn kont geboren.























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Ik moet eerdaags toch naar de sloop, ik zal ens kijken dan.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
@JayJay, mooi dat je het gevonden hebt, kon inderdaad bijna alleen maar dat relais zijn.
fftopic
En mocht iemand toevallig twee van zulke relaisrekjes hebben, dan ben ik geintereseerd in het andere exemplaar, bij mijn dame ligt alles los achter de lamp, gaat ongetwijfeld problemen geven, heb ook het idee dat de storing op mn koelfans daarvandaan komt. Dus alles maar weer terugbrengen naar ori staat.
Zweven of sideways…..... that’s the question