2 van de 2
 < Vorige 1 2

Plaatwerk strakmaken en spuiten
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2435

Gepost: 11 februari 2009 10:39 PM
  [ # 16 ]
Han S schreef:

Wat ik bij Overhaulin’ met Chip Foose altijd zie is dat ze er één laag kleurlak op spuiten die dan ook niet glanst. Dan gaat of gaan er lagen blanke lak overheen welke nadat alles is gemonteerd wordt gepolijst met de machine. Die blanke lak is kennelijk harder dan kleurlak en glanst veel dieper.

Deze manier van lakken met basislak (de niet glanzende kleur) en dan overspuiten met blanke lak geeft een sterkere laklaag die bovendien langer goed blijft (en niet gaat verkrijten). Bij laksystemen (die goedkoper zijn en) waar je in een keer een glanzende kleurlaag erop zet, kun je na verloop van tijd (en dit verschilt ook per de kleur) een krijtachtige waas over je lak krijgen.

En nee ik ben geen autospuiter Wink

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4311

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 11 februari 2009 10:56 PM
  [ # 17 ]
Evan schreef:
Han S schreef:

Wat ik bij Overhaulin’ met Chip Foose altijd zie is dat ze er één laag kleurlak op spuiten die dan ook niet glanst. Dan gaat of gaan er lagen blanke lak overheen welke nadat alles is gemonteerd wordt gepolijst met de machine. Die blanke lak is kennelijk harder dan kleurlak en glanst veel dieper.

Deze manier van lakken met basislak (de niet glanzende kleur) en dan overspuiten met blanke lak geeft een sterkere laklaag die bovendien langer goed blijft (en niet gaat verkrijten). Bij laksystemen (die goedkoper zijn en) waar je in een keer een glanzende kleurlaag erop zet, kun je na verloop van tijd (en dit verschilt ook per de kleur) een krijtachtige waas over je lak krijgen.

En nee ik ben geen autospuiter Wink

Je auto begint hiermee wel heel erg te glansen. En de vraag is of je dat wel wil.
Orgineel hoort er geen blanke lak op en zal dat ook zo houden , ondanks dat het sterker is met blanke lak.

Heb verschillende keren gezien bij een auto en het glimt veel te veel voor een klassieker.

Profiel  

Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 11 februari 2009 11:02 PM
  [ # 18 ]

je kunt m ook dofpoetsen Smile

t is het overwegen waard. Zeker als het om een rode auto gaat. De moderne watergedragen lakken hebben nog sneller last van verkrijten dan de oude thinner gedragen lakken.

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4311

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 11 februari 2009 11:18 PM
  [ # 19 ]
Evan schreef:

je kunt m ook dofpoetsen Smile

t is het overwegen waard. Zeker als het om een rode auto gaat. De moderne watergedragen lakken hebben nog sneller last van verkrijten dan de oude thinner gedragen lakken.

Er zijn inderdaad kleuren waarbij het overwegen het waard is.

Ligt er ook aan wat je met de auto van plan bent. Dagelijks rijden of alleen als het 25 graden is en voor de rest onder een hoes in de garage.

Maar daar kun je je ook goed laten informeren bij een spuiter waar je de auto heen brengen wil.

Profiel  

Evan
> 2000 berichten

Gepost: 11 februari 2009 11:39 PM
  [ # 20 ]
Hans van de Wiel schreef:

Ik ben ook bezig met het strakmaken van mijn auto. Ik heb hiervoor met een spuiter gesproken en hij adviseerde om alles af te hangen. Er zal dan, aan bijvoorbeeld, 1 deel geplamuurd worden om de lijnen of vlakken netjes aan te laten sluiten. Van het te plamuren deel zou je dan ongeveer 5 centemeter breed moeten plamuren en schuren totdat dit deel goed genoeg zou zijn om te spuiten. Daarna kan dat deel van de auto er afgehaald worden. Het zojuist geplamuurde deel kun je dan zwart spuiten. Daarna kan begonnen worden met het verder plamuren van dit deel. Bij het schuren moet je dan wel opletten dat het deel wat zwart gespoten is, niet weggaat. Gebeurt dit wel dan klopt de overgang naar het andere deel niet meer. Hierdoor kun je dus het te plamuren deel los van de auto plameren en schuren.

Correct, maar als je het Echt mooi wil doen, hang je al je plaatwerk netjes af, stel het dan met de hamer waar nodig bij (naden/randen). Vervolgens kun je de naden ook nog overal even breed maken, door na het stellen de randen van je plaatwerk op te lassen en glad te slijpen. In principe kun je zo alle randen op elkaar laten aansluiten en zal je mits alles correct gesteld is en uitgedeukt bovenstaande plamuurtruc niet te hoeven gebruiken omdat je alleen een heel dun laagje erop trekt om de laatste deukjes/oneffenheidjes op te vullen.

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
Totaal aantal Berichten: 4973

Gepost: 12 februari 2009 12:47 AM
  [ # 21 ]

Wat het lakwerk van een klassieker betreft: ik heb daar een draadje over op het   Jaguar forum met veel zinvolle informatie. Dus als het je interesseert moet je daar even gluren. Ik doe het spuitwerk zelf en dat moet 100% strak en glad zijn, met minder neem ik geen genoegen en het is bepaald niet makkelijk, maar het gaat gegarandeerd lukken.

Profiel  

slogica
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53

Gepost: 23 juli 2009 01:49 AM
  [ # 22 ]

Exclamation De link is voortreffelijk en helemaal compleet!

Confused: Dan heb ik nog een vraag over de kleur. Heeft iemand een link met vertaling van de juiste kleuren van DS / jaartal naar RAL kleur?
Confused: Is het in donkerchampagne goud spuiten van een DS “73 special een schande..? Surprisedops:

Profiel  

Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 777

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 23 juli 2009 11:57 AM
  [ # 23 ]
slogica schreef:

Confused: Is het in donkerchampagne goud spuiten van een DS “73 special een schande..? Surprisedops:

Nee hoor! (sprak hij die net zijn DSuper5 van 1974 in een 1967-kleur heeft laten spuiten…)

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 23 juli 2009 01:33 PM
  [ # 24 ]

Het is jouw auto, dus je mag ermee doen wat je wil. Smile

Citroen!

Profiel  

2 van de 2