Ik heb kortgeleden een ‘91er CX Break diesel (ongeblazen) diesel uit Frankrijk gehaald.KM stand 190.000. Probleemloos naar NL gereden. Ivm met wat doffe lak en wat franse deukjes de auto laten spuiten. Tot zover alles ok, echter bij het verlaten van de spuitkabine loopt de auto voor geen meter meer. Start moeilijk en op 2 of 3 pitten, met werkelijk enorme rookwolken uit de uitlaat.(blauw) Wordt bij warmdraaien iets beter maar de auto loopt en rijdt voor geen meter, stotteren en bonken en nauwelijks vermogen.
Tot nu toe gedaan:
-oliecheck= ok, geen smurrie
-koelwater: wel wat bijgevuld , maar schoon
-voorverwarming diesel afgesloten/omgeleid:geen verschil.
brandstofpomp ontlucht: helpt nix
-verstuiver leidingen een voor een even los met lopende motor: zo te horen doen ze alle 4 mee
-dieselfilter leeg laten lopen (ivm met water), helpt ook niet
-Kleppendeksel eraf: tuimelaars en stoterstangen lijken ok.
Tsja, kan natuurlijk zijn dat toch de koppakking eruit ligt, maar lijkt onwaarschijnlijk.
Hoorde vandaag dat evt de distributieriem van de brandstofpomp tandje versprongen kan zijn….Iemand hier ervaring mee? Komt dat vaker voor (na bv starten zonder voorgloeien?)
Wil vanavond graag even checken, maar heb helaas geen werkplaatshandboek oid. Heeft iemand de afstelgegevens voor de distributie, en merktekens en dergelijke? Linkje zou geweldig zijn! Andere tips ook welkom natuurlijk.
Vast dank in vooruit voor reacties,
groeten
Ton



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Bij mijn 2500 diesel had ik gisteren soortgelijke problemen. Rijden, maar af en toe gewoon doodvallen, dan toch weer doorgaan met horten en stoten.
Het bleek de brakke stroomtoevoer naar de elektrische pomp stop, dat draadje net naast de brandstofpomp.
Vanaf hier even verder lezen…
shit man!
volgens mij kun je dat tandje overspringen wel vergeten.
het zou niet best zijn als dat zomaar kon gebeuren.
wel natuurlijk de riemen zo snel mogelijk vervangen als je niet zeker bent over de geschiedenis, maar dat is een ander verhaal.
wat jij beschrijft kan inderdaad wel electrisch zijn, maar das eenvoudig te controleren door de inhoud(veertje + rubber) uit de solonoid (dat is dat ding met een draadje op de pomp) te halen.
je kunt de motor dan wel niet meer uit zetten, maar wel een goede test.
verder kan de koppakking misschien ook wel, maar dat gaat dan meestal wel gepaard met mistwolken.
blauwe rook is olie, weet je zeker dat het niet grijs is?
wat hebben ze bij de spuiter gedaan? misschien dat je dan een beetje ideeen krijgt.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Bedankt allebei voor de solenoid tip, ga ik morgen gelijk even testen.
Distributieriem zit er pas 20.000 op, dus verspringen lijkt idd onwaarschijnlijk. Wil het toch wel checken voor ik evt de kop losdraai. Verdenk eerlijk gezegd wel de pakking hoor, uitlaat rookt blauw en wit, niet zwart. Nou ja, meten is weten , dus morgen verder checken .
De spuiter heeft (behalve de auto gespoten natuurlijk ) niets anders gedaan dan de auto een paar keer gestart om haar te verplaatsen…
Diesel die bijna goed verbrandt rookt blauw, diesel die niet verbrandt “rookt” wit (je ziet dan gewoon vernevelde diesel).
Ich bin ein Breaker























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
ik leer wat nieuws! Zijn er dus ook CX ongeblazen diesels die geen ketting hebben, maar een riem…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Onze sloper, de Gitane, is een 25 RD. Motor M25/660 met riem. Een serie 2.
Er zijn ook geen CX diesels met ketting….
CX GTi Turbo 2 - All Black
Nee, die hebben tandwieldistributie.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
heb ik mij verkeerd voor laten lichten ops:
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Helaas, de electronische afsluiter op de dieselpomp blijkt niet het probleem. Blijft toch over het verspringen van de distributieriem van de brandstofpomp (schijnt toch af en toe voor te komen) of toch de koppakking lijkt me.
Kan helaas nog steeds geen afstelgegevens vinden voor montage/afstelling distributie… Heb CX werkplaatshandboek (engelse versie) al gedownload, maar helaas, geen gegevens hierover (vreemd genoeg wel over de afstelling van de spanrol…..). Iemand??
Als dat dan niet de oorzaak is, dan toch maar ‘t koppie eraf.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Die heb ik wel voor je.
Stuur even en pb met je e-mail adres. Dat is het makkelijkst.
Halelujah! Motor loopt weer als een zonnetje. Inderdaad bleek de distributieriem van de brandstofpomp een tandje versprongen te zijn. (bedankt voor de afsteldata Wendela). Viel niet mee op te lossen want brandstofpoelie blijkt geen merkteken te hebben..).
Voor de zekerheid spanrol nu maar een extra tikkie vastgedraaid.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro