Totaal aantal Berichten: 16
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
Vanmiddag onderweg naar huis hebben mijn snelheidsmeter en kilometerteller de geest gegeven. Bij een gangetje van ongeveer 120 km/h begon de naald te schommelen, op een steeds lager niveau, totdat de snelheidsmeter uiteindelijk nul aangaf. De snelheid volgens mijn navigatiesysteem was nog steeds rond de 120 km/h.
De dagteller en de kilometerteller staan sindsdien ook stil. Is wel gunstig voor de inruilwaarde natuurlijk, maar niet de bedoeling.
Mijn dame heeft helemaal niet meer in de gaten hoe hard ze gaat. De cruise-control doet niets meer en de stuurbekrachtiging is van mening dat we op parkeersnelheid rijden. Stuurt wel lekker licht, maar geeft wel een wat nerveus gedrag op hogere snelheden.
Mijn vragen: Waar kan ik het best beginnen met zoeken naar het defect, en is dit defect door een gemiddeld-handig persoon (ikke dus) zelf op te lossen?

Totaal aantal Berichten: 4695
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Al aan gedacht om eens laten uit te lezen?
Verdenk de snelheid sensor deze gaan wel vaker kapot. zit een elektr. uitgang op voor je snelheidmeter en een kabel uitgang waarvan de kabel naar de diravi gaat. verklaard wel het 1 en ander.
Ik ga d’r maar fff vanuit dat de zekeringen goed zijn…
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Totaal aantal Berichten: 4871
- Xsara Scootertje.
Na het verhaal van de TS gelezen te hebben, ga ik mee in wat “citroen23” denkt.
Ik heb laats ook een kabelbreuk gehad in de kmtellerkabel (type 1) heb een nieuwe gekocht en het probleem was weer verholpen.
Volgens de dealer gaan die plastic voetjes, die in de bak geschroeft zitten wel eens stuk, vervangen is dan het devies, bij type 1 gaat de kabel er in, bij type 2 een sensor, ik weet niet of je dan allen de sensor kan/kunt vervangen of dat je de helevoet moet vervangen.
Maar kijk eerst even of misschien alleen de stekker is los geraakt.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Aan je type auto te zien dan zou je wel eens diravi kunnen hebben. (draait je stuur automatisch terug naar het midden?)
Als dat zo is, en je snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging doet het ook niet meer, dan kan het probleem alleen in het kunststofhuisje boven op de automaat zitten, of in de automaat zelf (veel minder waarschijnlijk).
Vanuit dat huisje gaan twee snelheidskabels omhoog: één naar de electrische sensor voor je dasboard, één naar je snelheidsafhankelijke bekrachtiging.
Geloof niet dat je er heel makkelijk bij kunt, maar met wat moeite moet het wel lukken. Volg de kabel van de ‘zwarte uvo’ omlaag en je vindt hem.
Zit uit m’n hoofd met één boutje op de bak vast (let even op dat je de losse delen aan de onderkant niet verliest, vallen er zo uit, of blijven in bak staan)

citroen23 schreef:Verdenk de snelheid sensor deze gaan wel vaker kapot. zit een elektr. uitgang op voor je snelheidmeter en een kabel uitgang waarvan de kabel naar de diravi gaat. verklaard wel het 1 en ander.
Ik ga d’r maar fff vanuit dat de zekeringen goed zijn…
Morgenavond zal ik eens een looplamp opduiken en om te beginnen de zekeringen nalopen.
eXpelliarMus schreef:Maar kijk eerst even of misschien alleen de stekker is los geraakt.
Ik zal die stekker eens zoeken en er wat mee rommelen, kijken of dat iets doet.
Als de zekeringen goed zijn en de stekker zit goed vast, is de snelheidssensor dus mijn hoofdverdachte als ik het goed begrijp?
FerryV schreef:Aan je type auto te zien dan zou je wel eens diravi kunnen hebben. (draait je stuur automatisch terug naar het midden?)
Als dat zo is, en je snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging doet het ook niet meer, dan kan het probleem alleen in het kunststofhuisje boven op de automaat zitten, of in de automaat zelf (veel minder waarschijnlijk).
Mijn dame heeft inderdaad diravi. Een maand of drie geleden is de regelaar al vervangen door een ander (gebruikt) exemplaar omdat je de oude binnen kon horen bij lage snelheden. Zou ik nu dan nog met een erfenisje van die vervanging te maken hebben?
René Bras schreef:Ik zal die stekker eens zoeken en er wat mee rommelen, kijken of dat iets doet.
of die stekker nou los of vast zit je diravi blijft “out of order”
René Bras schreef:Als de zekeringen goed zijn en de stekker zit goed vast, is de snelheidssensor dus mijn hoofdverdachte als ik het goed begrijp?
Ja.
René Bras schreef:Mijn dame heeft inderdaad diravi. Een maand of drie geleden is de regelaar al vervangen door een ander (gebruikt) exemplaar omdat je de oude binnen kon horen bij lage snelheden. Zou ik nu dan nog met een erfenisje van die vervanging te maken hebben?
zou kunnen maar dan zou je snelheidsmeter het nog steeds moeten doen en die doet het ook niet vandaar dat ik verwacht dat het in de snelheidssensor zit…..........
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Al aan gedacht om eens laten uit te lezen?
Daar valt weinig aan uit te lezen, je zult hooguit een storing in de veercomputer vinden van de vehicle speed sensor.
Als ook de diravi in de parkeerstand schiet, is het tandwielmechaniekje op de bak stuk. Heb ik laatst ook gehad, tandwieltjes helemaal in de soep gedraaid. Ander mechaniekje erin, en vooral ook de kabel naar de sensor en naar het diravi-dinges controleren of ze niet vastzitten, en het is weer goed.
Heb zelf een xm 2 liter 16v uit 1997 en ook uitval gehad van de snelheidsmeter + km-teller. Zelf heb ik er weinig verstand van, maar bij v. Gompel hadden ze het zo gefixt. Er was een draadje of contactje stuk onder bij de versnellingsbak, waar de snelheidsmeter zijn signaal vandaan krijgt. Kostte met een paar euro’s voor een gebruikte.
Greetz
Thank you for driving my wife

Totaal aantal Berichten: 1260
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive

Totaal aantal Berichten: 30
- XM 2.0 Turbo CT Exclusive
Alle symptomen heb ik bij mijn XM ook.
Mijn snelheidsmeter en kilometerteller zijn ineens ook gestopt, en mijn stuur gaat draait altijd HEEL soepel en draait ook terug als ik het los laat als ik stil sta.
Ik dacht dat dat zo hoorde !!! ops:
Ik denk dat ik er mee naar de dealer moet dat is toch werk waar de dealer meer mee te maken heeft “gehad"want zoveel Xm-en zullen er dagelijks niet meer binnen komen.
Zal wel wat kosten denk ik ?
Vanaf 21 Dec 2016 weer in bezit van een XM 2.0 turbo CT 1998 automaat exclusive. Mijn derde XM.
voorheen:
turbo CT 1993
V6 12v 1995
C5 2002
Volkswagen Polo 2002
NU : Turbo CT 2.0 1998 exclusive

Mark Nijenhuis schreef:Laat die zekering maar zitten die is het niet, en is er ook niet.
Je hebt een mechanisch probleem, lees onderstaande link maar door daarin staat de oplossing. Ik heb n.l. exact hetzelfde euvel gehad
![]()
Aha. Ik lees achter die link: een half uurtje werk voor een (naar ik aanneem deskundige) monteur op de brug.
Zelf ben ik niet heel onhandig, maar zeker geen ervaren monteur. Daarbij heb ik geen brug dus zal het een beste klus worden. Morgen of zaterdag maar eens bij de dichtstbijzijnde CitroBoer lang dus.
janvanhoutum schreef:Alle symptomen heb ik bij mijn XM ook.
Mijn snelheidsmeter en kilometerteller zijn ineens ook gestopt, en mijn stuur gaat draait altijd HEEL soepel en draait ook terug als ik het los laat als ik stil sta.
Ik dacht dat dat zo hoorde !!!ops:
Dat terugdraaien hoort wel, maar de rest van de symptomen niet hoor.
Ik vind het maar eng sturen boven de 80 km/h met de stuurbekrachtiging in de parkeerstand.
Yep, tis idd die sensor. Ik maak momenteel acceleraties mee waar een ferrari enkel van kan dromen.
Heb hier een compleet set liggen, behuizing, incl tandwieltjes. Enige puntje…. Dat grote tandwiel… nummer 4 of 5 op de tekening van citroen23.. waar zit dat ding? Klopt mijn vrees dat die op de as zit en als je die wilt vervangen je de as eruit moet trekken ??
gompy58 schreef:Yep, tis idd die sensor. Ik maak momenteel acceleraties mee waar een ferrari enkel van kan dromen.
Heb hier een compleet set liggen, behuizing, incl tandwieltjes. Enige puntje…. Dat grote tandwiel… nummer 4 of 5 op de tekening van citroen23.. waar zit dat ding? Klopt mijn vrees dat die op de as zit en als je die wilt vervangen je de as eruit moet trekken ??
nummer 4 of 5….waar zit die in de tekening :

Totaal aantal Berichten: 1260
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
gompy58 schreef:Yep, tis idd die sensor. Ik maak momenteel acceleraties mee waar een ferrari enkel van kan dromen.
Plaatje van Citroen23 is het koppelstuk wat direct achter het schutbord zit. Dat is niet het aftakwerk wat ik bedoel
Op het aftakwerk aan de bak zit ook geen elektrische aansluiting, alleen de kilometerteller kabel, en de aanstuurkabel van de diravi.
Als je stuur bij alle snelheden zo licht als een veertje draait is 99,9 % dat dit loopwerk kapot is.

Het is weer gefixt. Twee weken terug alweer, maar vandaag viel de rekening op de mat. De locale dealer heeft de “loopwerkaftakking” van de DIRAVI vervangen, da’s onderdeel nummer 1 op onderstaand plaatje.
Kosten van het ding: € 70,12 ex BTW. Daar kun je ook niet voor tobben.