




















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Sinds enkele dagen komt er een ferme tik uit mijn motor.
Een geluid alsof er een klep te ruim staat.
Als de motor warm is, na een minuutje of 5, is de tik volledig weg.
Herkent iemand dit?
Klepstoter? Injector?
ik weet niet of de 2.016v al hydrlosche klepstoters heeft (volgens mij wel) en dat zou het kunnen zijn. Dat het alleen met koude motor is lijkt erop te duiden dat het wel olie gerelateerd is.
Alleen een ferme tik is wat onrustbarend want kleppen die tikken zijn niet zo gek luid
Ouwe mopperkont














































Totaal aantal Berichten: 43405
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Grote kans op een gare hydraulische klepstoter inderdaad, of een vreselijk kantelende zuiger. Maar ik gok op het eerste.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Net nog even geluisterd, na enkele uren buiten gestaan te hebben en nog niet volledig koud te zijn geworden is er niets te horen, ook niet een beetje.
Alleen na een koude nacht in de garage…























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Kantelende zuigers waren wel een groot probleem van dat type motor….
Ik hoop het niet voor je.





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
De 16 klappers toch niet?
citro-power schreef:Kantelende zuigers waren wel een groot probleem van dat type motor….
Ik hoop het niet voor je.
Dat valt wel mee,....... het is een irritante tik maar hij kan er oud mee worden
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ries schreef:De 16 klappers toch niet?
Ja , juist die. Rond bouwjaar ‘94/‘95 was dat volgens mij.
Maar ze kunnen er inderdaad zeer oud mee worden.





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Oud istie al, maar niet van 95, maar van 98.
Ik denk ook klepstoter, vooral omdat het geluid minder wordt of helemaal weg is nadat je motor op temperatuur komt, dan is je olie wat dunner en wordt alles weer gangbaar.
Ik heb goede resulataten behaald bij mijn vorige dame, die klepperde er met koude motor ook vrolijk op los, door eerst mijn blok goed te spoelen door een reinigingsmiddel aan de olie toe te voegen. Daarna nieuwe olie erin (hoeft geen top olie te zijn, ook de wat goedkopere hebben additieven die je motor reinigen), paar weken rond gereden, operatie herhalen met reinigingsmiddel.
Ik heb dus twee keer gespoeld, misschien beetje overbodig, maar ze had al zoveel kilometers gedraaid dat ik het voor de zekerheid gedaan heb, zal bij jou misschien niet nodig zijn, maar ik was verbaasd hoeveel troep er de tweede keer nog uit het carter kwam lopen.
Daarna goede olie erin, ik heb er toen Fin25 bijgedaan, maar kan ook een andere teflon based toevoeging zijn. Wel een nieuw filter monteren, maar dat geeft de gebruiksaanwijzing van dat soort toevoegingen zelf wel aan.
Ik heb daarna bijna 100K zonder nog maar één tik te horen met deze dame gereden voordat ik haar ingeruild heb (toen had ze al 6 ton op de klok staan).
Zweven of sideways…..... that’s the question























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ronker schreef:vooral omdat het geluid minder wordt of helemaal weg is nadat je motor op temperatuur komt, dan is je olie wat dunner en wordt alles weer gangbaar.
Dit is ook het geval met en kantelende zuiger. Als de motor op temperatuur komt is ales uitgezet en het getik over.
citro-power schreef:Ronker schreef:vooral omdat het geluid minder wordt of helemaal weg is nadat je motor op temperatuur komt, dan is je olie wat dunner en wordt alles weer gangbaar.
Dit is ook het geval met en kantelende zuiger. Als de motor op temperatuur komt is ales uitgezet en het getik over.
Is dat wel zo? Ja, als het probleem zich net manifesteerd kan ik me dat voorstellen, maar lijkt me toch dat je op een gegeven moment zoveel speling hebt dat dat tikken misschien wel minder wordt, maar kantelen blijft de zuiger dan wel, dus een tik zul je blijven horen volgens mij?
Zweven of sideways…..... that’s the question














































Totaal aantal Berichten: 43405
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het geluid van kantelende zuigers zal voor 90% verdwijnen bij warme motor in het geval van een xm. De oorzaak is het al eerder genoemde uitzetten van de zuiger.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ok, weer wat geleerd. Ik moet toch een keer slim worden met al die nieuw opgedane wijsheid, hahaha.
Heb ook alleen maar gedieseld met de dames, dus geen ervaring hiermee in de XM, ik heb helaas één keer een auto gehad met kantelende zuigers, dacht een Volvo 480, zo’n ESje met 1.7 blok, die bleef ratelen, ook als ie echt goed op temp was. (en dat was ie vaak, echt een toerenblokje, en mijn rijstijl was nog ietwat minder rustig )
Sorry dan als ik iemand op ‘t verkeerde been heb gezet.
Zweven of sideways…..... that’s the question





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ronker schreef:
...........
Sorry dan als ik iemand op ‘t verkeerde been heb gezet.
Hoort er ook bij. Ik doe meestal ook niets anders.
T zou mooi zijn als zo’n forum alleen door wijsgeren bezocht werd





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Wat heb je een mooie nieuwe avatar, J.
Maar ik heb nog wat toe te voegen aan mijn relaas, wat misschien wel, misschien niet relevant is.
Sinds enige tijd moet ik soms KVS bijvullen, ik zag nergens een lekkage dus dacht ik aan de koppakking.
Op een gegeven moment, vorige week, moest er wel heel veel bij, litertje of zo, echter ik zie geen enorme witte pluim uit mijn uitlaat, dus ik weet niet waar het blijft.
Op een gegeven moment ging de hele kerstboom aan en kreeg ik de melding “koelwatertemp. te hoog, langzaam rijden”
Fans gingen joelen.
Maarrrr de wijzer gaf 80 graden aan!!
Toen ik de dop van het watertankje opende siste hij wel even maar echt een fontein kwam er niet uit.
Uit nood maar even water er bij gegooid en daarna was het probleem bijna verholpen
Tot nu toe geen melding meer gehad en het waterpeil zakt amper.
Lucht lijkt me onlogisch daar het systeem een jaar geleden is ververst.
Water bijvullen hoeft amper