1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
schakelen 23 i.e BVH
joostie62
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 11 februari 2009 03:05 AM

Hi,
heb zojuist mn 23.ie BVH met nieuwe LHM gevuld. Er zat schoonmaak vloeistof in de laatste 3000 km. Tijdens het schakelen van 1 naar achteruit en van 1 terug naar neutraal ratelt de hydrauliek. Af en toe ook met remmen bibbert de rempaddo . Het schakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 3 gaat erg schokkerig. Ik heb alles geprobeerd om tijdens het rijden smooth te schakelen maar tot nu toe nog geen succes.
Ik dacht dat het aan die schoonmaakvloeistof lag maar ook nu met LHM doet ie het nog steeds. Heb de rem leiding en nippel ernaast ontlucht met een transparante slang naar het lhm reservoir.

iemand suggesties???
bij voorbaat dank….
groet
Joost

keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!

BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 11 februari 2009 07:48 AM
  [ # 1 ]

Er zit lucht (of stikstof) in het systeem.
Als je alles heel goed ontlucht hebt (twee nippels op CentrifugaalRegelaar) en het probleem blijft (terugkomen), heb je mogelijk een lekje (slangklemmetje of haarscheurtje) in de aanzuigleiding. Bij het verversen van de vloeistof heb je daar natuurlijk aan zitten rommelen.
Een toevallig net gescheurd membraam in een bol kan natuurlijk ook.

Als er na oplossen van het probleem en goed ontluchten en er toçh nog lucht in je schakelcircuit blijft hangen kun je dat “doorspoelen” met de KoppelingsHandBediening, het kleine heveltje onder de stuurkolom. Hiertoe even tijdens het rustig rijden de KHB 10 seconden bedienen, dan weer even los, dan weer 10 sec etc etc.

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
joostie62
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 11 februari 2009 01:48 PM
  [ # 2 ]

hi oscar,
dus als ik het goed begrijp even de transparante slang op de ontluchtings nippel op de centrifugaal regelaar en nog es ontluchten. heeft de ontluchting van de voorrem er ook mee te maken? Ik zal de rem nog es ontluchten en de andere nippel ook. Er zitten net 5 nieuwe bollen op . De aanzuigleiding is de leiding die boven op aan het filter zit…. correct?
het is geen probleem om tijdens het langzaam rijden in 1e of 2e versnelling de hevel onder het stuur te bewegen?

bueno, ga het even proberen vanavond….... groet en nogmaals bedankt

joost

keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!

BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 11 februari 2009 02:23 PM
  [ # 3 ]

Bibberend rempedaal kan ook op een versleten remservo duiden met heel veel lekolie retour. Kun je controleren door de lekleiding te checken…..dit was in het verleden bij mijn CX het geval.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 11 februari 2009 09:24 PM
  [ # 4 ]
joostie62 schreef:

hi oscar,
dus als ik het goed begrijp even de transparante slang op de ontluchtings nippel op de centrifugaal regelaar en nog es ontluchten. heeft de ontluchting van de voorrem er ook mee te maken?

De voorrem wordt bij een halfautomaat ontlucht door één van de beide nippels op de CR, ik meen de achterste. Dus: ontlastschroef op hogedrukregelaar een beetje open (sleutel 12), slang op nippel, nippel open, héél zachtjes op de rem drukken en dan spuit de olie door de slang. Ikzelf gebruik een lange slang (ca 2 m) die ik aan de motorkap ophang, andere eind in LHM-reservoir. Je kunt dan vanachter het stuur de olie met luchtbellen mooi omhoog en weer omlaag zien gaan. Doorgaan tot er geen bellen meer zijn… nippel dicht, ontlastschroef dicht.

joostie62 schreef:

het is geen probleem om tijdens het langzaam rijden in 1e of 2e versnelling de hevel onder het stuur te bewegen?

Nee, mits je het maar steeds maar even kort doet en niet probeert te schakelen. Bedienen van de hevel dumpt alle druk uit het schakelcircuit (incl. CentrifugaalRegelaar en de kopplingsbediening) naar de tank. Meteen daarna weer op druk brengen, voor de veer in het versnellingsbakdeksel de plunjer weer heeft teruggedrukt en de auto daardoor uit de versnelling valt. Ik heb zo ooit 50+ km gereden met aanhanger in Frankrijk, toen m’n CR defect was: inschakelen, hevel bedienen om te koppelen, steeds even terug. Waarschuwing: uiteindelijk werd ik overmoedig en deed ik het een beetje te makkelijk, schakelde terwijl ik met het heveltje bezig was en opeens reed de snoek gelijktijdig zowel in z’n twee als in z’n drie. Nou ja, hééél eventjes dan….

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
dsvitesse1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 10-08-2003

Gepost: 11 februari 2009 09:31 PM
  [ # 5 ]

In 2 en 3 tegelijk?  Onmogelijk

Gr

Harry

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 11 februari 2009 09:57 PM
  [ # 6 ]
dsvitesse1 schreef:

In 2 en 3 tegelijk?  Onmogelijk

Gr

Harry

Harry,

Ik ga er zonder meer van uit dat jij véél meer over deze materie weet dan ik, en mijn auto vond ook dat het niet kon.
Maar het kon toch nét lang genoeg om een schakelmof uiteen te laten spatten in drie segmenten en de schakel-as van de betreffende vork volkomen krom te buigen.

De auto was eerder thuis dan wij, met dank aan de sleepwagen van de ANWB.

Het vermoeden bestond dat er tegendruk is geweest in het dump-circuit van de schakellogica, waardoor restantdruk zich verdeeld heeft over alle schakelplunjers. Ikzelf heb nooit de moed gehad om het nog eens uit te proberen, maar iemand die nog een oude bak heeft staan zou eens kunnen testen…  Very Happy

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
dsvitesse1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 10-08-2003

Gepost: 12 februari 2009 12:30 AM
  [ # 7 ]

hallo Oscar, in de bak zitten dwars op de schakelassen, blokkeerpennen.
De schakelassen hebben alle 3 een uitsparing waarin deze blokkeerpen valt. Zodra er een versnelling wordt aangelegd wordt een blokkeerpen opzij gedrukt in de uitsparingen van de andere 2 assen . Deze kunnen dus onmogelijk bewegen.
Er zal bij jouw bak iets anders plaats gevonden hebben.

gr


Harry

Profiel  
 
joostie62
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 12 februari 2009 02:18 AM
  [ # 8 ]

hallo,
ik heb het vanavond gewoon even simpel gehouden , zonder blokkeer pennen, schakelassen, schakelmoffen en schakelplunjers….
heb de rem nog es ontlucht en ben een paar rondjes gereden met het hendeltje onder het stuur naar voren en naar achter…...
als ik ‘m van zijn 2 naar zn neutraal zet of van zn 1 naar de neutraal , klappert ie nog steeds in zn neutraal. als ik dan het hendeltje onder het stuur even naar voren doe en terug klikt ie en is het voorbij. het schakelen van 1 naar 2 gaat nog steeds schokkerig…. zal wel aan mij liggen ....... meer oefenen vrees ik. Sad
Alsik de voorste ontluchtings nippel een beetje opendraaii maakt de centrifugaal regelaar een trillend / ratelend geluid…..

bedankt voor jullie hulp zover…

grt
joost

keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!

BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 12 februari 2009 07:21 AM
  [ # 9 ]

Joost,

Je symptomen zijn volledig in lijn met lucht in de LHM.
Als dat er na één of twee pogingen tot ontluchten niet uit blijft, dan:
- heb je onvoldoende LHM in de tank zodat je lucht aanzuigt, of
- zit er een gaatje in de aanzuigleiding zodat je lucht aanzuigt, of
- heb je ergens een bol met een poreus membraam waardoor stikstof in de leiding blijft komen totdat die bol eindelijk leeg is.

De aanzuigleiding is hoofdverdachte, want daar heb je aan gezeten. Het is die dikke die van bovenop het LHM aanzuigfilter, over de accu, naar de pomp loopt. Controleer driedubbelgoed of dat echt allemaal helemaal in orde is. Een minuscuul gaatje kan, onzichtbaar voor het oog, heel wat lucht aanzuigen.

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 12 februari 2009 04:39 PM
  [ # 10 ]

Heb je nu al 1 keer volledig ontlucht volgens de methode voor halfautomaten beschreven in het werkplaatshandboek?

Citroen!

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 13 februari 2009 02:01 PM
  [ # 11 ]

Hoi,

Als ik dit zo lees kan het gewoon niets anders zijn dan lucht.
Volgens mij heb je de verkeerde ontluchtingsnippel op de regelaar losgedraaid. Je moet volgens mij de achterste hebben.
Zoals mijn voorganger aangeeft r.t.f.m. [removed]emoticon(’:lol:’)

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 13 februari 2009 03:39 PM
  [ # 12 ]

Volgens mij hebben onze berichten de topicstarter in het zuiden van Portugal nog niet bereikt…. Wink

Citroen!

Profiel  
 
joostie62
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 13 februari 2009 03:54 PM
  [ # 13 ]

hi driverD….
alles goed hier….. heb nog geen tijd gehad om het nog es te checken…helaas moet er zelfs in portugal een beetje gewerkt worden af en toe Sad .

ga vanavond en morgen weer het een en ander proberen en juliie tips en trics toepassen…
zoals je al zei zal ik nog es 1 keer ontluchten als beschreven in het wph en dan een eindje rijden ( t´is eindelijk weer mooi weer)

ik hou jullie op de hoogte maar bedankt alvast voor jullie hulp….

joost

keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!

BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster

Profiel  
 
joostie62
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 16 februari 2009 04:19 PM
  [ # 14 ]

Hi ,
heb eea nog es ontlucht en het euvel schijnt opgelost te zijn. De lhm aanzuigslang is dicht dus ik hoop dat het blijft werken anders toch de bollen tzt controleren indien het terug mocht komen ( alle bollen zijn een maand oud)
Ratelen van versnelling en bibberpaddo is over.

Het schakelen zelf gaat nog steeds erg abrubt van 1 naar 2 en van 2 naar 3. 
Zou het kunnen dat de koppelings regelaar moet worden bijgesteld. Hij is een maand geleden vervangen.

groet
jst

keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!

BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 16 februari 2009 04:48 PM
  [ # 15 ]

Nieuwe koppelingsregelaar? Altijd naar eigen smaak afstellen…

Citroen!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook