waar zit die eigenlijk? de koppelingsregelaar?
.komma












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bijrijderskant boven het uitlaat spruitstuk. aangedreven door hydrau pomp.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
koppelingsregelaar of centrifugaalregelaar. Gezien abrupt schakelen van 2 naar 3 etc….is toch koppelingsregelaar die bovenop inlaatspruitstuk zit? Centr. regelaar alleen voor het wegrijden van 0 toch?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Cenrifugaalregelaar bepaalt het moment/toerental van koppelen, de koppelingsregelaar bepaalt hoe “bruusk” de koppeling inkomt…
Citroen!
hi,
dus om het schakelen minder abrupt te maken, stelschroef op de koppelings regelaar tegen de klok in draaien?
is de stelschroef erg gevoelig? hoever moet ik draaien om een merkbare verandering in het koppelen te krijgen?
waar is het kleine pinnetje voor dat vlak naast de stelschroef zit?
grt\
jst
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster
hi,
Dat abrupt schakelen heb ik nog steeds niet kunnen oplossen. Van 1 naar 2 en van 2 naar 3 nog steeds schokkerig. (Ik heb de FM gelezen over het aftstellen )
Het lijkt erop dat wanneer de auto koud is het overschakelen soepeler gaat dan bij warme motor.
Ik heb de stelschroef achter op de koppelingsregelaar losser gedraaid maar dat helpt niet merkbaar.
Hoever moet de schroef gedraaid worden om een merkbaar verschil te krijgen?
Er zit een pinnetje schuin onder de stelschroef…. waar is die eigenlijk voor?
Kan het zijn dat als de stelschroef te ver uitgedraaid wordt dat er LHM lekt? of dat die schroef er uit komt ?
grt.
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster
hi,
Dat abrupt schakelen heb ik nog steeds niet kunnen oplossen. Van 1 naar 2 en van 2 naar 3 nog steeds schokkerig. (Ik heb de FM gelezen over het aftstellen )
Het lijkt erop dat wanneer de auto koud is het overschakelen soepeler gaat dan bij warme motor.
Ik heb de stelschroef achter op de koppelingsregelaar losser gedraaid maar dat helpt niet merkbaar.
Hoever moet de schroef gedraaid worden om een merkbaar verschil te krijgen?
Er zit een pinnetje schuin onder de stelschroef…. waar is die eigenlijk voor?
Kan het zijn dat als de stelschroef te ver uitgedraaid wordt dat er LHM lekt? of dat die schroef er uit komt ?
grt.
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster
Mijn DS ook BHV, die schokt met optrekken, waar stel ik dit dan af, ik denk zelf dat hij te snel pakt, of kan dit wat anders zijn.
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Het schokkerig optrekken is veelal een kwestie van de koppeling afstellen. teminste bij mij heeft het een groot effect op het optrekken.
zelfs een kwart slag verdraaien van de stelbout van de koppeling maakt al een heel verschil.
alleen net zoals in dit geval lijkt het bij mij ook of de koppeling te snel aangrijpt .kan de koppelingsregelaar afstellen wat ik wil dat maakt geen enkel verschil.
somige beweren dat hij uiteindelijk niet van de plaats te krijgen is ..... berijkte ik dat effect maar eens.
de koppeling heb ik nu goed staan want het optrekken gaat wel vrij soepel , maar het schakelen blijft matig naar mijn mening.
De koppelingsregelaar is een revisie van citrotech (nog geen 500 km geleden vervangen)
Ik vraag me ook nog steeds af wat er verder nog aan af te stellen is want er zit nog een verborgen stelschroef , en natuurlijk de gecalibreerde kanalen (retour stroom) die moet ook af te stellen zijn.
verder mis ik bij deze regelaar het veertje met kogeltje (in het retour kanaal) en het rond stukje ijzer dat de grote stelschroef tegen houd (volgens mij heeft niemand die er meer op zitten) maar mij valt tevens op dat de grote stelschroef steeds naar buiten komt en zo nu en dan ook weer naar binnen gaat….....zo krijg je toch nooit een fatsoenlijk afstelpunt dat blijft zoals het afgesteld is….....
gr bjorn
Hallo,
voor het afstellen van een BVH auto is het zeer belangrijk dat je alle stappen neemt in de juiste volgorde en beginnen bij stap 1.
zie in de link de juiste beschrijving. Succes,
http://www.agua.nu/ds-files/tony-jackson/red-cd/Hydraulics/Chas’ bvh adjustment.pdf
groet ,
Harry Martens



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hoi Harry
Ik heb de basis afstellingen al tientalle keren uitgevoerd…....maar nog steeds bereik ik niet het resultaat zoals het moet zijn .
wel met het afstellen van de koppeling en het optrekken dat verloopt prima.
Maar het doorschakelen gaat met een schok gepaard.alleen als ik vol gas geef tijdens het doorschakelen slipt de koppeling iets en gaat het soepeler.
Verder heb ik de koppelingsregelaar al op alle standen afgesteld van helemaal rechtsom tot vrijwel helemaal uitgedraaid (niet van de draadstang + veer losgeweest).
dit heeft helemaal geen effect op het optrekken of doorschakelen gehad.
het enige verschil dat ik merk is als ik vol gas geef tijdens het doorschakelen.
maar er moet op een begeven moment toch een punt komen dat hij gaat doorslippen tijdens optrekken of doorschakelen?
jij bent versnellingsbak expert dus zou mij de exacte werking van de koppelingsregelaar moeten kunnen verklaren.
en of dit normaal is….
gr Bjorn Kusters
hallo, ik weet niet heel veel van de hydraulique buiten de bak om. Voor de preciese werking zou je Herman Huis in’t Veldt of andere specialist eens moeten contacten.
gr
Harry Martens





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Kan ook in het blok hydraulique zitten. Bovenop zit een “cilinder” met daarin een soort filter/schakelvertrager. Dat kan je openen en schoonmaken. Kan helpen.
Let op: Afstelling van het bovengenoemde onderdeel is kritisch, dus alles goed aantekenen bij demontage en PRECIES zo terug monteren!!!
Citroen!



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hoi
Vanavond mijn koppelingsregelaar gedemonteerd en uitgezocht hoe die precies werkt.En misschien nog belangrijker de basisafstelling uitgezocht (zodat de retourstroom minimaal is )
Dit heeft tot gevolg dat de auto bij stationair lopen langzaam van de plaats zal komen of misschien wel helemaal niet,
Dit was bij mij dus juist andersom omdat ik helemaal naast het bereik zat (afstellen op maximaal retour bij stationair).
LET OP! BASISAFSTELLING STAP VOOR STAP UITVOEREN , REROUR VENTIEL KAN OP 2 MANIEREN BEDIEND WORDEN (STATIONAIR MINIMAAL EN MAXIMAAL RETOUR)
*Regelaar demonteren (werkt het makkelijkste maar niet noodzakelijk)
*Stelschroef zo ver los draaien tot hij naar buiten gedrukt word (+20 slagen) , STELSCHROEF NIET VERWIJDEREN!
*Pen in gat plaatsen voor stationaire stand.
*Rechter opening (aanvoer/retour vanaf bloc hydraulique) onder druk zetten (luchtdruk)
*Stelschroef rechtsom draaien tot drukverlies nihil is.
*Rochtsom doordraaien tot drukverlies weer toeneemt
*Linksom terug draaien tot drukverlies minimaal is.
Dit is de basisafstelling waarbij de koppelingsregelaar een minimale hoeveelheid lhm retour laat stromen en de koppeling het rustigste aangrijpt. Vanaf hier kan de regelaar naar wens afgesteld worden in stappen van max. een halve slag per keer.
Hi,
harry bedankt voor de link
heb één ding waar ik niet uit kom. Er staat een plaatje bij het relaas om aan te geven waar de ontluchtings schroef op de hogedruk regelaar zit. Het afgebeelde plaatje is echter van een carb model en dat komt niet overeen met mijn 23 ie.
dus… waar zit de ontluchtings nippel van de hd regelaar op mn 23 ie?
grt
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster