Dag allemaal,
Ik rij al enige tijd met plezier in mijn CX rond. Ik heb wel enige problemen gehad maar dat mag de pret niet drukken.
De ontsteking deed het slecht wat moeilijk te vinden was want de bobine gaf alleen kuren als het erg koud/vochtig was. Ik had begrepen dat als de toerenteller raar begint te doen dat dan de bobine of verdeler kapot is maar die deed het altijd goed dus werd ik op het verkeerde spoor gezet.
Toch maar voor het testen een andere bobine er in gezet en gelijk probleemloos. Die oude k…. bobine is met een grote boog de kliko in gegaan!
Nu heb ik nog een paar vragen over deze oude bobine:
- Er zit een uitwendige weerstand op de bobine. Waar is die voor?
- Ik had nog een bobine van een opel manta uit 1974 liggen en daar doet ie het ook prima op. Kan het kwaad een bosch bobine ipv TEMSA?
Ik moet eerlijk zeggen: Bosch klinkt toch wat degelijker dan TEMSA
- Zou ik de uitwendige weerstand ook over moeten bouwen? Het ding ziet er slecht uit. De kern van de spoel is gebroken en de draden zijn zwaar geoxideerd. Het rare is dat de plus en de min van de weerstand beide op de plus zitten van de bobine. Alhoewel, het ding moet natuurlijk niet als een gloeidraad gaan functioneren. Het zal wellicht iets te maken hebben met het dempen van piekspanningen?
Wie kan me op deze drie vragen antwoord geven? BVD!














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Cross-posting. Dicht dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste