Volgens mijn garage kan de auto ook prima zonder rijden en dient deze plaat voor het opvangen van evt. lekkages
Het lijkt me dat die garage er niks van snapt… benzine-citroens lekken immers net zo hard als diesel-citroens. Het lijkt mij veel aannemelijker dat die plaat de motor helpt warmte vast te houden, een diesel produceert nu eenmaal minder restwarmte dan een benzinemotor.























Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Harm schreef:Volgens mijn garage kan de auto ook prima zonder rijden en dient deze plaat voor het opvangen van evt. lekkages
Het lijkt me dat die garage er niks van snapt… benzine-citroens lekken immers net zo hard als diesel-citroens. Het lijkt mij veel aannemelijker dat die plaat de motor helpt warmte vast te houden, een diesel produceert nu eenmaal minder restwarmte dan een benzinemotor.
Das dan ook de enigste rede die er is, vanmiddag gaat ie er onderuit, we zullen wel zien of er in de toekomst een andere onder kan, of dat de schade te groot is om er gemakkelijk weer een andere onder te schroeven.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Het lijkt me ook dat zélfs Citroën niet een onderdeel ontwerpt om lekkages op te vangen… de garage die dat beweert, zou ik dus heel snel links laten liggen.
Die plaat heeft ook een voordeel; spatwater en andere vervuiling blijft grotendeels uit de motorruimte.
Het blok en alles onder de kap blijft een stuk schoner, denk ook aan strooizout in combinatie met de electra onder kap
Groet, Piet























Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Piet Visser schreef:Die plaat heeft ook een voordeel; spatwater en andere vervuiling blijft grotendeels uit de motorruimte.
Het blok en alles onder de kap blijft een stuk schoner, denk ook aan strooizout in combinatie met de electra onder kap![]()
Groet, Piet
Nou dat het schoner zou zijn….............not!!!!
Hij is er onderuit, ging best vlot, nu een andere zoeken.
ik denk trouwens dat zo’n plaat er om twee redenen onder zit: de rest warmte en het fijt dat de karterpan van alu is, korrekt mi if ia m ronk.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die plaat heeft een aantal functie’s waarvan de meeste al genoemd zijn, behalve één: Geluids-isolatie. Dat is de enige reden dat alleen een xm-diesel zo’n ding heeft.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste























Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Alle XM diesels? (2.1/2.1 td/ 2.5 td.)
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Maar dat is dan demping voor buiten zeg maar?
Want in de auto zal dat toch niet erg veel schelen?











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Idd geluid, maar voornamelijk voor buiten. Ben er ook al 3 verloren… Van 3 auto’s, dat wel!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Dat zal ook geluid binnen schelen.
Geluid is een raar ding. Het maakt niet uit waar je het dempt, maar als je het dempt merk je dat vrijwel overal.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Volgens mij hebben alle diesels zo’n plaat, en alle type 2’s.
Ik ben hem ook kwijt, maar wil er wel 1 terug. Of het nu tegen het geluid, weerstand, viezigheid, afkoeling of wat dan ook is, het zal er wel niet voor niets onder hebben gezeten.
EDIT: Alle en alleen diesels hebben zo’n plaat, geen benzinemodellen, althans niet volgens service.cotroen.com
Volg je hart, gebruik je hoofd.
eXpelliarMus schreef:Piet Visser schreef:Die plaat heeft ook een voordeel; spatwater en andere vervuiling blijft grotendeels uit de motorruimte.
Het blok en alles onder de kap blijft een stuk schoner, denk ook aan strooizout in combinatie met de electra onder kap![]()
Groet, Piet
Nou dat het schoner zou zijn….............not!!!!
Hij is er onderuit, ging best vlot, nu een andere zoeken.
ik denk trouwens dat zo’n plaat er om twee redenen onder zit: de rest warmte en het fijt dat de karterpan van alu is, korrekt mi if ia m ronk.
Kijk voor de gein eens naar dit filmpje; http://www.youtube.com/watch?v=zA6MUlVNkLM&hl=nl
Zo rond 3:04 zie welke spray ik bedoel.
Zonder onderkap gaat alles zo de motorruimte in, met wordt het buiten gehouden.
Let wel, frontaal gezien zit een XM neus redelijk dicht, er zit zelfs een strookje vilt tussen grille en koplampen.
Ook de aanvoer door de grille word allemaal via de radiator gedirigeerd en zal er aan de binnenzijde niet als spray doorheen blazen.
Die lucht moet door drie koelers heen, dat haalt de snelheid er aardig uit.
Die geluidsreductie zal waarschijnlijk de grootste reden zijn geweest om de onderplaat te monteren, ik ben ervan overtuigd dat het een hoop troep buiten houdt.
Op de onderplaat van mijn Xantia diesel zaten een soort schuimgevulde noppen, de onderplaat van de XM is vreemdgenoeg massief
Matthijs309 schreef:Volgens mij zit die plaat daar om de diesel zn warmte te laten vasthouden. Die van mij heeft de plaat er tijdelijk af en mn motor wordt meteen een stukje minder warm, wat trouwens niet wenselijk is
Diesels moeten lekker op temp blijven.
Rijden zonder kan en kan hij gewoon oud mee worden. Ik zou voor het net een vervangend exemplaar regelen
Die plaat is inderdaad alleen voor diesels om ze warm te houden.
Een diesel moet lekker warm blijven om optimaal te werken.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Hoeveel zou het schelen? Mijn temperatuur is altijd te laag. Variërend van tegen de 80°C bij het huidige weer, tot rond de 70°C tijdens de koude dagen van deze winter.
Zou dat helemaal door het missen van de plaat kunnen komen, of ook aan mijn thermostaat? Het vervangen van de thermostaat staat namelijk op het programma, maar zou dat wel nodig zijn?
Zonde voor het vervangen als blijkt dat de thermostaat OK was, en het alleen maar aan de plaat lag.
Volg je hart, gebruik je hoofd.




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Nou ik heb net een nieuwe thermostaat en dat was echt wel de oplossing hoor!
Die plaat eronderuit maakte vandaag geen moer uit qua temperatuur.
Die thermostaat zou ik zeker vervangen.