1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Roestpreventie, controle en behandeling, waar laten doen?
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 245
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 24 februari 2009 01:46 AM

Ik heb onze DS in 2007 laten controleren door Jan van Egmond. Dat zag er allemaal gaaf uit en directe behandeling was niet nodig. Maar inmiddels vind ik het toch wel tijd voor een nieuwe zeer gedegen roestpreventiebehandeling.

Nu zag ik dat Jan van Egmond er mee is gestopt. Die had wel een supernaam op dit gebied als perfectionist, dus dat was een dure maar betrouwbare keus. Wat nu? Zelf doen is voor mij geen optie en ik wil wel dat het erg goed gebeurt omdat het weer voor vele jaren goed moet zijn.

B.v.d.

Gerben

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 561
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 24 februari 2009 09:18 AM
  [ # 1 ]

Die jongens in Leeuwarden, Gosliga schijnen het ook te kunnen.

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 24 februari 2009 10:53 AM
  [ # 2 ]

Ik heb mijn CX bij Gosliga laten behandelen en ben zeer tevreden.

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 245
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 24 februari 2009 01:05 PM
  [ # 4 ]

Verwarring alom

Die andere thread verwart wel. Veel over zelf doen. De Owatrol link in de eerste bijdrage is dood. En soms dingen die duidelijk niet kloppen of twijfelachtig zijn, zoals de melding dat Jan van Egmond RX5 gebruikt terwijl op de website van Jan van Egmond (nu van Aalst) staat dat men Dinitrol gebruikt. De RX-5 website waar naartoe gelinkt wordt is amateuristisch

Als al die andere producten (Mike Sanders, Owatrol, RX-5) zo goed zijn, waarom gebruiken Van Aalst en Gosliga dan Dinitrol? Overigens, Gosliga gebruikt meerdere producten, waarvan als buitenlaag op bodem en wielkasten een Dinitrol wax-materiaal.

Zijn de Dinitrol producten van het moment van die thread nog wel dezelfde als van nu? Of is er doorontwikkeld?

Verder is RX-5 een product om bestaande roest om te zetten en dan te conserveren. Maar als ik nou (zo goed als) geen roest heb?

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 24 februari 2009 01:18 PM
  [ # 5 ]

RX5 werkt ook goed als onderlaag, je smeert er daarna RX10 overheen dat een beschermlaag vormt.

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 24 februari 2009 01:29 PM
  [ # 6 ]

Bij mijn wagen heeft Auto Renaissance   een wasachtig spul in alle holle ruimtes van het chassis enzo gespoten en dat houdt zich prima, zelfs voor deze winterdoorrijder! Wel elke twee jaar laten herhalen voor het beste resultaat.

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 24 februari 2009 01:43 PM
  [ # 7 ]

Ik heb mijn eendje ook een Waxoil behandeling gegeven aantal jaren terug. Auto Renaissance heeft dat bij ook gebruikt bij mijn DS en mij lijkt het heel goed spul.
Zeker omdat het zacht/vloeibaar wordt in de warme dagen, en dus zichzelf weer in alle kiertjes en gaatjes laat lopen. Zo ben je in winters altijd zeker dat het dicht is en geen scheurtjes krijgt zoals tectyl.

Auto renaissance kent ook de DS heel goed en weten dus ook waar ze dat spul moeten spuiten. Dat is bij een algemene antieroest boer maar weer afwachten!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11896
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 februari 2009 03:06 PM
  [ # 8 ]
CLL Martin schreef:

geen scheurtjes krijgt zoals tectyl.

Ik neem aan dat je dan underbody coating bedoelt? Om verdere verwarring te voorkomen zij vermeld dat Tectyl® gewoon een merk is van een reeks roestpreventiemiddelen waaronder een waxproduct Wink.

Brengt me op punt 2: Alle goede bedoelingen ten spijt hebben we het over roestPREVENTIEmiddelen. Of er nu Sanders Fett, RX-zoveel, Dinitrol, Tectyl® of wat dan ook wordt in/op/ondergespoten, het reeds begonnen roestproces zet in principe gewoon door. Met Owatrol als voorbehandeling op roestige oppervlakken heb ik wel eens griezelig lange vertraging gehaald, maar ook dán: het roesten gaat door.

Maar: de behandelingen zijn natuurlijk wel zinvol om de levensduur belangrijk te rekken. De meeste winst haal je dan op vers plaatwerk. Tectyleer dus het liefst 35 jaar geleden Wink of meteen na een restauratie. Een goede prof/kenner weet wél elke plek die anders vergeten wordt; dat redt auto’s wel levens! (toch doe ik het meestal zelf Rolling Eyes)

Ik zou trouwens wel erg benieuwd zijn naar een serieuze test van alle verschillende middelen!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 24 februari 2009 03:12 PM
  [ # 9 ]

Dat is dus niet helemaal waar: producten zoals RX-5 en Owatrol zetten de roest om, dus de aanwezige roest wordt geneutraliseerd. Het reeds begonnen roestproces wordt dus wel echt gestopt.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11896
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 februari 2009 03:49 PM
  [ # 10 ]

Ja. Merk op dat ik Owatrol apart vernoemd heb als voorbehandeling. Ik doe RX5 inderdaad onrecht. Maar of het roesten volledig & voor altijd stopt waag ik nog te betwijfelen. Wel erg lang in ieder geval, dat klopt.

Caprotech/RX-producten lijken me wel prima spul overigens. Maar goed, Owatrol kan ik gewoon bij de verfboer halen, dus daarom gebruik ik dat Wink

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 25 februari 2009 12:19 PM
  [ # 11 ]

Er zijn al de wereld aan tests gedaan, met die fameuze duitse test aan kop en het enige wat ik daaruit heb geconcludeerd is dat je gewoon lekker zelf moet uitproberen wat werkt, want iedere ‘specialist’ heeft weer z’n eigen goud.

Wat ik uit eigen ervaring iig kan afraden zijn de producten van Bilthamber die in een groot engels klassiekerblad enkele jaren geleden als beste uit de test kwam; dit werkt tegen het roesten nog beter dan pekel! Verder is m’n DSpecial door de vorige eigenaar met Dinitrol behandeld en dat ziet er nog steeds tiptop uit en gebruik ik voor de ambu en de buitenkant van de special de producten van Fluidfilm (wordt al decennia in de scheepsvaart en bij marines over de hele wereld gebruikt om o.a. de binnenkanten van ballasttanken (gevuld met zoutwater!) te conserveren) en voor als nog, na 1,5 jaar dagelijks gebruik, ziet ook dat er perfect uit.

Persoonlijk zou ik geen 1,5 mille uitgeven aan een conserveringsbeurt; download het behandelingsschema wat hier wel ergens op het forum te vinden is, schaf een compressor aan, conserveringsproducten naar wens, een spuit met holleruimteslang en een kind kan de wax doen! Houd je ook nog een paar centen over om moeder de vrouw eens mee de nemen naar de sauna en een fijn hapje eten. Wink

Animal triste post coitum

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 25 februari 2009 03:02 PM
  [ # 12 ]

Re: Verwarring alom

gctwnl schreef:

Als al die andere producten (Mike Sanders, Owatrol, RX-5) zo goed zijn, waarom gebruiken Van Aalst en Gosliga dan Dinitrol?

Het lijkt me omdat die bedrijven gekozen hebben voor Dinitrol. Je zult je apparatuur er op af moeten stemmen.
Zelf heb ik de GSA met Mike Sanders laten behandelen. Werkt ook op roest ondanks dat hier beweerd wordt dat dit niet kan. En of het eeuwigdurend werkt, tja. Het zal het proces in ieder geval flink vertragen. Mike Sanders hoeft niet om de zoveel jaar vernieuwd te worden, ook een pluspunt.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 28 februari 2009 01:15 AM
  [ # 13 ]

Toch leuk hoe iederéén voor zich het wiel uit vindt….Ik vond de links zeer zeker de de moeite waard! Cool

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?p=274760

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 854
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 15 oktober 2009 08:31 PM
  [ # 14 ]

Ik wil hier toch nog wel een genuanceerder geluid laten horen. Op zich ben ik zeker een voorstander van anti-roestbehandelingen en er zijn ook zeker kwaliteitsverschillen maar het effect op de lange duur (ook met nabehandelingen) moet ook weer niet overschat worden (volgens het principe: de ketting is zo sterk als de zwakste schakel). Ideaal is een (perfecte) antiroestbehandeling bij een nieuwe auto. Maar….onze CX’en zijn oud en hebben een complexe constructie juist voor de vitale delen. Uit eigen ervaring weet ik dat je de onderzijde nog zo goed kan reinigen, er zijn altijd verborgen plekken die verder roesten omdat de producten niet echt helemaal in de roest dringen of omdat deze plekken gewoon niet kunnen worden bereikt/of de behandeling niet 100% is. Opvallend is dat de plaatsen die nooit een probleem zullen vormen wel lekker dik worden ingespoten (midden deurplaat etc). Bij het vervangen van een achterdraagarm kreeg ik weer mooie voorbeelden: De achterremleidingen zijn met plaatjes bevestigd aan de draagarmen. Op het oog lekker dik in de antiroest. Maar: bij het demonteren brak de leiding spontaan door midden: finaal doorgeroest precies achter dit bevestigingsplaatje waar geen antiroestmiddel komt. Ook berucht: de plastic klemmetjes waar de leidingen mee zijn bevestigd onder de bodem. Keurig in de tectyl. Maar: haal maar eens een leiding uit zo’n klemmetje. Oeps, bijna doorgeroest. Ook problematisch: de wielkasten zijn vanuit de fabriek behandeld met een dikke kitlaag. Die voldoet jaren, maar is na 20 jaar toch niet meer zo elastisch waardoor hij plaatselijk los kan gaan laten en er roestvorming optreedt. Door een dikke laag anti roest ziet het er zo op het oog perfect uit. Maar de roestvorming gaat gewoon door. Die kit zit trouwens ook op alle felsnaden. Ook berucht (eigen ervaring) de rubber silent blocs tussen carosserie en subframe: er dringt geen antiroestmiddel tussen maar vocht doet wel zijn verwoestende werk na jaren.
Er zijn misschien uitzonderingen bij anti-roestbehandelingen waarbij de specialist echt al deze problemen doorziet en maatregelen treft voor hij gaat spuiten, maar de kans dat dit niet gebeurt acht ik groter. Mijn advies: ga voordat je een behandeling laat geven naar een doe het zelf garage en onderzoek alle beruchte plekken met staalborstels en een sterke lamp op (ernstige) roestvorming met de auto op een brug en met demontage van zoveel mogelijk delen (zo haal je de bumpers er binnen 10 minuten af). Na de behandeling zie je niets meer (auto lijkt weer als nieuw) en vallen er na 2 jaar gaten in of sta je met een lekke hd-leiding langs de kant Surprised

CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel

Profiel  
 
Jelte Feenstra
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 28-09-2009

- CX 25 GTi
Gepost: 18 oktober 2009 09:17 AM
  [ # 15 ]

Na de terechte verwijzing van Waterman om deze draad te gebruiken ipv een nieuwe op te starten (ik had deze niet gevonden) bijgaand toch nog een keer mijn oorspronkelijke tekst.
Ook de vorige reactie van Freek van 15/11 is zeer waardevol.
Ik blijf geïnteresseerd in feitelijke ervaringen. Gosliga lijkt de voorkeur te hebben, Luyben wordt genoemd en er is een zekere interesse/voorkeur bij anderen voor een Waxoyl behandelingen.
Verder leveren de roest-gerelateerde artikelen in het Overzicht Rubrique Technique achtergrond informatie, op grond waarvan ik een keus zou kunnen maken. Maar ik gebruik daarbij ook graag de ervaringen van leden CX-bereiders.


Tot nu toe gevonden:

Dinitrol producten:
1. Gosliga, Leeuwarden: ca. €750 incl, 5 dgn, 3x jaar/nacontrole inbegrepen. Halen volgens zeggen alle deurpanelen en andere bedekkende onderdelen weg. Wordt het meeste en positief genoemd op het cifo. Veel ervaring met CX. Afspraak over ca. 1 mnd
2. Stam Beverwijk: ca. €850, 3 dgn, stoomreinigen. Jaarontrole €70 ex. Kan (bijna) direct langskomen.
3. van Aalst, ex-van Egmond: 1,5-2x zo duur, 5 dgn, koud water hogedruk reinigen, jaarcontrole €195, afspraak over 2,5 mnd. Beperkende info op het cifo: 1-mans activiteit

Tectyl/ML producten:
1. Luyben, Cruquius: ca. €400 ex, 1-3 dgn afhankelijk van schoonmaken. Zegt veel ervaring te hebben met CX. Kan (bijna) direct langskomen.

Waxoyl producten:
1. Willie Harberink Oldenzaal: ca. €550 ex, blanke wax voor interne delen en onderkant, zwarte tweede laag onderkant. Regelmatige controle (wanneer je in de buurt bent) inbegrepen. Er blijken veel autodealers ook Waxoyl-dealer te zijn, dus je moet uitzoeken of die ook je CX wil doen ‘met CX-ervaring’, of alleen z’n eigen nieuwe auto’s.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook